Vad är det enklaste fungerande sättet att skydda lysdioder mot spänningsspikar i en gammal MC?
Jag har funderat på att bara sätta en zenerdiod parallellt med lysdioderna efter motståndet, då borde ju det leda därigenom när det blir för mycket i stället för att skada lysdioderna, men fungerar detta eller får man någon effekt jag inte har tänkt på?
Grejen är nämligen att jag håller på att bygga om instrumentpanelen på en Suzuki GT 125 från 80-talet till lysdioder i instrumentpanelen, men att bara sätta lysdioder och motstånd i stället för glödlampor resulterade i snabbt döda lysdioder på grund av fulspänning...
Känner igen det där med multimetern från tvåtaktaren... vansinne var ordet.
Men mina lysdioder som sitter som extra bromsljus har överlevt hela sommarn, ett par hundra mil. De lyser iofs mycket mera sällan än en instrumentbelysning...
japp det var så jag menade, men i mitt abnormala sinne så sitter alltid lysdioden mot nollan om det går
går ju annvända en likriktarbrygga med, men oftast behövs bara ett lågpassfilter och backspännings och överströmsskyd, det får man med den kopplingen ovan
kollat spänningen över batteriet med multimetern ?? - spänningarna kan bli ganska rejält höga så fort strömförbrukningen är mindre än vad generator kan ge och det inte fins någon fungerande regulator/effektzenerdiod som leder av 'överflödet'
Kan inte gå ut och mäta just nu då jag inte har nycklarna till den
Går det bara att sätta en 15v effektzener mot jord och en hyfsat stor kondning och därmed få en (i sammanhanget) hyfsat fin spänning eller måste man ha något mer avancerat?
Alla jag har sett kostar över 500kr och det känns som att det måste gå att göra billigare... eller är det verkligen något avancerat som sitter i dessa?'
Så länge spänningen inte dödar lysdioderna eller xenonljuset så är jag (och polaren jag hjälper med MC'n) nöjd).