Hjälp till komponentval för RGB-styrning

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Effektlagen säger ju P=U*I.

Om spänningen ligger över en resistor eller en IC eller något annat spelar ingen roll. Strömmen som går igenom ger spänningsfall i grejorna och effekt utvecklas. Detta gäller i linjära kretsar.

Edit: Ex. om du har 12V och lysdioden har 3,6V över sig vid 100mA. Då får du 8.2V över (i några komponenter IC och resistor kanske) Dessa 8,2V * 0,1A ger en effektförlust på 0,82W. Dessutom har du effekt utvekling i LED'n också.

När du switchar blir det lite annorlunda i IC och transistorer, i varje fall, eftersom dessa går mellan helt ledande och helt avbrott (i ideallfallen). I resistorer flytter strömmen i pulser så här gäller ohmslag och effektlagen.
Vitsen med PWM är att du tar bort strömgeneratorn och bara pulsar så att du uppnår den spänning som behövs för att få önskad ström. Bara och bara :) en hel del komplicerat blir det ju också.

Edit2: stavfel
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Hej!

Blev nyfiken och köpte en LM317 för att prova. Det visade sig att det bara låg 1,25 V över resistorn oavsett inspänning. Detta betyder att en pot som tål 0,5W kan användas och tre sådana har också införskaffats.

Enligt de första testerna funkar det mycket bra att reglera en lysdiod med en pot i serie med resistorn. Dvs ljustyrkan uppfattas någorlunda linjär i förhållande till vridningen av poten (linjär 100Ω).

Det fungerade dock inte att vända på strömen genom LM317 därför kan jag inte använda en RGB-lysdiod med gemensam anod. Har därför sett mig om efter en annan och tänkte slå till på denna http://www.leds-and-more.de/catalog/pro ... aa387d869fså jag också kan serikoppla dem (ska ju ha två men tänkte tidigare parallellkoppla dem).

När det gäller styrningen från blinkersen så kan jag lösa det med ett enda relä som är NC (Normaly Closed) då slipper jag flera transistorer med styrströmmar och extra resistorer. Detta relä bryter strömmen till de tre LM317 och kör ström via resistorer till grön och röd. Ända skönhetsfelet ligger i att det kommer lysa med inställd färg mellan de oranga blinkningarna. Finns det något "enkelt" sätt som fördröjer inkopplingen från reläet någon sekund?

Mvh / Andreas
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag är inte någon expert på LM317 som strömbegränsare. Men tycker att den ska fungera som konstantströmsbegränsare även om du kopplar den mellan RGBdiodens katod och gnd. Dvs. med rätt polaritet. Fick för mig genom din beskrivning att du ändrade polaritet genom den. Isåfall går det naturligtvis inte.

Styrning av reläet för tidsfördröjning sker nog vettigast med resistor, kondensator och transistor.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Ja, det borde nog funka, ska testa det. Jo, jag kopplade med ändrad polaritet genom den :oops:
Skriv svar