Linux och PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Nerre

Inlägg av Nerre »

AndersG skrev: Visst, men är det ett reellt hot?
Fråga de företag som regelbundet måste byte ut hela sitt affärssystem, till en kostnad av flera miljoner, för att företaget som tillverkar det har lagt ner utvecklingen.
Somjag sedan inte får någon support på, dvs en så kallad okynnesanpassning..
Varför skulle du inte få support på den? Det kan du ju köpa av vilken konsult som helst, källkoden är öppen så du kan välja den som ger dig bästa budet.

Det är ju det som är grejen. Källkoden finns där, du är fri att anställa vem som helst att sköta utvecklingen av programvaran.

Visst, det kanske kommer att kosta för mycket, men det måste ju ställas i relation till kostnaden för att byta system.

Statskontoret har skrivit två bra rapporter om just öppen programvara, en förstudie och en utvärdering. De pekar bland annat på detta att det är inte säkert att öppen programvara blir billigare i det långa loppet, eftersom man istället för inköpskostnader får en del underhållskostnader. Men det ger en massa andra fördelar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

sodjan skrev: Men det är man ju i alla fall ! Hur många användare av "öppen" programvara
är det som har möjlighet att *själva* ta hela ansvaret för den ?
Det behöver man inte, man kan betala någon för att göra det.
Nej, öppet eller inte, i princip alla är i alla fall beroende av att någon
annan tar något slags ansvar för den. Problemet med "öppen" programvara
är att det inte finns någon som man kan dra åt tummskruvarna
på när det blir problem.
Säger du samma sak om saker som du producerar själv? Att du vill kunna dra åt tumskruvarna på nån om grejerna inte funkar som de ska?

Med öppen källkod kan man fixa sina grejer själv, man behöver inte vara beroende av nån annan. Och anlitar man nån för att fixa något så är det klart att man kan dra åt tumskruvarna på dem. Men det är ju inte säkert de fixar det ändå, de kanske anser att det är bättre att förlora affären än att behöva lägga ner jobb på att fixa problemen.

Med öppen källkod kan du ställa flera leverantörer mot varandra och välja den som ger bästa budet.
Den främsta poängen med icke-öppen programvara är att man vet vem som
håller den vid liv och att någon tar ansvar för den.
Hur länge då?

Jag har kört Debian lika länge som har jag kört Windows 98. Vilken av dem får jag bäst support på idag tror du?
Det är är naturligstvis helt hypotetiskt och konstruerat.
Hur stort är OpenOffice ? Jag tror inte att det är något som man bara
"snajdar till" något av så där på en kafferast. Sannolikt skulle ingen
vilja ha resultatet av en sådan "snajdning".
Open Office är inte större än många andra program som finns i anpassade specialversion. Linux är t.ex. inte så litet, men det finns anpassat till en massa oliak arkitekturer. När såg du senast en "Windows for AVR"?
Av alla som använder dessa och liknande programvaror
är det oerhört få som har kunskap och resurser att göra något själv
med den.
Du verkar inte ha höga tankar om alla tusentals mjukvarukonsulter som finns.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag har kört Debian lika länge som har jag kört Windows 98.

Alltså samma version av Debian som var aktuell när Windows version "98" var aktuell ?
Ja, i så fall är ju inte så dåligt...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Fråga de företag som regelbundet måste byte ut hela sitt affärssystem, till en kostnad av flera miljoner, för att företaget som tillverkar det har lagt ner utvecklingen
Nu pratar vi inte om affärssystem, utan om ett hjälpmedel för att skriva program till en PIC.

Som sagt var och för att citera Orwell: "Donkeys live a long time". Jag har sett affärssystem komma och gå och sanningen är oftast att man byter även om man har tillgång till källkoden. Orsaken är att man inte orkar dra nyutvecklingen själv. Att man kan betala någon för att fixa är sant, men det kostar. Däremot kan det vara vettigt att man går ihop om öppen programvara om man kan åstadkomma en "community" som är stor nog. Det finns en massa bra exempel på det. Apache, Tomcat, Mambo etc.

Jag arbetar yrkesmässigt med både öppen och sluten programvara och kan helt klart se för och nackdelar med de båda.
Nerre

Inlägg av Nerre »

sodjan skrev:> Jag har kört Debian lika länge som har jag kört Windows 98.

Alltså samma version av Debian som var aktuell när Windows version "98" var aktuell ?
Ja, i så fall är ju inte så dåligt...
Det är visserligen sant att det inte är samma version, MEN jag har aldrig behövt installera om. Burken har snällt och fint uppdaterat under drift, knappt behövs starta om annat än de gånger jag varit tvungen att uppgradera kerneln.

Burken ifråga är en gammal P75:a med 196 MB RAM som körs som server här hemma, skulle vilja se nån försöka installera XP på den.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

När man pratar om konsulter behöver det inte alltid innebära grannens pojk som just gått ut IT-gymnasiet. Man kan mycket väl be någon av de tusentals utvecklarna att göra det mot en ersättning. Brukar vara mycket uppskattat. Kallas populärt "Bounties". Du får en nödvändig funktion/ändring som du anser det värt att betala för, och dessutom går ändringen tillbaka till communityn så det gagnar alla (liksom alla andras betalda funktioner gagnat dig).

Kort och gott finns det absolut ingen vinst för Microchip, vars primära sysselsättning ändå är att sälja IC-kretsar, att hålla på källkoden för ett verktyg som i sig ökar försäljningen av kretsarna. Det finns, som tidigare påtalats, inget hinder att man både vidareutvecklar och supportar MPLAB precis som innan, fast med källkoden tillgänglig. Det är fortfarande deras produkt och dom är själva projektledare och väljer hur utvecklingen ska föras.
Skriv svar