Nik's försök till CNC-fräs
Nik's försök till CNC-fräs
Efter en längre tids intresse och fundering kring DIY CNC-fräsar så har jag efter att ha läst lite trådar på detta forumet beslutat att själv försöka mig på att bygga en.
Jag hittade lite diverse grejor på ebay som jag köpt på mig i form av linjärlager, ballscrews och NEMA23-motorer + drivare.
Lager och stänger är 16mm i dimension vilket säger mig ganska lite i nuläget.
Som initialt test kommer jag använda en dremel-kopia från Biltema, men överväger att köpa en "riktig" spindel framöver efter behov och nya lärdomar!
Jag kommer för enkelhetens skull bygga den första modellen i 19mm MDF som jag tycker känns relativt styvt och ok för ändamålet, men kommer givetvis att försöka styva upp så mycket jag har möjlighet och förstånd till.
Användningsområdet är lite halvt flytande men kommer innefatta allt från kretskort till bildelar och i materialväg allt från trä till aluminium.
Hur bra det kommer funka vet jag ej och det blir väl lite ett äventyr att ta reda på. Jag inser att man skulle kunna räkna ut ganska mycket på förhand men eftersom jag skolkade bort de flesta lektionerna i hållfasthetslära så känns det som en alltför brant och tråkig uppförsbacke att slugga sig igenom, därför blir det trial-and-error
Här är några skisser från lite initialt cad'ande, där jag försöker få kläm både på att cad'a och hur fräsen egentligen skall se ut. Handlar mest om att få till mått på olika delar och verifiera frigång och tänkt funktion.
Antar att ganska få lyckas få till en bra och precis CNC-fräs på första försöket, och i synnerhet inte på frihand. Därav så har jag cad'at en modell för att kunna visualisera det enklare!
Förslag och kommentarer mottages mycket tacksamt!
Jag hittade lite diverse grejor på ebay som jag köpt på mig i form av linjärlager, ballscrews och NEMA23-motorer + drivare.
Lager och stänger är 16mm i dimension vilket säger mig ganska lite i nuläget.
Som initialt test kommer jag använda en dremel-kopia från Biltema, men överväger att köpa en "riktig" spindel framöver efter behov och nya lärdomar!
Jag kommer för enkelhetens skull bygga den första modellen i 19mm MDF som jag tycker känns relativt styvt och ok för ändamålet, men kommer givetvis att försöka styva upp så mycket jag har möjlighet och förstånd till.
Användningsområdet är lite halvt flytande men kommer innefatta allt från kretskort till bildelar och i materialväg allt från trä till aluminium.
Hur bra det kommer funka vet jag ej och det blir väl lite ett äventyr att ta reda på. Jag inser att man skulle kunna räkna ut ganska mycket på förhand men eftersom jag skolkade bort de flesta lektionerna i hållfasthetslära så känns det som en alltför brant och tråkig uppförsbacke att slugga sig igenom, därför blir det trial-and-error
Här är några skisser från lite initialt cad'ande, där jag försöker få kläm både på att cad'a och hur fräsen egentligen skall se ut. Handlar mest om att få till mått på olika delar och verifiera frigång och tänkt funktion.
Antar att ganska få lyckas få till en bra och precis CNC-fräs på första försöket, och i synnerhet inte på frihand. Därav så har jag cad'at en modell för att kunna visualisera det enklare!
Förslag och kommentarer mottages mycket tacksamt!
Förväntar du dig stabilitet och precision så måste jag påstå att det är en rätt dålig konstruktion... både bildelar och kretskort är att glömma...
Varför säger jag nu det?
I huvudsak så är det pga långa hävstänger överallt i konstruktionen utan mycket att hålla emot med, gäller både X, Y och Z-axlarna.
Sen är 16mm-stänger inte jättestabila utan snarare rätt klena när det gäller längre längder och att hålla emot dessa krafter.
Hur fixar man då det?
Sänk portalen, sätt Z-axeln på en sida av portalen i stället för framför, det finns en anledning till att dom flesta byggare gör så.
Bredda avståndet mellan kullagerbussingarna på alla axlar för ökad vridstyvhet
Separera stängerna så mycket som möjligt på alla axlar för att minska hävstångseffektens inverkan
(gå upp i storlek på stängerna)
En del av sakerna som vi har diskuterat här stämmer även in för dig:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=28552
Varför säger jag nu det?
I huvudsak så är det pga långa hävstänger överallt i konstruktionen utan mycket att hålla emot med, gäller både X, Y och Z-axlarna.
Sen är 16mm-stänger inte jättestabila utan snarare rätt klena när det gäller längre längder och att hålla emot dessa krafter.
Hur fixar man då det?
Sänk portalen, sätt Z-axeln på en sida av portalen i stället för framför, det finns en anledning till att dom flesta byggare gör så.
Bredda avståndet mellan kullagerbussingarna på alla axlar för ökad vridstyvhet
Separera stängerna så mycket som möjligt på alla axlar för att minska hävstångseffektens inverkan
(gå upp i storlek på stängerna)
En del av sakerna som vi har diskuterat här stämmer även in för dig:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=28552
Du får ursäkta, men du har lyckats göra allt fel. Inte en enda konstruktionslösning är bra.
Får man fråga vart du har snott dom lösningarna från, eller har du kommit på dom helt själv?
Gör som Meduza säger, å rita om allt från början.
Ev. kan du rita ut i mindre skala. Sen klippa ut i papp å limma ihop. Då ser du lätt vart det flexar värst. Sen gör du om det, och klipper å limmar igen. Snart har du en lösning du kan göra i fullskala. Den använder du för att göra en bättre konstruktion, som i sin tur leder till en fräs du kan leva med.
Får man fråga vart du har snott dom lösningarna från, eller har du kommit på dom helt själv?
Gör som Meduza säger, å rita om allt från början.
Ev. kan du rita ut i mindre skala. Sen klippa ut i papp å limma ihop. Då ser du lätt vart det flexar värst. Sen gör du om det, och klipper å limmar igen. Snart har du en lösning du kan göra i fullskala. Den använder du för att göra en bättre konstruktion, som i sin tur leder till en fräs du kan leva med.
Den ser lite instabil och sladdrig ut. Tänk på vad som händer när du kör i full fart och ska byta håll, verktyget kommer att fortsätta i den riktningen den var på väg.
Kolla denna tråd för lite tips och en bra framväxande idé.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 768#376768
Kolla denna tråd för lite tips och en bra framväxande idé.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 768#376768
Oj, här var det rejält med sågningar
Bifogar en till bild med lite mått:
Bör kanske tillägga att nederdelen är den jag lagt mest tid på (notera att alla ambitiösa skruvhål för de olika MDF-bitarna saknas upptill för det var så jävla tråkigt att rita ut dom och para ihop).
Upptill är tanken att bygga en kåpa över de övre stängerna precis som nedtill. Därav att det är spår och lite offset på stängerna.
En marginell skillnad kan vara att swappa spår och stänger!?
Z-delen har jag inte lagt nån tid på alls, köper att enbart en platta som håller verktyget och på grund av utrymmen är linjärlagerna ganska tight satta, inte blir särskilt vridstyv men man får sätta lite gavlar på så har man kommit rätt långt!
Man kan öka avståndet mellan linjärlagerna men det blir ju på direkt bekostnad av vilken slaglängd man får på Z-axeln!
Nu när ni sett måtten så förstår ni att den blir rätt stor så det där med vridstyvhet tål verkligen att tänkas på. Nu blev jag lite konfundersam så jag ska nog göra lite labbexperiment före jag går vidare...
Ska även mäta lite på vad 16mm-stängerna mäktar med!
Är det nån som räknat på vilken storlek på krafter som det handlar om? Tycker det borde bara bli aktuellt med grövre frässtål, för en 1-2mm fräs i alu (arbetsstycket!) bör ju flexa/gå av långt före konstruktionen flexar!?
All fastsättning är tänkt att ske med både lim och skruv, utom på vissa få ställen där det enbart blir skruv (för att kunna demontera).
En fråga jag grunnat på är huruvida det är särskilt praktiskt att skruva i MDF? Ett förslag jag sett är att sätta träplugg som man skruvar i.
Bifogar en till bild med lite mått:
Bör kanske tillägga att nederdelen är den jag lagt mest tid på (notera att alla ambitiösa skruvhål för de olika MDF-bitarna saknas upptill för det var så jävla tråkigt att rita ut dom och para ihop).
Upptill är tanken att bygga en kåpa över de övre stängerna precis som nedtill. Därav att det är spår och lite offset på stängerna.
En marginell skillnad kan vara att swappa spår och stänger!?
Z-delen har jag inte lagt nån tid på alls, köper att enbart en platta som håller verktyget och på grund av utrymmen är linjärlagerna ganska tight satta, inte blir särskilt vridstyv men man får sätta lite gavlar på så har man kommit rätt långt!
Man kan öka avståndet mellan linjärlagerna men det blir ju på direkt bekostnad av vilken slaglängd man får på Z-axeln!
Nu när ni sett måtten så förstår ni att den blir rätt stor så det där med vridstyvhet tål verkligen att tänkas på. Nu blev jag lite konfundersam så jag ska nog göra lite labbexperiment före jag går vidare...
Ska även mäta lite på vad 16mm-stängerna mäktar med!
Är det nån som räknat på vilken storlek på krafter som det handlar om? Tycker det borde bara bli aktuellt med grövre frässtål, för en 1-2mm fräs i alu (arbetsstycket!) bör ju flexa/gå av långt före konstruktionen flexar!?
All fastsättning är tänkt att ske med både lim och skruv, utom på vissa få ställen där det enbart blir skruv (för att kunna demontera).
En fråga jag grunnat på är huruvida det är särskilt praktiskt att skruva i MDF? Ett förslag jag sett är att sätta träplugg som man skruvar i.
tror att ett av de värsta problemen är att hela fräsen kommer agera pendel i både x och y-led. ska du köra max i ena riktningen för att sen vända så kommer fräsen vilja fortsätta raktfram och med din konstruktion blir det en massa kraft (ungefär 5ggr kraften) som flyttas till dina 16mm linjär lager. i en lägre portal alla lillasystern så är fräsens tungdpunkt ganska nära upphängnings punkten och då blir det relativt lite kraft på linjär lagerna. samma teorier kommer gälla om du ska köra en bit i aluminium(en flex på 0.2mm i linjär lagrena ger mer än 1mm fel nere vid frässtålet.
bordet och X ser väll bra ut men tänk om portalen är mitt tips.
bordet och X ser väll bra ut men tänk om portalen är mitt tips.
Ähh, bygg som du ritat. Det är väl ända sättet att lära dig på. Det kostar ju bara lite arbete, å MDF-skivorna är nästan gratis.
Hur du än gör så blir den första maskinen långt från bra. Så sikta in dig på ett par läromaskiner före du får nåt användbart.
Det är oftast konstruktion och byggandet som är roligast.
Lycka till.
Hur du än gör så blir den första maskinen långt från bra. Så sikta in dig på ett par läromaskiner före du får nåt användbart.
Det är oftast konstruktion och byggandet som är roligast.
Lycka till.
Det stora problemet är väl att den är alldeles för hög. Om du själv skulle komma på att fräsa ut något för hand, inte står du ju på golvet och med raklång arm står böjd över arbetsstycket och försöker fräsa, nej det blir ju svajigt som bara den. Nä du sätter dig på en stol vid arbetsbänken och låter armbågen vila mot arbetsbänken.
Du borde liksom svänga på Z-axeln så att du håller i den nedre ändan istället för den övre.
Du borde liksom svänga på Z-axeln så att du håller i den nedre ändan istället för den övre.
- ElectricMan
- Inlägg: 4874
- Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
- Skype: ElectricManSwe
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Jag har kanske haft en övertro till linjärlager.
Det är ju faktiskt inte 1m som är problemet utan ifall ett lager verkligen glappar 0.2m (typvärden) under last!
Och sen kommer ett problem i att jag inte riktigt vet vilka krafter vi snackar om vid last. Det går ju att räkna på iofs om man har lite massor, hastigheter och avstånd definierade.
Det låter som jag kommer ha ett par timmars lek o labb-jobb med att mäta vad grejorna egentligen pallar.
Jag har främst utgått ifrån att det är MDF:en som är den svaga länken, därav att tanken överallt är att använda U-konstruktioner och mindre trianguleringar i mån av plats. Men det hjälper ju föga om det är lager och stänger som flexar...
Men som nån sa, det är ju konstruerandet som är det största nöjet så det är egentligen bara positivt att det blir lite att bita i!
Den närmsta tidens utmaning blir att göra den styvare i nämnda ledder utan att få alltför mycket inverkan på slaglängderna.
Det är ju faktiskt inte 1m som är problemet utan ifall ett lager verkligen glappar 0.2m (typvärden) under last!
Och sen kommer ett problem i att jag inte riktigt vet vilka krafter vi snackar om vid last. Det går ju att räkna på iofs om man har lite massor, hastigheter och avstånd definierade.
Det låter som jag kommer ha ett par timmars lek o labb-jobb med att mäta vad grejorna egentligen pallar.
Jag har främst utgått ifrån att det är MDF:en som är den svaga länken, därav att tanken överallt är att använda U-konstruktioner och mindre trianguleringar i mån av plats. Men det hjälper ju föga om det är lager och stänger som flexar...
Men som nån sa, det är ju konstruerandet som är det största nöjet så det är egentligen bara positivt att det blir lite att bita i!
Den närmsta tidens utmaning blir att göra den styvare i nämnda ledder utan att få alltför mycket inverkan på slaglängderna.
Jag fattar inte alls varför du har den 1meter hög när du ändå bara man få in ett ämmne som är kanske 400mm???
Om du bara ska rita med en penna i den så funkar den kanske...
Kritiken är i all välmening, lycka till!
Om du bara ska rita med en penna i den så funkar den kanske...
Det är inte alls lageren som är problemet. Läs din tråd från början igen lite noga, ta lärdom och bygg nått stabilt.Jag har kanske haft en övertro till linjärlager.
Kritiken är i all välmening, lycka till!