Linux och PIC
Linux och PIC
Detta har säkert varit uppe förr, men jag funderar på att byta till linux igen och då skulle jag behöva något bra assemblerprogram för pic. Jag skulle också behöva nått program för wisp628. Tips? Ska jag kanske köra xwisp under wine eller nått liknande?
Det fungerade utmärkt att kompilera xwisp2 på macosx, så på linux kommer det nog inte vara några problem..
(Jag körde make -f xwisp2_gu.mak)
Edit:Info om MPLAB IDE i Wine
(Jag körde make -f xwisp2_gu.mak)
Edit:Info om MPLAB IDE i Wine
Jag har testat GPASM och GPUTILS, funkade att assemblera ett projekt jag gjort i MPLAB inklusive macron och definitionen för konfigurationsordet, verkar med andra ord (så långt jag testat) kompatibel med MPASM.
Länk nedan...
http://gputils.sourceforge.net/
Länk nedan...
http://gputils.sourceforge.net/
Pic och linux fungerar prima Xwisp2 går att köra native. Jag försökte köra mplab i wine men det fungerade inte riktigt hundra... däremot om man vill ha en bra ersättare så finns det ett program som heter Pikdev som dessutom går att använda tillsamans med xwisp2 så att man slipper växla fram och tillbaka mellan fönster helatiden.
Pinnacle TV Center har jag tyvär ingen koll på och jag hittade ingen information om det på WineHQ så en gissing är att det inte fungerar i wine.
Däremot så är det inte helt omöjlgit att det finns bra ersättare.
Pinnacle TV Center har jag tyvär ingen koll på och jag hittade ingen information om det på WineHQ så en gissing är att det inte fungerar i wine.
Däremot så är det inte helt omöjlgit att det finns bra ersättare.
Är Pinnacle tv center något TV-kortsprogram?
Isåfall fungerar det nog inte under Wine. Du kan köra en del program som inte behöver komma åt hårdvaran via wine, men såna som bör komma åt speciell hårdvara fungerar det inte med.
Mitt tips är google. Finns det drivrutiner i kärnan eller patch till kärnan för kortet så borde det inte vara problem att få igång det.
Isåfall fungerar det nog inte under Wine. Du kan köra en del program som inte behöver komma åt hårdvaran via wine, men såna som bör komma åt speciell hårdvara fungerar det inte med.
Mitt tips är google. Finns det drivrutiner i kärnan eller patch till kärnan för kortet så borde det inte vara problem att få igång det.
Förutsatt att ditt TV-kort stöds av linuxkärnan kan du sedan fritt välja och vraka mellan ett antal tv-tittar-program, som alla kommer fungera med kortet eftersom de alla använder sig av v4l2 (video for linux, v.2) - interfacet. Till mitt Hauppage WinTV kör jag med ett program som heter XawTV, och det fungerar utmärkt även i kombination med OpenGL-program och vanlig video.
Jag väcker upp den här gamla tråden för att ställa frågan på nytt!
Hur fungerar det med fria verktyg (Gnu, Linux) till PIC?
Speciell gpasm, gpsim, Wisp648 och LINWLOAD.
Eller vilka verktyg i övrigt fungerar bra?
Jag vägrar köra M$ program, inte ens under Wine.
Antalet processorer som stöds av gpsim verkar begränsat. Är det ändå meningsfullt att simulera en närbesläktad PIC?
Är Gnu/Linux stödet för AVR-kretsar väsentligt bättre än för PIC?
Hur fungerar det med fria verktyg (Gnu, Linux) till PIC?
Speciell gpasm, gpsim, Wisp648 och LINWLOAD.
Eller vilka verktyg i övrigt fungerar bra?
Jag vägrar köra M$ program, inte ens under Wine.
Antalet processorer som stöds av gpsim verkar begränsat. Är det ändå meningsfullt att simulera en närbesläktad PIC?
Är Gnu/Linux stödet för AVR-kretsar väsentligt bättre än för PIC?
Är det något program man verkligen inte får igång i linux kan man alltid köra XP i VirtualBox...
"Och 99.99 % av användarna har inget behov av någon källkod..."
Då tillhör jag nog den exklusiva skaran 0.01%.
Jag brukar alltid förr eller senare vilja pilla i källkoden. Ibland av ren nyfikenhet.
Det viktigaste är nog att kunna ladda ner till PICen utan problem. Vågar jag lita på att Wisp648 fungerar med LINWLOAD och/eller Xwisp2 eller något annat bra *fritt/gpl* program (vilket?) för nedladdning till PIC.
'In situ' debugger vore bra, men känns inte absolut nödvändigt. 'IDE'-miljö behöver jag kanske inte. Jag är väl inkörd på emacs, make etc.
Då tillhör jag nog den exklusiva skaran 0.01%.
Jag brukar alltid förr eller senare vilja pilla i källkoden. Ibland av ren nyfikenhet.
Det viktigaste är nog att kunna ladda ner till PICen utan problem. Vågar jag lita på att Wisp648 fungerar med LINWLOAD och/eller Xwisp2 eller något annat bra *fritt/gpl* program (vilket?) för nedladdning till PIC.
'In situ' debugger vore bra, men känns inte absolut nödvändigt. 'IDE'-miljö behöver jag kanske inte. Jag är väl inkörd på emacs, make etc.