har planer på "självständig" radiostation.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

har planer på "självständig" radiostation.

Inlägg av Electricguy »

jag har planer på att bygga en "självständig" radiostation, alltså en liten sändare med en mp3-spelare som man kan gräva ner någonstans.
men jag skulle behöva lite tips och funderingar på utformning, drift, antenner och liknande.

kom med förslag i MASSOR :P

tack på förhand
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

En AM sändare är vad jag skulle bygga
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Du kommer säkert att få mycket skit för detta på forumet, piratradio är inte populärt bland radioamatörer/HAM-folk och de missar sällan tillfällen att säga det.
Bara så att du vet! :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hehe jag vet, jag är själv radioamatör :D
det är tänkt att det ska bli en fm-sändare som kan grävas ne och ha en tråd eller liknande som antenn, så man kan gömma den.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

dar303 skrev:Du kommer säkert att få mycket skit för detta på forumet, piratradio är inte populärt bland radioamatörer/HAM-folk och de missar sällan tillfällen att säga det.
Bara så att du vet! :)
Så länge han inte stör så är det inte så farligt.

Länk
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Huva. Det där såg inte stabilt ut i någon ända. Och 4W _kommer_ störa, rent bortsett från de legala aspekterna.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Tror den här är bättre.
Länk
peter555

Inlägg av peter555 »

Om man nu ska bygga sånt så bör det vara en syntesbaserad sändare och inte sånt där självsvängande skit.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Gör Du något sådant här är Du inte radioamatör så värst länge till. Det kan även kosta väldigt mycket när strafföreläggandet dimper ned i brevlådan...

En radiosändare kaninte gömmas, det är oerhört lätt att pejla den. Sedan kommer PTS att höra av sig ganska så snart... Det finns säkerligen även en hel del radioamatöerer som gladeligen hjälper till med att gräva upp och tysta en svartsändare.

Skippa de där planerna och gör något annat istället. Går Du vidare med det så påstå inte att Du är radioamatör och svärta ned anseendet för oss riktiga radioamatörer.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=121

Du får tipsa oss om tidningsartikeln där det står att dom har fångat en piratsändare som får feta böter sedan...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag är faktiskt bara lyssnaramatör :D
jag byggde en liten sändare i dag som ger ungefär 100mW ut, och det borde inte störa såå mycket. nu ska det bara till resten :P
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Är det verkligen så att folk bryr sig?. Jag tänker att om han nu ligger i FM-bandet där de legitima stationerna finns så kan han knappas åtalas för allmän fara eller nåt sånt. Själv skulle jag bara garava om jag råkade skruva in nåt sånt på min radio, och jag hoppas att polisen har viktigare saker att göra än jaga nån glad elektronik pulare som sänder egen radio.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Rifakungen skrev:jag är faktiskt bara lyssnaramatör :D
jag byggde en liten sändare i dag som ger ungefär 100mW ut, och det borde inte störa såå mycket. nu ska det bara till resten :P
Kalla dig inte RADIOAMATÖR om du nu inte är det! Precis som Marta sa så svärtar du ner för oss RIKTIGA radioamatörer. Så fort nån störning varit i farten får alltid nån stackars radioamatör skullden, när det i själva verket är nån hobbyelektronikpulare som inte vet vad han håller på med...

FY!

Tycker du att det är kul att bygga sändare så skaffa ett cert, annars låt bli!
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Anderst skrev:Är det verkligen så att folk bryr sig?. Jag tänker att om han nu ligger i FM-bandet där de legitima stationerna finns så kan han knappas åtalas för allmän fara eller nåt sånt. Själv skulle jag bara garava om jag råkade skruva in nåt sånt på min radio, och jag hoppas att polisen har viktigare saker att göra än jaga nån glad elektronik pulare som sänder egen radio.
Jag bryr mig! :evil:

Allmän fara... Gnistsändare i kilowattklassen kanske... :shock:
Nej, men det är brott emot Lag om elektronisk kommunikation. Dessutom är det PTS som är tillsynsmyndighet över nämnda Lag, och de har till uppgift att pejla in elektronikpulare.... hur glade de än är.. :!:
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Finns nog ingen hobby som är så politiskt korrekt och stel som radioamatörernas :)

Kanske därför den håller på att dö ut.

Regler i all ära, men många radioamatörer är faktiskt ganska uppstoppade... :D

No offence
Skriv svar