Nytt liv i gamla comm... varför inte 27mhz längre, eller??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, Fast det är ju inte direkt vad jag skulle rent tekniskt deffiniera som störsändning i egentlig bemärkelse, om det nu enbart var det som avsågs (edit: Med "störsändning" altså)(??)

Men, vad jag mins var det så gott som enbart äldre AM sändare som berördes.

Fast vad jag kan se på kristallerna, så håller samtliga lagliga frekvenser. :humm:

------------------
Tyverr var samtliga sändare döda, men hoppas kristallerna är intakta så de går att fixa.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Följande kanaler är reserverade för RC-hobby!

CH Frek. (MHz)
87 16,825
91 26,865
93 26,885
98 26,935
04 26,995
14 27,095
19 27,145
24 27,195

Det verkar ju som om de inte passar in på privatradions frekvenser, men man kanske ändå kan leka lite med den ökande floran av kinaimporterade flygande leksaker :-) Vet inte hur bra kanalseparering gamla com-radioapparater eller nya leksaker har? Verkar vara 10 KHz separering mellan ett par av dessa frekvenser... Kan nog ge upphov till en och annan ofrivillig looping. :roll:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Vad gäller riktiga commradios (typ jaktradios och motsvarande) så håller de sig till de frekvenser Bigstone räknade upp. Så de ligger ganska långt ifrån. Edit: Äldre Commradios brukar ha mycket god kanalseparering, då de ju bygger på exakt avstämda kristaller, byter man frekvens skiftar man mellan en serie kristaller.

Däremot verkar det som att RC frekvenserna kan få problem pga militära störsändare och annat, i vissa områden, enligt uppgifte, om det sedan stämmer vet jag inte men det låter ju inte helt otroligt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det mesta har att göra med soltoppar. 27 MHz (precis som 21, 24 och 28 MHz) är väldigt beroende på solfläckar och just nu är vi inne i den absoluta botten av den 11 års långa solfläckscykeln vilket gör att dessa band väldigt sällan öppnar upp. Det är ibland på somrarna när vi får sporadiskt E-skikt som dessa band öppnar upp och blir livade igen eller när det blir norrsken. Sporadiskt E sker väldigt sällan på vintern men ibland får man några konstiga öppningar som är en blandning av norrsken och sporadiskt E. För ett par år sedan t.ex. så blev det en rejäl öppning mitt i natten på 28 MHz när jag körde en tävling och då fick jag en amerikan och en kille i västindien, bara dessa två hördes så de här öppningarna är sällsynta och otroligt lokala. I princip så kan man höra en station i Michigan medans "grannen" som bor några mil bort inte hör något.

Så att säga att banden är döda bara för man inte hör italienare är inte alls säkert. Förr i tiden när aktiviteten var stor i Sverige så kunde man köra en hel del personer direkt på markvågen men när man ska ha kontakt med folk på längre sträckor behöver man ta hjälp av skikten i atmosfären och när dessa skikt inte bildas, ja då kommer man inte heller någon vart. Det spelar i princip inte någon roll hur mycket effekt man kör, hur mycket antenner du har när man inte har något att reflektera signalerna emot. Vänta några år så ska ni se att 27 MHz blir livat och fullt med europér igen, precis som för oss radioamatörer så öppnar 28 MHz till liv också.

Och det med störsändare, givetvis följer de också naturens lagar med att de behöver något att reflektera signalerna emot för att de ska komma fram. Om en störsändare finns i Ryssland så är det förmodligen så att du helt enkelt inte hör den nu när det inte är några solfläckar att tala om.
laban12

Inlägg av laban12 »

"Det spelar i princip inte någon roll hur mycket effekt man kör, hur mycket antenner du har när man inte har något att reflektera signalerna emot. "

Hur fungerar månstuds på 27Mhz? ;-)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det finns iaf de som lyckats med det på 28 MHz så det bör gå på 27 MHz också :)
Skriv svar