Saknar ideér!!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 3259
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

Detta var en underhållande tråd :)
Jag ser verkligen fram emot projektbilderna

(Jag hoppas att bilen är väl försäkrad....mot brand)
Raggare
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 juli 2008, 22:00:44
Ort: KnifeTown
Kontakt:

Inlägg av Raggare »

Kopplings schema har ja i skallen! :D

Bild

Bild

Sådär. :)
Det äe bara en vanlig återfjädrande brytare i dendär lilla dosan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22793
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Edit: Har glömt vad det egentligen skulle ha stått i inlägget...

Men, verkar ju vara en högst seriös konstrukiton, :)
Senast redigerad av Mizzarrogh 13 september 2008, 10:46:20, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26578
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser lite riskabelt ut med en röd och en svart klämma.
Lätt att man sätter dem fel och kortsluter något.

Men idén är det absolut inget fel på. Hoppas bara att du har tillräckligt kraftig kabel för annars får du ett värme-element på köpet.

Var kommer den lilla dosan ifrån? Smidig liten grejj. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18262
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jimmy: kabeln ser rejält överdimensionerad ut! en 1.5kvadrat skulle räcka långt. Man kör nämligen inte hela strömmen genom den kabeln, utan bara strömmen som går åt att dra solenoiden.

Matningen brukar gå med en tjock kabel direkt till batteriet och en till chasie.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26578
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jasså, var det bara så. Då är det inga problem. :)
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9240
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Inlägg av jesse »

Den ser ju snygg ut!

Men jag bara undrar (jag som inte håller på med bilar, annat än att sitta bakom ratten): Vad har man startkontakt till ? Jag brukar vrida om nyckeln när jag ska starta, funkar inte det för dig?

Fast, å andra sidan , är man bara 16 år så kanske inte pappa lånar ut bilnyckeln och då är ju en startkontakt bra att ha :mrgreen:

nä... seriöst... varför en startkontakt?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12482
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

antagligen som en sorts fjärrstart, så man kan starta bilen från motor-rummet. om man gör service på något eller så.
Mindmapper
Inlägg: 7106
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Ser fram emot en rapport om hur det gick!

Jesse:
Även om startmotorn snurrar så går inte bilen igång utan att tändningen får ström. Nyckeln behövs fortfarande. Kanske en ver.2 kommer, då inte startnyckeln behövs.
Raggare
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 juli 2008, 22:00:44
Ort: KnifeTown
Kontakt:

Inlägg av Raggare »

Dosan är helt tom, sen borra jag upp hål för strömkontakten!

Kabeln är 1,5 kvadrat har ja för mig, med en tjock isolering. :twisted:

Man hade en liknande startkontakt när man gjorde servicesar förr i tiden när man tittade kamaxel grader, för då behövde man vara i motor rummet!

Mycket möjligt att verision 2 kommer! Om ja knåpar ut någon idé!

Tack för alla kommentarer!
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Även om startmotorn snurrar så går inte bilen igång utan att tändningen får ström"
Om man har den för att starta bilen från motorrummet så kan man ju ha tändningen (nyckeln) påslagen.

Raggare: Ser bra ut! Bra att du kom på något att bygga tillslut.
Raggare
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 juli 2008, 22:00:44
Ort: KnifeTown
Kontakt:

Inlägg av Raggare »

Tack squiz3r! :D

Men nu kanse man ska fundera ut hur man ska kunna starta motorn utan nyckel, alltså ingen tändning på. :)
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

kanske lite OT - men anknytande under motorhuv problem...

i äldre bilar så kunde man lätt försiktigt varva upp motorn (för att tex kolla generatorn mm.) genom att vrida/trycka på någon av förgasarnas länksystem eller spjällstyrning - men hur fasen gör man nu med en modern bil där gaspedalen vrider en potentiometer och en servo styr luftsjället - inkapslat och oåtkommligt under allt ??

Hur gör dagens mekar, för jag kan inte tänka mig att behovet är borta bara för att bilen 'bara' är några år gammal?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18262
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ansluter datorn och kör självtest programet?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26578
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det blir mycket roligare om det är mer "hands on", så det vore trist om det var så enkelt. Men det blir väl mer och mer så att man i princip bara behöver titta på siffrorna i datorn, istället för att ha "riktiga" kunskaper och erfarenheter av vad en viss felbeskrivning och t.ex motorläte innebär. Människan finns mer till för tekniken än tvärt om, om man ska vara krass. :)
Skriv svar