Plocka ut composit från videokamera?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Inlägg av bearing »

Averell skrev:Jag har testat massvis med MPEG-4 inspelare och kan bara konstatera att inspelningskvaliten är värdelös för mitt ändamål.
Är du säker på att det är inspelningsenheten som ligger bakom den dåliga kvaliteten och inte själva kameran? jag tror det var det som lgrfbs syftade på

Om din videokamera har ingång så är det vanligtvis via kontakten som även är videoutgång. Huruvida den har ingång står i manualen. Det är ganska vanligt med videoingång på gamla kameror eftersom det behövdes en möjlighet att överföra videomaterial från gammal videomedia till det nya mediet.
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Har en liten knasig ide, Jag har en gammal videokamera som jag skulle önska att det satt ett "composit in" uttag på. Skulle det vara möjligt att koppla till det på nåe vis månntro?
Jag har testat massvis med MPEG-4 inspelare och kan bara konstatera att inspelningskvaliten är värdelös för mitt ändamål. Jag har även testat pinnacle, videograbber som fungerar men jag vill inte släpa omkring på en pc.

Kameran har en mycket högra upplösning än MPEG-4, det råder det knappast någon som helst tvekan om.

Den perfekta lösningen hade varit om jag kunde spela in på en videokamera och då helst försöka göra det med någon av mina kameror som jag redan äger genom att modifiera dem med en videoingång, dvs en ingång där videosiganel skickas ini kameran analogt och inte tvärtom eller digitalt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

>>Kameran har en mycket högra upplösning än MPEG-4, det råder det knappast någon som helst tvekan om.

Vad anser du vara max upplösning på MPG4?

Tex så använder ju telia MPG4 för sin IPTV lösning, där är inte dålig upplösning. (dock lite taskig bandbred ibland, särskilt vid snabba rörelser)

Vad jag tror ditt problem är är codecen, och för dålig bandbred i din inspelare. Den hinner helt enkelt inte med att göra en bra komprimering som får plats på den bandbred lagringsformatet klarar av.
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Om jag säger så här då, jag skulle nöja mej med vad som helst bara den spelar in med lika bra kvalite som kameran gör och är portabel med bateridrift. De MPG4 inspelare jag hittlis hittat med dessa kriterier klarar inte kamerans upplösning.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

En fördel är väl att du faktiskt skriver vilken upplösning det gäller?
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Det spelar väl ingen roll vilken upplösning det gäller, jag brinner av intresset av att kunna spela in på en videokamera, inget annat.
bearing

Inlägg av bearing »

Kretskortkamerornas sensor brukar inte vara på mer än 500 pixlars bredd. Sensorn har bayermönster, verkliga upplösningen är kanske 75% av det. Konverteringen till komposit minskar verkliga upplösningen ännu mer. Om det nu ändå är så att MPEG4-programmen minskar kvaliteten märkbart tror jag det finns inställningar av kompressionsgrad som kan fixa det.

Köp en begagnad DV-kamera med videoingång.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Du kanske ska skriva vad för kameror det är du har, annars är det ju omöjligt att kunna veta!!

På mina två videokameror så finns det video-in i samma uttag som video-ut. Till dom så trycker man på fjärrkontrollen för att spela in genom videoingången. Håller ned REC samtidigt som play. Finns det något som tyder på att du kan använda en sån funktion??

Själv har jag Panasonic NV-gs50, samt Canon HV-20
De billigaste konsumentkamerorna brukar inte ha video-in.
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Jag gavade upp och köpte mig en HV30, så tack för tipset om den kameran!

Kretskortkameran jag använder just nu har en upplösning på 795x596 och inspelningen till HV30 funkar bra.

Jag ber om ursäkt om jag brusade upp lite men ofta när jag ställer en fråga så får jag massvis med svar på andra saker än vad jag frågade, då blir jag lite lätt irriterad. En tråd kan ju bli hur lång som helst om man följer upp varje svar med en fråga i en tråd. Det dummaste svaret jag någonsin fått är "Varför ska du göra det?" (Båtforum)
bearing

Inlägg av bearing »

Jag antar att kameran köptes för att även (mestadels hoppas jag) användas som videokamera via den vanliga linsen och sensorn. Jag kan ändå inte låta bli att le och fnissa lite åt tanken att en Canon HV30 används för att spela in videosignalen ifrån en kretskortkamera. Det är i sanning som att köpa en Mazda RX-8 och driva den med en hemmagjord påhängsmotor på vänstra framhjulet.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Jo faktiskt köptes den endast av den anledningen så det känns lite pissigt
bearing

Inlägg av bearing »

Nästan alla videokameror har ingång. På prisjakt går det att sortera kamerorna baserat på det. 34 produkter hittades. Förmodligen finns det fler eftersom den som lagt in på prisjakt nog missat att knappa in den egenskapen på kameror som har - Canon HV30 finns exempelvis inte med där. Billigaste kameran i listan kostar 1700 och spelar antagligen in kretskortskamerabilden identiskt med HV30.
http://prisjakt.nu/kategori.php?k=s2243 ... is_inkmoms

HV30 spelar in i full HD och bilderna har högre verklig upplösning än någon annan videokamera i samma prisklass, kanske till och med jämfört med kamerorna inom dubbla prisklassen.
Senast redigerad av bearing 10 september 2008, 11:23:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

skit att jag inte visste det häromdagen och att Cyberphoto sa at den enda kameran som har den egenskapen är HV30.

Nu har jag tre fungerande vidokameror
bearing

Inlägg av bearing »

Spela in hemvideos eller kortfilmer med HV30:in och njut av resultatet =)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Du borde väl rimligtvis ha möjlighet att häva köpet i och med att de sa att det var den enda kameran med den egenskapen?
Skriv svar