http://www.electrokit.se/item_list.php? ... entiometer
http://www.electrokit.se/item_list.php? ... ot+-+skjut
Vrid/skjutpotentiometer
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
-
-=Fullmoon=-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Har sett den där sidan.
Finns för och nackdelar emot den med.
Som jag ser det så är fördelarna att relät är det enda som måste bytas.
någorlunda smidigt att ändra intervall.
Nakdel
Dyrt
krävs troligen lite kableskor osv
sen att det skiljer lite mellan 850 och 940 är en annan sak.
Dock så måste man programera om relät varje gång man sätter på intervalltorkarna.
citizendildo: Potentiometern du länkade till är någo lite förstor. men ändå det bättre alternativet då de håller.
Skjut historien hade ju kunnat gå men då jag måste ha en på 100kohm för att kunna ställa både ner och upp. med en på 50kohm kommer jag bara att kunna ändra läget till snabbare imellan än vad den gör orginal.
Då motståndet som ska bytas ligger på 56kohm måste jag ha en på 100kohm för att både få plus och minusrörelse.
-
Rolf Zetterberg
- Inlägg: 987
- Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
- Ort: sverige
Det där reläet har funnits på Skoda i över 10 år.Låter bra i teorin,men blir lite småjobbigt i verkligheten precis som Fullmoon skriver.Jag vet,eftersom jag har levt med det.Dessutom kan det ibland ändra den inställda tiden till nästa gång.Tänkte nästan byta till ett vanligt "förprogrammerat" relä.Numera har jag en japan med 3 lägen och det fungerar hyfsat bra.
Jag har sånt där relä som komme ihåg "intervallen" på min firmabilen och tycker de är hur smidigt som helst, det blir ju inte fler knapptryckningar med en sån än med nått annat, Man duttar bara till spaken och när rutan är regnprickig nog så slår man på den och sen så sköter den sig.
Den värsta funktionen som finns är nog den som finns i många nya volvo bilar med ett ställbart vred, blir galen på sånna påhitt, då duttar jag hellre till spaken när de behövs.
Edit: Jo de finns en värre funktion och de är regnsensorn.
Finns de nått annat påhitt som tar död på ett torkarblad fortare än regnsensorer??? De fastnar lite skit som inte torakren tar bort på sensorn sen så går torkaren för fullt och man måste slå av den.
Jag gillar bmws funktion som slår över till intervall när man står still, Hum jag tror jag sitter för mkt bakom ratten
Den värsta funktionen som finns är nog den som finns i många nya volvo bilar med ett ställbart vred, blir galen på sånna påhitt, då duttar jag hellre till spaken när de behövs.
Edit: Jo de finns en värre funktion och de är regnsensorn.
Finns de nått annat påhitt som tar död på ett torkarblad fortare än regnsensorer??? De fastnar lite skit som inte torakren tar bort på sensorn sen så går torkaren för fullt och man måste slå av den.
Jag gillar bmws funktion som slår över till intervall när man står still, Hum jag tror jag sitter för mkt bakom ratten
