jag har planer på att bygga en "självständig" radiostation, alltså en liten sändare med en mp3-spelare som man kan gräva ner någonstans.
men jag skulle behöva lite tips och funderingar på utformning, drift, antenner och liknande.
Du kommer säkert att få mycket skit för detta på forumet, piratradio är inte populärt bland radioamatörer/HAM-folk och de missar sällan tillfällen att säga det.
Bara så att du vet!
hehe jag vet, jag är själv radioamatör
det är tänkt att det ska bli en fm-sändare som kan grävas ne och ha en tråd eller liknande som antenn, så man kan gömma den.
dar303 skrev:Du kommer säkert att få mycket skit för detta på forumet, piratradio är inte populärt bland radioamatörer/HAM-folk och de missar sällan tillfällen att säga det.
Bara så att du vet!
Gör Du något sådant här är Du inte radioamatör så värst länge till. Det kan även kosta väldigt mycket när strafföreläggandet dimper ned i brevlådan...
En radiosändare kaninte gömmas, det är oerhört lätt att pejla den. Sedan kommer PTS att höra av sig ganska så snart... Det finns säkerligen även en hel del radioamatöerer som gladeligen hjälper till med att gräva upp och tysta en svartsändare.
Skippa de där planerna och gör något annat istället. Går Du vidare med det så påstå inte att Du är radioamatör och svärta ned anseendet för oss riktiga radioamatörer.
jag är faktiskt bara lyssnaramatör
jag byggde en liten sändare i dag som ger ungefär 100mW ut, och det borde inte störa såå mycket. nu ska det bara till resten
Är det verkligen så att folk bryr sig?. Jag tänker att om han nu ligger i FM-bandet där de legitima stationerna finns så kan han knappas åtalas för allmän fara eller nåt sånt. Själv skulle jag bara garava om jag råkade skruva in nåt sånt på min radio, och jag hoppas att polisen har viktigare saker att göra än jaga nån glad elektronik pulare som sänder egen radio.
Rifakungen skrev:jag är faktiskt bara lyssnaramatör
jag byggde en liten sändare i dag som ger ungefär 100mW ut, och det borde inte störa såå mycket. nu ska det bara till resten
Kalla dig inte RADIOAMATÖR om du nu inte är det! Precis som Marta sa så svärtar du ner för oss RIKTIGA radioamatörer. Så fort nån störning varit i farten får alltid nån stackars radioamatör skullden, när det i själva verket är nån hobbyelektronikpulare som inte vet vad han håller på med...
FY!
Tycker du att det är kul att bygga sändare så skaffa ett cert, annars låt bli!
Anderst skrev:Är det verkligen så att folk bryr sig?. Jag tänker att om han nu ligger i FM-bandet där de legitima stationerna finns så kan han knappas åtalas för allmän fara eller nåt sånt. Själv skulle jag bara garava om jag råkade skruva in nåt sånt på min radio, och jag hoppas att polisen har viktigare saker att göra än jaga nån glad elektronik pulare som sänder egen radio.
Jag bryr mig!
Allmän fara... Gnistsändare i kilowattklassen kanske...
Nej, men det är brott emot Lag om elektronisk kommunikation. Dessutom är det PTS som är tillsynsmyndighet över nämnda Lag, och de har till uppgift att pejla in elektronikpulare.... hur glade de än är..