Vrid/skjutpotentiometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Vrid/skjutpotentiometer

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tjenare.

Söker en potentiometer som har spec 100k ohm tror belastningen bara ligger på 0.5w.

Nu är det så att denna måste isf vara väldigt liten. ska nämligen få plats i en blinkers/torkarspak i en 940.

Någon som vet om det finns något som kan tilltala mig?
Ska nämligen byta ett motstånd i intervalltrorkarrelät i bilen så att jag kan få vilken intervlal jag vill.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

En trimpot kanske skulle kunna fungera, eller behöver du något med mutter på?
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 321
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Observera effektåligheten bara. Elfa hade visserligen några trimpotar som klarade 0,5 W, men de flesta kvalade in på 0,33 W eller mindre.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Går säkert emd mindre effekttålighet.

Motståndet som ska ersättas tål iaf max 0.5W handlar säkert om mindre strömmar.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Behöver igentligen ingen mutter. bara så att man kan ha en liten ratt eller något regalage att skjuta på.får väl plasta in grejorna sen när allt är klart ;)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27862
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

trimpott ska du absolut inte ha till den tillämpningen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15830
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Som vanligt ligger Volvo flera år efter, det här var standardutrustning på Citroen XM 1990 ;) Helt enkelt en kort skjutpotentiometer i blinkersspaken.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

danei skrev:trimpott ska du absolut inte ha till den tillämpningen.
?? Varför inte en BI technologies Typ 72PT ELFA 64-635-09.

Sedan en halv watt i en 100K pot med 12 V elsystem, tror inte på det men Typ 72 klarar faktiskt en halv W.

Protte
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Så säger ni att jag inte ska ha en trimpott eller inte?

Någon som annars vet en liten skjutpotentiometer som kan passa?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Var jag otydlig, 72 PT ÄR en "trimpot" med ratt, men en väldigt bra. Hela altet ryms i en kub med sida 10mm, kommer att passa väldigt fint i en Volvo.

Protte
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8647
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

mrfrenzy skrev:Som vanligt ligger Volvo flera år efter, det här var standardutrustning på Citroen XM 1990 ;) Helt enkelt en kort skjutpotentiometer i blinkersspaken.
Jo, fransoserna har tidigt fyllt sina bilar med teknik som dom inte behärskar :lol: Elsystem i franska bilar är under all kritik än idag och vidare in i 2009... :doh:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27862
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

-=Fullmoon=-: Nej det sak du inte.

prototypen skrev:
danei skrev:trimpott ska du absolut inte ha till den tillämpningen.
?? Varför inte en BI technologies Typ 72PT ELFA 64-635-09.
Därför att den bra håller för 200 vridningar. Trimpottar är för att trimma in elektronik ett fåtal gånger. Till sådana här applikationer ska man ha en vanlig potentiometer.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Om ni nu säger att tex 72PT ELFA 64-635-09.
Inte håller måttet då man kommer att vrida sönder den så vad finns det för liknande ersättare då?

Denna hade varit rätt bra. bara ta och kapa ur ett hål. i med lite plastinplastik och sen måla hela köret svart.
För isf kan man ju ställa intervallen allt från 1sec- mer än nödvändigt.

I gentligen hade jag velat fästa allting i spaken men vill ogärna ha något i instrumentpanelen. är väl isf bara rattstången (plasten där runt) som man isf kan smälla dit emd något lite halvdiskret men ändå åtkommligt.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

eller behöver ju bara kunna ställa intervallet plus minus 1-3s igentligen.

Så kan man lösa det med en skjutpotentiometer på tex 1000ohm och sedan motstånd resterande . eller man kanske inte får så pass stor ändring man vill åsta komma i alla fall?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Ur databladet
<200 cycles (3% ∆RT)>

Tror inte att den slutar att fungera efter 200 vridningar men spannet blir lite annars (3%)

Om Fullmoon använder sin bil till och från jobbet, det regnar 1 gång per vecka och vid varje regntillfälle så ändrar han en gång på intervallet så håller denna pot resistansen inom 3% i 4 ÅR.

Bara för att jäklas tror jag att den potentiometern överlever bilen.

Protte
Skriv svar