Permanent scen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Dúnadan
Kontakt:

Permanent scen

Inlägg av Dúnadan »

Nu har jag fått i uppdrag av byagillet här i byn att bygga en permanent scen "mitt i byn" som skall användas till allt från band med PA till diktläsning utan PA.

Scenen skall vara 5M bred....

Finns det mått / vinklar för att optimera akustiken på scenen så Diktläsaren hörs bättre? Vad mer bör jag tänka på?

//Dúnadan
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En hård "backdrop", inte för långt bak, för att dra nytta av precedenseffekten. Om du pratar om oförstärkta diktläsare?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

5 meter bred scen. Ungefär 2,20 meters takhöjd (på scenen, framme). Aningen lutat tak för att minska stående vågor och för att få mer taltrattseffekt (kul gammalt ord som jag var tvungen att dra upp igen).

Tänk på att inte placera scenen för högt. Max 1 meters skillnad mellan scengolv och publik"golv".

Backdrop är ingen dum idé. Kanske göra så man kan flytta den för att liksom förstora/förminska djupet på scenen? :) Men det bör vara en enkel metod som gör att alla kan sätta dit den. (Antar att ni inte vill ha den där året runt. Dessutom kanske det dyker upp de med egen logga, eller byta till en vit duk för filmvisning ibland.) Nån kroklösning kanske?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Öppen Scen och ingen Scenbåge eller nedhängande kanter i framkant av taket, dessa brukar vara bra på att stänga in ljud.

60-80cm tycker jag brukar vara rätt trevlig höjd för den typ av scen det låter som att det är.
Dúnadan
Kontakt:

Inlägg av Dúnadan »

Tankarna jag haft är 5 M bred i framkant 4 M bred i bakkant (ger optisk villa att den är djupare än den är) 4 M djup 2.5 M hög i framkant. Sluttande tak 1,5DM/M det gör att scenen blir 2,1M i bakkant.
Fasta bommar att sätta scenljus i framkant ca 2 Dm från tak.
Framdraget 3 fas 16A
3 st dubbeluttag på varje vägg.
"kabelgömmor" i form av kanaler i golvet med lock. (alla som spelat ute vet vilket virrvarr av kabel det blir att snubbla runt i)
2 st lysrörsarmaturer i 0,5M in från framkant av scenen
1 st lysrörsarmaturer 2,5 M in från framkant.

Alla strömbrytare/3faskontakter i låsbart skåp.
Backdrop är ingen dålig idé. sätta wire i taket som den kan löpa på så den går att flytta i djupled.

Hmmm ... fyller på när spåningarna med trummisen i bandet gått vidare :)

//Dúnadan
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Är lite tveksam till att ha fasta rån för ljuset på 2,3m höjd, redan om man hänger en vanlig par64 är du nere på 2m höjd eller lägre.

kan kanske fungera om ni inte tänker ha något större än Par56 shortnose, men det kan bli tajt bara med vanliga fresneller, ska man ha något större än CCT Minuette så bygger dom iaf 0,5m i höjd och hamnar alltså i huvudhöjd...

Det finns inte möjlighet att bygga en bom för ljus ca 2m framför scenen?

Jag ritade lite här, så skulle det bli om man kunde göra det:
http://meduza.mordor.se/ovrigt/dunadanscen1.png
http://meduza.mordor.se/ovrigt/dunadanscen2.png

Man behöver naturligtvis inte köra tross som jag ritade utan det går att göra på billigare sätt... (träkonstruktion på sidorna med en trossstege emellan, enkelt rör blir för sviktande på den sträckan)

Vill du ha 3d-modellen (google sketchup) så säg till.
Dúnadan
Kontakt:

Inlägg av Dúnadan »

Tackar för sketchen...

Blir säkert förändringar i sketchen efter möten med byalaget....

/Dúnadan
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man drar fram takstolarna så att den får stör på fler punkter borde ett rör räcka. Men det beror ju lite på om man hänger PAR lampor eller tyngre saker.
Dúnadan
Kontakt:

Inlägg av Dúnadan »

kommer bli stegtross i framkant så man kan hänga par eller vad man nu behöver ...

När man ändå bygger kan man ju kosta på så det fungerar

//Dúnadan
Skriv svar