Pix Ongen (phonosteg)
- Electricguy
Kopparn är 1 mm kopparplåt. På denna är det sedan ungslödda lödtorn där jord"rails" är monterade.
De två lösa tamparna som hänger framför Wima kondensatorerna är skärmanslutningarna från glödspänningarna till resp. rör.
Ingångsröret är ett 6C45 rör, vilket kan ha lite "hyss" för sig så jag hadde ideer om att skilja glödströmmen så mycket från andra spänningsmatingar som möjligt genom skärmning.
Detta visade sig inte behövas, steget är -hittils
väldigt stabilt.
Efter att bilderna togs har jag plockat bort Wimakondensatorerna och ersatt dessa med "papper i olja" kondensatorer. Jag tycker att dessa låter bättre, (fast det är ju en smaksak
) "PIO" kondensatorer är lite mer "färgstarka" i sin ljudkaraktär, medans PP (typ Wima) är lite mer "intetsägande"
Mvh
/Pix
De två lösa tamparna som hänger framför Wima kondensatorerna är skärmanslutningarna från glödspänningarna till resp. rör.
Ingångsröret är ett 6C45 rör, vilket kan ha lite "hyss" för sig så jag hadde ideer om att skilja glödströmmen så mycket från andra spänningsmatingar som möjligt genom skärmning.
Detta visade sig inte behövas, steget är -hittils

Efter att bilderna togs har jag plockat bort Wimakondensatorerna och ersatt dessa med "papper i olja" kondensatorer. Jag tycker att dessa låter bättre, (fast det är ju en smaksak

Mvh
/Pix
Tack för alla vänliga kommentarer
Det monteras i en alu-kåpa
Plasten är annars bra ut mekanisk synpungt.
Den är relativd död för ringningar och minskar därför ev mikrofoni effektivt.
I minn linjesteg har jag använt plast även för att monterara rörsocklarna i, fast i detta fall föredrog jag koppar till detta, just för att minska störningsrisken. kopparn ger ett mycket bra jordplan.
Mvh
Pix
Detta är bara "sub-chassit".borde inte ett phonosteg som jobbar med så små signaler vara bättre skärmat än en plexilåda
Det monteras i en alu-kåpa
Plasten är annars bra ut mekanisk synpungt.
Den är relativd död för ringningar och minskar därför ev mikrofoni effektivt.
I minn linjesteg har jag använt plast även för att monterara rörsocklarna i, fast i detta fall föredrog jag koppar till detta, just för att minska störningsrisken. kopparn ger ett mycket bra jordplan.
Mvh
Pix