hårdisk leds

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tompa

hårdisk leds

Inlägg av tompa »

jag har tänkt att göra denna "mod" på min dator: http://www.metku.net/index.html?sect=vi ... /index_eng

om ni rullar ner en bit på länken så ser ni ett schema över kretsen.
jag har det mesta klart för mig, men vid C1 så går kabeln till GND (det är väl minus?) men det finns ju redan en GND längst ner. ska man koppla dom två till samma GND (minus från nätagget?)
Senast redigerad av tompa 16 januari 2005, 00:29:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

det är en optokopplare, den är till för att isolera ifall din krets skulle paja så pajar inte datorn
tompa

Inlägg av tompa »

kom på det, men kom på ett nytt problem som du ser

och vad är dom där korta "kablarna" på höger sida?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det är samma sak. båda ska till samma punkt.

Ändra inte på en fråga som har fått svar. Det blir så konsigt när andra försöker följa diskussionen.
tompa

Inlägg av tompa »

det var inte meningen, han måste ha svarat medans jag ändrade den :?
tompa

Inlägg av tompa »

jag har kollat lite på elfa nu på kondensator till kretsen men det är svårt att veta vilken man ska ha :?

i artikeln står det att den sak vara från 22 "microfarads"och uppåt. men hur ser man det hos elfa?

EDIT: såg nu att det stod längst till vänster, men spelar det någon roll hur många volt dom står under? (dom står ju under tex 16v eller 25v)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det ända som krävs är att den tål mer än vad den används till. I det här fallet 5V. så 16V eller 25V är helt ok.
tompa

Inlägg av tompa »

kan man se på en kondensator hur många farad den är på?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det står oftast skrivet på dom. Tex 22µF.

Det gäller oftast bara elektrolyter, keramiska och poly mfl. har oftast bara 10,0 istället inskrivet. Tror man utgår ifrån nF då.
tompa

Inlägg av tompa »

nu har jag byggt den här kretsen och kopplat in den till datorn. innan jag satt i den i datorn fungerade den utmärkt när jag testade den. även när jag testade den igår så funkade den när den var ikopplad till datorn. me4n idag kom jag hem från skolan och skulle sätta ihop datorn (hade låtit limmet till lysdioden stelnat under dagen). efter första uppstarten fungerade den bra (den fejdade som den ska). men när datorn bootade upp så satte jag ihop datorn och då plötsligt stängdes datorn av. jag vet inte om jag kom åt av-knappen till datorn eller om något annat hände. men sen när jag satartade upp datorn igen så fungerar lysdioden som den förra hhd lysdioden, alltså ingen fejdning :?

nån som vet vad som är fel?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Någonting måste ju ha hänt när du skruvade ihop datorn.
Jag tycker det låter som om kondensatorn släppt från antingen optokopplaren eller GND, det borde ge ditt felsymptom.
tompa

Inlägg av tompa »

så du tror att något har hänt på kretskortet? men jag rörde inte kretskortet ens när ajg skruvade ihop den. och varför startade datorn om? jag är gasnke säker på att jag inte råkade stöta till knappen.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Du kanske råkade kortsluta +5V till datorns chassi eller något liknande?

Hursomhelst så är det bara att skruva upp datorn igen och kolla så att kretsen är ok.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Om den kommit åt något plåtföremål i datorn så att +5 volten och GND kortslöts så skulle nog datorn starta om. Och vid kortslutingen så kan en bit av kopparbanorna på kretskortet ha brunnit av.

Edit: Schnegelwerfer var snabbare :-)

Förresten - vad är en "Schnegelwerfer" för något? Det låter som ett tyskt hantverksyrke eller nåt åt det hållet...
tompa

Inlägg av tompa »

kretsen är isolerad med silikon och jag la den hängades i luften mellan ett par sladdar så att inte det skulle hända.

men jag får väl ta ur kretsen ur datorn, dra bort silikonet och testa lite olika saker (kom inte på nåt just nu)
Skriv svar