hårdisk leds
hårdisk leds
jag har tänkt att göra denna "mod" på min dator: http://www.metku.net/index.html?sect=vi ... /index_eng
om ni rullar ner en bit på länken så ser ni ett schema över kretsen.
jag har det mesta klart för mig, men vid C1 så går kabeln till GND (det är väl minus?) men det finns ju redan en GND längst ner. ska man koppla dom två till samma GND (minus från nätagget?)
om ni rullar ner en bit på länken så ser ni ett schema över kretsen.
jag har det mesta klart för mig, men vid C1 så går kabeln till GND (det är väl minus?) men det finns ju redan en GND längst ner. ska man koppla dom två till samma GND (minus från nätagget?)
Senast redigerad av tompa 16 januari 2005, 00:29:54, redigerad totalt 1 gång.
jag har kollat lite på elfa nu på kondensator till kretsen men det är svårt att veta vilken man ska ha
i artikeln står det att den sak vara från 22 "microfarads"och uppåt. men hur ser man det hos elfa?
EDIT: såg nu att det stod längst till vänster, men spelar det någon roll hur många volt dom står under? (dom står ju under tex 16v eller 25v)

i artikeln står det att den sak vara från 22 "microfarads"och uppåt. men hur ser man det hos elfa?
EDIT: såg nu att det stod längst till vänster, men spelar det någon roll hur många volt dom står under? (dom står ju under tex 16v eller 25v)
nu har jag byggt den här kretsen och kopplat in den till datorn. innan jag satt i den i datorn fungerade den utmärkt när jag testade den. även när jag testade den igår så funkade den när den var ikopplad till datorn. me4n idag kom jag hem från skolan och skulle sätta ihop datorn (hade låtit limmet till lysdioden stelnat under dagen). efter första uppstarten fungerade den bra (den fejdade som den ska). men när datorn bootade upp så satte jag ihop datorn och då plötsligt stängdes datorn av. jag vet inte om jag kom åt av-knappen till datorn eller om något annat hände. men sen när jag satartade upp datorn igen så fungerar lysdioden som den förra hhd lysdioden, alltså ingen fejdning
nån som vet vad som är fel?

nån som vet vad som är fel?
- Schnegelwerfer
- Schnegelwerfer
-
- Kontakt:
Om den kommit åt något plåtföremål i datorn så att +5 volten och GND kortslöts så skulle nog datorn starta om. Och vid kortslutingen så kan en bit av kopparbanorna på kretskortet ha brunnit av.
Edit: Schnegelwerfer var snabbare :-)
Förresten - vad är en "Schnegelwerfer" för något? Det låter som ett tyskt hantverksyrke eller nåt åt det hållet...
Edit: Schnegelwerfer var snabbare :-)
Förresten - vad är en "Schnegelwerfer" för något? Det låter som ett tyskt hantverksyrke eller nåt åt det hållet...