Fel på trefasmotor (lager/släpringar)?
Fel på trefasmotor (lager/släpringar)?
Hittade en skapligt stor och fräsch trefasmotor (ABB, lämplig till ett framtida elbilsprojekt) på ett sopflak, men nånting har skurit fast i änden motsatt till axeln (där finns en fläkt tror jag). Går att vrida några grader dock, smidigt men tar sedan emot hårt och klingande.
Vad kan vara fel, är den värd att ta vara på?
Hade förstås ingen multimeter med på promenaden...
Vad kan vara fel, är den värd att ta vara på?
Hade förstås ingen multimeter med på promenaden...
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22782
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Har du tur är det bara kåpan (om den är av pressad plåt) som fått sig en kyss så att fläkten fastnat eller blivit sned (brukar bara vara ett fläkthjul av gjutgods som sitter direkt på motoraxeln, axeln brukar vara upphängd i två kullager som går att byta på bättre motorer) Annars kan det ju även vara så att något föremål (tex avbrutna skruv, etc) fallit ned och fastnat.
Det går att få loss fläkten för reparation medelst en avdragare även om den kan sitta rätt ordentligt, brukar även vara låst till axeln med antingen en kil eller en stoppskruv.
ABB, ASEA, Hägglunds mfl är för det mesta riktigt fina kvalitetsmotorer som nya kostat över 7-8 ggr mer än kinasmäcket och har en helt annan kvalitet, med lager som går att byta, enormt mycket bättre kvalitet på gjutgods, etc. Så, jag skulle avgjort ta rätt på den och undersöka närmare.
Vi har ett par sådana på jobbet som gått i över 60 år utan problem.
Det går att få loss fläkten för reparation medelst en avdragare även om den kan sitta rätt ordentligt, brukar även vara låst till axeln med antingen en kil eller en stoppskruv.
ABB, ASEA, Hägglunds mfl är för det mesta riktigt fina kvalitetsmotorer som nya kostat över 7-8 ggr mer än kinasmäcket och har en helt annan kvalitet, med lager som går att byta, enormt mycket bättre kvalitet på gjutgods, etc. Så, jag skulle avgjort ta rätt på den och undersöka närmare.
Vi har ett par sådana på jobbet som gått i över 60 år utan problem.
Det var bara fläkten (plast) som tog i kåpan. Mätte lindningarna enskilt nu och de är OK.

Typskylten är borta, hur stor kan man tro den är? 1.5 mm2 ledningar. Tillverkad 1998 tror jag iaf.
Kopplad i delta nu men går att koppla i stjärna om man vill.

Ett öra är avbrutet - potentiell showstopper? Det är väl gjutjärn som ska vara knepigt att svetsa, är den ändå värd att ta vara på?

Typskylten är borta, hur stor kan man tro den är? 1.5 mm2 ledningar. Tillverkad 1998 tror jag iaf.
Kopplad i delta nu men går att koppla i stjärna om man vill.

Ett öra är avbrutet - potentiell showstopper? Det är väl gjutjärn som ska vara knepigt att svetsa, är den ändå värd att ta vara på?
Det är aluminium till motorn och inte gjutjärn.
Lossa gaveln på drivsidan och räkna härvorna, dividera med tre så har du poltalet.
2Pol~2800rpm, 4pol~1400rpm, 6pol~900rpm.
Eller lägg upp en bild på innehållet så kan nån säga hur många poler det är.
Och mät höjden till centrum på axeln så har du bygghöjden och därmed storleken.
Alltså är det 100mm till centrum är det en M2AA 100.
Och med det tidigare räknade poltalet i minnet så tittar man här
Nu är det bara det lilla problemet att de har samma byggform på olika effekter, t.ex. 4pol 2.2 och 3kW ser likadana ut utanpå.
Hade du haft en av varje hade det varit lätt att bestämma vilken som är vad eftersom både stator och rotor är längre vid den högre effekten.
Lossa gaveln på drivsidan och räkna härvorna, dividera med tre så har du poltalet.
2Pol~2800rpm, 4pol~1400rpm, 6pol~900rpm.
Eller lägg upp en bild på innehållet så kan nån säga hur många poler det är.
Och mät höjden till centrum på axeln så har du bygghöjden och därmed storleken.
Alltså är det 100mm till centrum är det en M2AA 100.
Och med det tidigare räknade poltalet i minnet så tittar man här
Nu är det bara det lilla problemet att de har samma byggform på olika effekter, t.ex. 4pol 2.2 och 3kW ser likadana ut utanpå.
Hade du haft en av varje hade det varit lätt att bestämma vilken som är vad eftersom både stator och rotor är längre vid den högre effekten.
Jo, visst stämmer det.
Det tråkiga är att även spänningen behöver dubbleras för att få samma vridmoment.
Ocg eftersom motorn redan är D-kopplad, går det inte att sänka på motorn.
Och jag har aldrig sett nån normalt överkomlig omriktare som släpper ur sig mer än 400V trefas så kommer inte effekten att öka om man höjer frekvensen eftersom spänningen inte räcker till.
Det tråkiga är att även spänningen behöver dubbleras för att få samma vridmoment.
Ocg eftersom motorn redan är D-kopplad, går det inte att sänka på motorn.
Och jag har aldrig sett nån normalt överkomlig omriktare som släpper ur sig mer än 400V trefas så kommer inte effekten att öka om man höjer frekvensen eftersom spänningen inte räcker till.