har planer på "självständig" radiostation.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

har planer på "självständig" radiostation.

Inlägg av Electricguy »

jag har planer på att bygga en "självständig" radiostation, alltså en liten sändare med en mp3-spelare som man kan gräva ner någonstans.
men jag skulle behöva lite tips och funderingar på utformning, drift, antenner och liknande.

kom med förslag i MASSOR :P

tack på förhand
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

En AM sändare är vad jag skulle bygga
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Du kommer säkert att få mycket skit för detta på forumet, piratradio är inte populärt bland radioamatörer/HAM-folk och de missar sällan tillfällen att säga det.
Bara så att du vet! :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hehe jag vet, jag är själv radioamatör :D
det är tänkt att det ska bli en fm-sändare som kan grävas ne och ha en tråd eller liknande som antenn, så man kan gömma den.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

dar303 skrev:Du kommer säkert att få mycket skit för detta på forumet, piratradio är inte populärt bland radioamatörer/HAM-folk och de missar sällan tillfällen att säga det.
Bara så att du vet! :)
Så länge han inte stör så är det inte så farligt.

Länk
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Huva. Det där såg inte stabilt ut i någon ända. Och 4W _kommer_ störa, rent bortsett från de legala aspekterna.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Tror den här är bättre.
Länk
peter555

Inlägg av peter555 »

Om man nu ska bygga sånt så bör det vara en syntesbaserad sändare och inte sånt där självsvängande skit.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Gör Du något sådant här är Du inte radioamatör så värst länge till. Det kan även kosta väldigt mycket när strafföreläggandet dimper ned i brevlådan...