...oj jag glömde den här tråden.
$tiff: jag tror faktiskt att det inte behövs så otroligt mycket för att få det att funka. Jag har tidigare googlat och läst på en del på "Artificial Evolution" (el AE) och experimetnerat en hel del med Framsticks och "the Golem project".
Om man utgår från att den hela sker i en självständig PIC så behövs följande (tror jag):
- output av inställningar (typ 10-20 variabler som matas in i robotens styrgrej, tex hur högt benet höjs, hur långt bak det förs, etc),
- input av resultat (sträcka avklarad, energi förbrukat, hur lång tid resultaten gäller, mm),
- utvärdering av resultaten (helt simpelt, någon kvot som görs om till ett poängvärde => koppla värdet till uppsättningen av variabler),
- jämför nya poängen med senaste hi-score, om den är bättre så blir den ny hiscore.
På det sättet behöver man bara lagra 2 uppsättningar av inställningsvariabler, best-so-far och aktuella värdet. Den kan gå hela tiden och typ var 5-30 min uppdatera inställningarna. Nya inställningar genereras genom att alla/vissa värden slump-ändras med 0 till kanske 3 procent, så förändringen borde knappt vara märkbar för ögat, men man kan ju kanske lagra utvecklingen av best-so-far-värdena på nåt bra sätt.