har planer på "självständig" radiostation.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Använding av radiosändare är i högsta grad en aktivitet som berör andra än användaren själv. I varje fall när det gäller sändare med störe uteffekt än de leksaker som utnyttjar RF-kommunikation.

Dels måste man ha en tillåten frekvens att sända på och där utöva en aktivitet i linje med vad denna frekvens är avsedd för. Detta är en förutsättning för att undvika konflikt mellan olika användare. Det skulle bli totalkaos om alla som ville började sända hur som helst.

Dels måste man veta vad man gör när en sändare konstrueras och byggs. Det räcker inte att få ut en signal på en given frekvens. Den måste även låta bli att släppa ifrån sig signaler på diverse andra frekvenser. Det kan låta enkelt innan man vet vad övertoner, blandningsprodukter och brusiga synteser är för något. Dessa störningar kan annars blockera annan radiotrafik. Allt ifrån skvalradio till flygets nödfrekvenser.

En sändare måste även installeras på ett vettigt sätt. Felaktig antennuppsättning kan orsaka stora olägenheter för näromgivningen även om sändaren levererar en felfri signal. En sändarantenn för högre effekter kan även innebära en direkt fara för andra om den sätts upp på olämpligt sätt

Det är en frihet under ansvar som radioamatörer har. Vi är måna om att inte missbruka denna frihet samt även måna om att glada klåfingriga hobbyister låter bli att leka med sändare på ett sätt som kan få berörda myndigheter att ifrågasätta radioamatörernas privillegier att bygga och använda radiosändare.

Finns ett genuint intrese för att experimentera med radiokommunikation, ta ett cert och gör det på rätt sätt. Annars låt bli att kladda med sändare. Svårare än så är det inte. :wink:
Senast redigerad av Marta 4 september 2008, 18:53:14, redigerad totalt 1 gång.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Rifakungen skrev:warpcore: ja vissa är lite griniga.
pejlaren: vad är nu en lyssnaramatör då? är det en radioamatör eller vad?
Lyssnaramatör är väl ett påhitt av sockerklubben (SSA) för att få icke licensierade som medlemmar. De vill så klart ha in medlemsavgifter...

Radioamatör avser naturligtvis den som innehar amatörradiocertifikat. Hörs väl på namnet?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hm, okej.
en liten fundering bara. hur är det med gamla 27Mhz? får man bygga tex en rävjaktsändare av en 27Mhz komradio som sänder ut en tonföljd? eller finns det föreskrifter hur länge man får sända på 27 Mhz och så?
Användarvisningsbild
snubber
Kontakt:

Inlägg av snubber »

Pejlaren skrev:
Rifakungen skrev:pejlaren: vad är nu en lyssnaramatör då? är det en radioamatör eller vad?
Lyssnaramatör är väl ett påhitt av sockerklubben (SSA) för att få icke licensierade som medlemmar. De vill så klart ha in medlemsavgifter...

Radioamatör avser naturligtvis den som innehar amatörradiocertifikat. Hörs väl på namnet?
Marta skrev:Skippa de där planerna och gör något annat istället. Går Du vidare med det så påstå inte att Du är radioamatör och svärta ned anseendet för oss riktiga radioamatörer.
Man må ha olika synpunkter om vad som är en "riktig radioamatör", men enligt den ursprungliga förklaringen är det "en person som bedriver radiotekniska experiment utan att vara yrkesman inom området", och enligt den def. finner jag att den här presenterade idén stämmer på att vara radioamatör. En riktig radioamatör är alltså även den som löder in en germaniumdiod till en spole i syfte att åstadkomma en detektion av radiovågor.

Senare myntades uttrycket "licensierad sändaramatör" för att förtydliga att personen hade fått tillstånd av Konungen att bedriva radiotekniska experiment med radiosändare. Att notera är att ”Amatörradiocertifikat” är ett kunskapsbevis på att man klarat vissa frågor samt behärskade morsetelegrafering. Hade man certifikat kunde man därefter få ett tillstånd att inneha amatörradiosändare.

Idag har tyvärr sändaramatörerna reducerats till i stort sätt en social rörelse där korvgrillning och samtal är huvudinnehållet, det tekniska innehållet är reducerat till att man använder en kniv för att öppna lådan som den senaste sändaren levererades i, ytterst få sändaramatörer bygger något själva idag. (Glädjade så finns flera av de få byggande sändaramatörerna här på forumet)

MIN definition av en radioamatör är en person som via klassiskt tekniskt intresse strävar att via tekniska experiment ernå en högre nivå på sin egna kunskap i ämnet. För att vara sändaramatör så har man ett tekniskt intresse att förstå de funktioner i vår natur som möjliggör användning av "radiovågor" för att överföra information.

Lägg märke att jag hela tiden betonar den tekniska biten i hobbyn, och att jag är medveten om att andra må ha en annan def. av uttrycket.

Att sedan PTS eller någon annan myndighet knappast bryr sig om vad som sänds eller hur det sänds så länge ingen som betalat för att få tillgång till en viss frekvens blir störd är heller ingen nyhet. Det finns knappast mycket "pejling" idag, utan att det initieras av att "någon annan" anmäler störningar. Det enda som må starta en aktivitet från div. myndigheter är om en station skulle börja sända politisk propaganda eller motsvarande. Det blir då ett fall för JK att agera.

Visst sänder man idag under personligt ansvar, men jag tror inte att den praktiska straffskalan är speciellt högt satt i dagens samhälle. Enklast löser man detta genom att använda de fria frekvenser som finns. Självklart skall man inte uppmana någon att begå brott, men då det enskilda ansvaret är solklart är det upp till den enskilde personen att vara insatt i lagstiftningen.

Jag hyllar alla som finner intresse att förkovra sig inom det radiotekniska området, oavsett om personen har certifikat, tillstånd, licens eller motsvarande. Man kan lätt hoppa över det sociala tramset med amatörradion och ”gräva ner sig” inom RFID istället, det ger massor av tillfällen till radiotekniska experiment. :wink: 8)

(Observera att detta inlägg innehåller grova generaliseringar som endast är tillämpliga på större grupper, ej enskilda personer.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

"Jag hyllar alla som finner intresse att förkovra sig inom det radiotekniska området, oavsett om personen har certifikat, tillstånd, licens eller motsvarande. Man kan lätt hoppa över det sociala tramset med amatörradion och ”gräva ner sig” inom RFID istället, det ger massor av tillfällen till radiotekniska experiment." :D

Jo, I agree. 8)

Jag har förarbevis, osv, men Personligen ger jag uppriktigt blanka fasen i om folk kör med eller utan körkort så länge man vet vad man håller på med, jag vet att det fins faktiskt ett fåtal som kör utan/indraget kort som är duktiga och pålitliga förare likaväl som det tyverr finns folk med kort som ej borde få köra, men so goes tha game. :)

Enligt min mening är saker som körkort enkom framtvingat pga personer som misskött sig så att man framkallat fara för allmänheten eller motsvarande, jämför tex förslaget om båtkörkort, skulle inte heller behövas om folk bara skötte sig (var och en som har ett seriöst intresse läser normalt sett på ordentligt om båtar och sjöfart och övar i vilket fall så att man vet vad man gör och vilka regler som gäller, det är fundamentalt skulle jag vilja påstå, men tyverr verkar det inte gälla alla, and that´s the problem...).

Hurusom, om man skall sätta fingret på rent tekniskt grundade problem så är det väl mer A: Frekvensavdrift stör ut frekvenser X tom. X inom arean för sändarens praktiska räckvidd, (givetvis i avtagande grad från centrum räknat) (tex stör ut viktig kommunikation eller andra funktioner.)

B: (om vi teoretiskt sett använder en välbyggd sändare med rellativt stabil frekvens utan tillstånd)
Kontinuerlig sändning (tex illegal rundradio) blockerar frekvenser som används för tex komunikation så att effekten blir ungefär som när man försöker ringa till någon men linjen är blockerad av någon som sas snackar hela tiden så ingen kommer fram. (princip för att illustrera problemet, alstså).

Det är i vart fall min teori om hur det ursprungligen började.

Sedan kan man ju tolka saken efter eget tycke.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Satansverser för Radioamatörer (eller fördomar/sanningar om radioamatörer)

Jag ser tre grupperingar av radioamatörer.

Grupp 1: En ganska vanlig kille/tjej som är teknikintresserad. Många är med i SSA. Ganska trist grupp att beskriva. Det finns ganska få av dom i hobbyn.
Jag lämnar därför denna grupp.

Grupp 2: Den äldre radioamatören, välutbildad (kth eller chalmers). Kan vara lite knepig och egen men kunnig, duktig och hjälpsam. Röstar förmodligen på något
högerparti samt är ofta medlem i Odd-Fellow eller annan liknande förening. Du har en trevlig fru som stödjer ditt intresse för hobbyn, ni har varit gifta i många år.
Du har kört många dx i dina dagar, nu är det mest 80 meter som gäller, då företrädesvis CW. Förmodligen var du negativ till CW-kravets borttagande, och vissa anser att
det är endast två-ställiga signaler som är riktiga radioamatörer. Tycker väl om SSA. Denna grupp är också ganska trist och lämnar även denna grupp.

Grupp 3: En ganska ny grupp som växt fram och kommer främst från 27 MHz världen. Dessa människor verkar vara någon blandning av Grupp 1 och raggarvärlden, främst
då från den sistnämnda. Många av dom är bra människor, men en stor del är opålitliga och tenderar gränsen till att vara rötägg. Dom flesta är inte med i SSA,
förmodligen pga av den "höga" medlemsavgiften. Det värsta med nedanstående lista är ett det är inte taget i luften utan kommer från egna erfarenheter,
främst från radioamatörer runt mälardalen. Troligen stämmer det övererns med folk från andra delar av Sverige också. Här kommer listan. Håll till godo!

1. Har ofta ekonomiska problem, kändis hos kronofogden. Skitigt hem, många skrikiga smutsiga ungar, dock ett välstädat shack med dyr radioutrustning.

2. Xyl, ingen skönhetsdrottning direkt, men väldigt trevlig alternativt grinig som djävulen själv. Är oftast arbetslös, men hon har ju
också femtielva ungar att ta hand om under tiden maken kör radio.

3. Du är inte så vacker själv, kan säkert kopplas till punkt 2. Don efter person.

4. Röker alternativt snusar (billigaste ciggarettmärket). Spottar inte direkt i glaset (har eller haft alkoholproblem). Frun eller flickvännen
nyttjar också tobaksvaror.

5. Bohem (hur många av er bor fortfarande hemma hos mamma och pappa??)

6. Kontot för hårvård, kroppsvård och annan behandling för det yttre är inte direkt stort. Fan vem hinner klippa sig
när 10 meter är vidöppet!! Att det är olagligt att duscha är en myt, jag lovar!!

7. Träskor och arbetskläder (säger väl allt). Lantmännen kanske inte är det bästa stället att köpa kläder på. Skulle
radioamatören råka hitta andra kläder är kompositionen totalt fel. Ordet mode betyder inte alltid FM, SSB och AM.

8. På fest; Träskor, Vit T-shirt (urtvättad med "roligt" tryck på), skinnväst, fula, säckiga och surt doftande jeans. Stålkamm i bakfickan.
På radioträffar, Mysbyxor, Keps (med klubbtryck), Sweatshirt (med klubbtryck), träskor, alternativt arbetsskor. Du fru bär troligen
samma kläder.

9. Socialdemokrat (om du nu orkar rösta).

10. Låginkomsttagare. Är eller varit kund hos socialen.

11. Volvo, skitig, rostig, skabbig men en helt ny IC-706MKIIG monterad med flera feta antenner på taket.

12. Allmänt knepig, har synpunkter på allt. Gnäller på det mesta. Tänk på diskussionerna om EH-antennerna.

13. Kan man undvika att betala en skuld så gör gärna radioamatören det (även om det är en skuld till en kompis).

14. Stjäla är okej det är ingen samvetsfråga utan det enda som begränsar är risken att upptäckas.

15. Gärna en stor portion avundssjuka på kompisens nya radioapparat! Vill gärna inte erkänna det utan gärna berättar för allt och alla
hur kass just den radion är.

16. Fetma (oftast rejält). Kan kopplas till det dagliga intaget av Pizza. Snacka om bukfetma!!

17. Stort intresse för bilrally.

18. Många katter, eller en hund.

19. Att radiohandlarna överhuvudtaget vågar sälja till radioamtörer ? (Mindre risk att köpa It-aktier).

20. Kom inte hit och berätta hur det egentligen fungerar. Jag vet alltid bäst, du vill bara glänsa din skit!

21. Tatueringar, då inga högklassiga, mest luffarprickar andra obskyra ansamlingar bläck under huden av fångvårdsanstalltsmodell.

22. Arbetslös eller förtidspensionär. Vill helst inte jobba, kan någon annan betala för en så är det okej.

23. Hänger hellre framför dx-clustret än framför TV:n.

24. När radioamatören skall åka på semester med sin familj blir det oftast en semesterort på ett högt beläget QTH alternativt
omedelbart bredvid havet för ett fint jordplan.

25. Ta av dig träskorna människa när du klättrar i masten!!! Det är inte nyttigt när en 135 kilos kropp faller till marken.

26. Har ytterst anskrämliga hemsidor om amatörradio och bilder på husdjur(en), (oftast katter).

27. Ciggarettpaket eller snusdosa i bröstfickan på skjortan från 70-80 talet.

28. Skrotsamlare. Vad ska du ha allt till ?

29. Dricker ungefär 58 koppar kaffe per dag (minst). Vid fest: Hembränt eller mycket billig sprit.

30. Låter väldigt social på radion, fast osocial och introvert som en näve grus i verkligheten.

31. Alltid kontantkort, vilken GSM-operatör vågar lämna kredit ?!

32. Anser att konflikter ofta kan lösas med en käftsmäll.

33. Varför blir så många utslängda från radioklubbarna?

34. Lämnar inte hemmet utan den obligatoriska handapparaten i bältet. Alltid en enormt stor och gammal handapparat. Du gillar bättre
dom gamla apparaterna, fast handen på hjärtat så vill du gärna ha en fast har inte råd. Ett tips..skit i julklapp till minsta
grabben,köp dig en radio istället. Men andra ord, gör som du alltid gjort.

35. Bär ofta midjeväska käckt på sned runt den svullna midjan alternativt en enorm plånbok av hästhandlarmodell i bakficken, dock endast
fylld med diverse kvitton.

36. Husvagnssemester, dom flesta har aldrig bott på hotell.

37. Anser att Eddie Meduza och andra perversa och barnsliga band borde få Grammis, Rockbjörnen och andra fina musikpriser. Oj, jag
har visst fastnat i 15 års åldern. Väx upp!!

38. Tar alltid ut överpriser på saker dom säljer (om apparaten överhuvudtaget fungerar).

39. Anser att bondkomik (ex Stefan & Krister) är i särklass världens bästa humor.

40. Storkund hos Biltema, Clas Olsson, Ullared (Ge-kås).

41. "Radhusrasist" samt har liten tolerans mot sexuellt avvikande.

42. Lågutbildad, förmodligen nöjde du dig med grundskolan alternativt räckte inte betygen till att överhuvudtaget komma
in på gymnasiet.

43. Skulle du köpa något annat än en radioapparat är den förmodligen av ganska dålig kvalitet, ex digitalkamera för
995 spänn på Rusta eller motsvarande lågprismarknad.

44. Myglar med det mesta, från satellitpiratkort till att fuska med tv-licensen. Allt ska vara gratis, låt någon annan betala för dig!!!

45. Du Stödjer troligen devisen " det gör inte så mycket om jag betalar räkningen sent/aldrig, dom har ju så mycket pengar ändå".

46. Nej och åter nej, ansamlingen styva hårstrån som växer vilt under näsan och munnen kan inte klacifiseras som mustasch eller skägg.

47. När ansamlingen hårstrån (enligt punkt 46) också börja färgas nikotin/tjärgult BORDE signalen "RAKA BORT SKITEN" klinga i skallen.

48. Tycker Bingolotto är en trivsam tillställning. Fan, släng duttpennan och skaffa ett liv.

49. Troligen bor du på landet, inte bara därför att radiomiljön är bättre utan du passar helt enkelt bättre där. Håll dig där!!

50. Proffs på att snacka skit om andra, även nära vänner.

51. Har sex ungefär en gång per år, då enbart i syfte att avla fram nya barnbidrag. Ju fler barn desto mer barnbidrag. Barnbidraget
går oavkortat till hobbyn.

52. Motion är endast för fjollor. Men du skulle behöva det, det räcket inte med VFO-snurr som motion.

53. Kan aldrig tänka sig att delta på banketten vid SSA´s årsmöte, där den lilla samligen faktiskt "normala" människor träffas. Du
anser förmodligen att banketten endast är klubben för inbördes beundran. Fast den största egentliga anledningen att du inte deltager
är att du troligen inte har råd. Du känner dig förmodligen lite avvikande också bland alla normala.

54. Du har problem med Svenska språket, främst i skrift. Dyxlektiker ?

55. Vännerna består till 99% procent radioamatörer, var personlighet oftast stämmer in på beskrivningarna ovan.

Känns beskrivningarna igen? Har du många rätt så har du helt klart varit aktiv på PR-bandet (27MHz).
Dom flesta av punkterna stämmer överens från före detta 27 Mhz entusiaster, varför det ?

---------------

Det är inte jag som har skrivit "satansverserna", den las in på scanner.nu för många år sedan, men jag tycker de passar i den här tråden nu..:D
peter555

Inlägg av peter555 »

Upphovsmannen har tydligen problem med svenska språket eftersom han inte kan stava till dyslektiker.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jo, men upphovsmannen tillhörde ju själv grupp 3. :wink:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Pejlaren: Det var med skepsis som jag började läsa ditt inlägg. Är ingen radio- .. nåt. Visst har man en AM27mhz liggandes i källaren, men aldrig nåt jag gjort annat än lekt med under nån tråkig kväll. Används inte längre. Fungerar kanske?

Men, den listan du skrivit. Den stämmer skrämmande väl in på en gammal klasskompis pappa som, ja, han bara är och gör allt det där. Förutom en sak, de åker aldrig på semester. Annars stämmer allt! Creepy..
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Det är inte jag som skrivit listan. Men tar man den på rätt sätt så är den ganska rolig. När snubber började prata korvgrillning så kunde jag bara inte låta bli att lägga in den i tråden.

En del stämmer faktiskt på en hel del amatörer.

Undertecknad har t ex. träskor :D Obs, med mjuk sula! :wink:
laban12

Inlägg av laban12 »

Shit vad det moralpredikas här då!!

Jag hoppas i mitt stilla sinne att alla up-tight radioamatörer som fördömer piratsändare ALDRIG någonsin kör över hastighetsbegränsningen, ALDRIG kör det minsta påverkade, ALDRIG kör mot rött eller ens gult...
ALLTID följer högerregeln, ALLTID använder blinkers och ALLTID håller korrekt avstånd till bilen framför.

Kan ni inte skriva under på allt ovanstående så utsätter ni andra för FARA, och i så fall ska ni knipa er jävla käft!

Jag åker mycket bil i jobbet och gör mitt bästa för att följa de regler och lagar som finns men förfasas dagligen över den enorma mängd galningar och rötägg som finns.

Pfu - offtopic, men jag blir så irriterad på folk som tycker att vissa lagar ska försvaras in i absurdum när de sedan sätter sig i bilen och förvandlas till någon slags neanderthalare med 72 i IQ.

... då de flesta dock verkar tycka att det är en dålig ide med piratradio så föreslår jag dig i all vänlighet att testa podcasting i stället! :) Som en kompromiss...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

väldigt elak men ganska underhållande lista!
Fast jag skulle nog vilja byta ut "socialdemokrat" mot "sverigedemokrat" under punkt 9 för att hålla listan mer "up to date"! :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

:D :D Jepp, Fast här verkar det stämma på en klar majoritet av befolkningen (som inte flytt kommunen (syftar på en mindre kommun utanför Hudiksvall...)), så skulle tro det där är rätt allmängiltigt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

nog med offtopic nu eller? vi kanske kan gå tillbaka till ämnet?

får man använda 27Mhz radio som rävsändare?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det där med grupp-3 stämmer faktiskt på väldigt väldigt många punkter...

Jag lämnade radioamatörsvärlden just för att jag tyckte det va för många intriger, och för många bråk.
Ofta mellan olika klubbar.. Det tekniska kunnandet och byggandet kom i andrahand, just den punkten jag ville åt när jag sökte mig till gruppen från början.

Rent sabotage förekom mellan individer och man fick intrycket av att många va förvuxna raggare :D
Skriv svar