Insidan av en induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Brukar vara fruktansvärt dyrt att köpa funktioner som reservdelar. Kan inte tänka mig att de inte använder utbytessystem.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

kimmen skrev:Jag är också nyfiken på vad de använder för frekvens och vad det sitter för IGBTs på dem :)

Plattorna är litztråd va?

Om du byter hela kort så måste du ju få många roliga delar över :)
Här är några IGBT som används:
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... N60UFD.pdf
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 406_DS.pdf
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 0062_1.pdf
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... pc50ud.pdf
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... pc40ud.pdf

Vet ej vad det är för tråd i plattorna. Bra kvalitet är det iallafall, för jag har aldrig behövt byta någon.

Brukar spara på kort till diverse maskiner. Många intressanta komponenter... Brukar sällan behöva beställa komponenter till mina hemma projekt.

@blueint
Siemens,Bosch är de korten som håller högst kvalitet och kostar ca 2600:- inkl moms.
Deras hällar kostar också mellan 9000-18000:-
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vissa andra tillverkare säljer gladeligen utbyteskort men giriga som de är så är förstås dessa kort i 9 fall av 10 så dyra att det är billigare att köpa en ny produkt..
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Reservdelar är oftast inte billiga.
Man behöver dock inte alltid köpa en ny maskin för att reparationen blir för dyr. Beroende på hur gammal
maskinen är så kan man ta det på hemförsäkringen.
Då kan man komma undan (som lägst) med självrisken som brukar ligga på 1500kr.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

IRG4PC50UD

VCES = 600V
VCE(on) typ. = 1.65V
@VGE = 15V, IC = 27A
TO-247AC package
ICM Pulsed Collector Current: 220A

"UltraFast: Optimized for high operating
frequencies 8-40 kHz in hard switching, >200 kHz in resonant mode"

Vad är hard switching för något?, PWM som PWM.. ;)
Och att man får tänka på flanktiderna förstås.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hard switching är utan snubber och sådant. Dvs. så snabba flanker det går. Bara in med fyrkants våg på styret.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

I det här fallet så avses snarare resonant topologi med nollspännings eller nollströmsswitchning i motsats till att som i en vanlig switchomvandlare eller frekvensomriktare bryta och sluta kretsen när det flyter en ansenlig ström. Ofta så räknar de också med att strömmen flyter genom andra sidans frihjulsdiod så de har räknat med att det blir en strömspik och förluster när dioden skall stängas av.

QSC använder i något av sina slutsteg IRG4PC50UD om jag inte minns fel vid 125kHz eller nåt sånt. Det är en resonant ostabiliserad omvandlare med nollströmsswitchning så switchförlusterna är mycket små. Det går att få en sådär 1-2kW genom en transformator stor som en tändsticksask vid den frekvensen :wacko:
mexitegel

Re: Insidan av en induktionshäll

Inlägg av mexitegel »

Återupplivar denna tråden lite i hopp om att någon här kan svara mig. :)
Har en Brandt induktionshäll från 2003 ungefär som på senare tid har börjat uppföra sig rätt mysko; den slår av och på sig med några sekunders intervall. Dvs om man tex. ska koka vatten på den så ser man hur vattnet först kokar och så slutar det koka, kokar upp igen och slutar osv... Unefär som en bil med ojämn tomgång :?

Har inte öppnat upp den än för att felsöka, vad skulle kunna vara felet?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Lite OffTopic men skit samma:
Tänkte angående schema med köpta varor.
När jag köpte min TV (32" LCD) så fick jag med schema och protokoll beskrivning till IR och serieporten.
Ganska skummt att det var med men jag är nöjd.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

@mexitegel Gäller detta på alla fyra plattorna?
Testa att göra hällen strömlös i 30min och se om problemet försvinner.
mexitegel

Inlägg av mexitegel »

Nej, det gäller en platta. (tycker mig ha börjat misstänka en platta till men där är fenomenet inte så uppenbart).
Hällen har lite andra konstigheter för sig också, den typ hänger sig emellanåt och det går att åtgärda med en "vaktmästarreset", men jag har faktiskt inte tänkt på om en sådan reset fixar problemet med plattan. Ska testa det och återkommer! :)
mexitegel

Inlägg av mexitegel »

OK, har testat nu och haft hällen strömlös mer än 30 minuter och sedan gjort en mer systematisk felsökning :) och det visade sig vara ett problem som flyttar runt. Att jag upplevt en specifik platta beror nog på hur vi använder spisen 8)
Hällen är tillverkad av Brandt.

Problemet är att man inte kan använda två plattor "på höjden" samtidigt utan att hällen slår av och på båda plattorna. Endast plattor på diagonalen eller bredden tillsammans fungerar. Att använda mer än två plattor samtidigt går alltså inte. Det hörs ett tydligt "klickande" i vid till och frånslag.

Alltså, givet att man numrerar plattorna så här:
1-2
3-4

Så fungerar följande kombinationer
1-2
3-4
1-4
2-3

Följande fungerar inte:
1-3
2-4

Det spelar ingen roll om man har på låg eller hög effekt.

Väldigt tacksam för hjälp! :)
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Har du ingen garanti kvar och vet att strömförsörjningen är OK så är det väl bara att skruva isär och kolla om nått ser fel ut (speciellt kondingar).
Sedan får du väl hoppas på att du lyckas skruva ihop igen, iallafall jag har en förmåga att plocka isär grejer men inte lyckas/vilja få ihop dem igen. :lol:
mexitegel

Inlägg av mexitegel »

Jo, det är lite samma här men jag har nog börjat bli gammal och försiktig eller nått för jag vill gärna ha så mycket fakta som möjligt innan jag sätter igång. Vi har ingen fail-over lösning på spisen heller och då är det ju risk för svältkost här hemma... :(
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

mexitegel skrev:OK, har testat nu och haft hällen strömlös mer än 30 minuter och sedan gjort en mer systematisk felsökning :) och det visade sig vara ett problem som flyttar runt. Att jag upplevt en specifik platta beror nog på hur vi använder spisen 8)
Hällen är tillverkad av Brandt.

Problemet är att man inte kan använda två plattor "på höjden" samtidigt utan att hällen slår av och på båda plattorna. Endast plattor på diagonalen eller bredden tillsammans fungerar. Att använda mer än två plattor samtidigt går alltså inte. Det hörs ett tydligt "klickande" i vid till och frånslag.

Alltså, givet att man numrerar plattorna så här:
1-2
3-4

Så fungerar följande kombinationer
1-2
3-4
1-4
2-3

Följande fungerar inte:
1-3
2-4

Det spelar ingen roll om man har på låg eller hög effekt.

Väldigt tacksam för hjälp! :)
Okej, det är troligtvis inget fel på din häll. Den börjar att effektfördela.
Höger och vänster plattor går på varsin powermodul. Din häll har klenare powermoduler vilket gör att du bara kan köra en platta på högsta effekt per powermodul,
annars börjar den effektfördela mellan plattorna. Det är det klickande ljudet du hör.
På de flesta klenare induktionshällar visas effektfördelningen på displayen. Tex du har båda de vänstra plattorna på max effekt (låt säga effektläge 10).
När effektfördelningen går in så går den ena plattan automatiskt ner på effektläge 5 medan den andra går på max. Efter en stund så byts de åt.
Skriv svar