Ja, då var man 15st bluetooth-moduler (class 2) rikare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Sökte på Google :) Hittade nått gammalt USENET inlägg där de stog uppradade..

Du kan inte läsa 1.1 specen.. modulerna är 1.0B!!! :)

Tror jag hitta felet, jag har lödat flödesregleringstrådarna till A4/B4 istället för A6/B6.(den ena har desutom lossnat) Frågan är om jag vågar ge mig på att löda om dem hemma utan microskåp och rena biltemalödkolven..

Får nog köra ner till jobb imorrn.. TJOHO...
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

första raden i databladet:
Qualified to Bluetooth 1.1

Har du en länk, tack?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nä, första raden i databladet "Preliminary" :)

Har inte sett några datablad på nätet på det chipet som INTE varit Preliminary. Finns det något sånt?

Såg det i en sammanställning över vad olika chipen klara, vilket också påpekade att där stog 1.1 i det preliminära databladet...

Så jag kör enligt teorin att det är 1.0B tills jag sett motsatsen.

Det är samma förvirring om de klarar multipoint eller bara point to point
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Jasså, om du säger det så :)
Anyway, så verkar det inte vara stor skillnad på 1.0b och 1.1 i just det här sammanhanget.

Har du någon bra länk? Jag har bara hittat sidor som inte varit speciellt bra...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

*suck*

Detta var nog sista gången jag köpte elfas lågpris Dsubar... Satan va de klappar!!! Konstigt att man får skumma resultat?? Eller är det kanske datorns DSUB som e lite sleten... Kontakt får man då inte..

Dags att släpa fram dator två.. *SUCK*

Edit: inte fasiken funka det heller, fast den är bra mycket stabilare!!!
Slutar den inte svara 0x04 0x10 0x01 0x20 på min reset blir jag SUR..
Flödesregleringen till den funkar i alla fall.. Den skickar det inte förrän man sätter på RTS on.

men varför den inte vill säga nått annat än det felmedelandet är ett mysterium för mig :( Undra om man skulle bygga ihop nummer två imorrn och se om den funkar bättre.... Tycker den funkar lite väl bra för att vara sönderbränd av mitt lilla misstag...

Edit 2:
Va F-N gör jag för fel??
JAg har anslutit B5,A5,A6,B6 till RS3232:an.
3.3V till C2,C4,C6
GND till B3,R1,R2,T1,T3
En 3cm trådstump rakt upp till T2

Har mätt alla signaler och flödesregleringen funkar precis som det är tänkt.
Men lik förbannat säger den bara 0x04 0x10 0x01 0x20

Har provat alla varianter med att dra i RTS pinnen före under och efter sändningen. Inget hjälper, mer än att man kan delaya felkoden ett tag...

Finns tydligen inget annat att göra än att bygga ihop modul två imorrn då, och vara lite snällare mot den :)

Nån som sprungit på Ericssons testkommandos lista? Ska finnas ett kommando för att testa modulen, undra om de svarat samma sak?´

EditX:
Jag skulle läst min signatur en gång till innan jag gick med på att leka med dessa förbannade modulerna..
I vilket fall som, här finns de dokument jag hittat om chipet och ericssons stack. Inte för de hjälper så mycket..
Den innehåller dock en spec på ROK101008 som inte är preliminär.. och där står det Bluetooth 1.0B
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Kan nån gissa vad modul två sa när jag nu har löddat ihop den och testat??

Precis... 0x04 0x10 0x01 0x20 .. fast jag börjar bli bra på att löda bgaer nu :)

Börjar nästa misstänka att det är nått fel på mjukvaran... Får nog ta och leta rätt på en nollmodem kabel så jag kan se vad jag verkligen skickar ut. Rätt är det banne mig inte...

EDIT:

Nollmodem löses enklast genom att man tar en st Dsub 9 och kortsluter stift 2 och 3...
Kan nån gissa vad jag skickar till enheten??
" 0x31 0x33 0x31 0x32 0x30"
Undra när det blir adderat 0x30 till varje byte jag ska skicka ut... Mycket olämpligt....

EDIT2:
precis NU vet jag varför jag så totalt älskar embedded programering och så totalt HATAR äckelhögnivåprogramering med os, färdiga komponeter och tjafs... De är bara dumma och gör konstiga saker...

Om man skickar rätt saker så svarar i alla fall bägge två enheterna:
0x04 0x0E 0x04 0x01 0x03 0x0C 0x00
Jag har inte orkat köra den genom den manuella HCI parsern än, men det ser riktigt fint ut :)

De tål 100% överspänning (strömbegränsat till 250mA) under kortare tider!!
Nä jag tänker INTE testa hur länge de överlever på 5V

Nu behöver jag bara en st 3.3V 50mA matning hemma och två serieportar till laptopen, sen ska vi se på dataöverföring a la minimum.. Eller man kanske skulle dra igång hela bluetooth stacken man har liggandes, det ska ju komma en Renesas 32 bitars utvecklingskit på posten om en evighet eller två :) Ett egetbyggt handsfree till mobilen kan väll inte alla skryta med?? :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ohh.. gött att du börjat få det att funka!
Har inte läst här på länge så först blev jag skräckslagen att du eldat upp de stackars modulerna. Men sagan slutade lyckligt på slutet . :P
Det hade tagit inot lite att skicka nya, jag menar portot är ju dyrare än modulerna :lol:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Trevligt, blir nog att skaffa några BT-moduler då.

Sen är bara frågan vad tusan man ska ha dom till, men det är ju som bekant av ringa betydelse när man hittat nåt som verkar kul att leka med. :D
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ni har sett att Vcc faktiskt är ok upp till 5.25 volt i drift? Vcc_IO är ju förståss däremot 3.3 voltare....

Kod: Markera allt

Min    Typ   Max
Supply Voltage           VCC    3.175    3.3   5.25 V
I/O Ports Supply Voltage VCC_IO   2.7    3.3   3.6 V
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Kommer det vara praktiskt möjligt att använda modulerna som RS232 kommunikation trådlöst när du fått ordning på lite mjukvara?

Alltså en trådlös länk för serieporten.
Hade varit grymmt smidigt då jag arbetar endel emot styrsystem i bilar, så man slipper trycka i kabeln varje gång man vill ha kontakt i bilen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Johan.o: hehe, det är lite skojigt faktiskt, mtp hur fruktansvärd brist det var på dessa när de kom runt 99... JAg var också lite skräckslagen av risken att ha eldat dem, vill inte löda fler än nödvänfigt

---

cyr: du kan alltid öva dina lödningsskills på dem! :)
Jag lyckades faktistk löda om två paddar med en 2.5mm spets.. inte kul men det gick.. det är egentligen bara två anslutningar som inte gått med den kolven resten sitter längs kanterna av raderna av bollar. Hur löder alla andra här egentligen? eller sitter alla med provskolvar hemma?
---

Matseng: jo jag såg det... Men eftersom VCC_IO fortfarande vill ha 3.3 kvittar det ju.. Borde vara VCC som radion går på, ska bli spännande och se om den stiger så mycket från de 0.03A den drar nu...
---

Hedis: Inte utan en uC kopplad till BT .

RS232 -- uC-- BT BT -- uC --RS232

Med en uC imellan kan man antinge köra rådata rakt över BTn och strunta i standard. Då behöver man två hemmaknåpade enheter.

Borde inte vara omöjligt att få med lite statuspinnar också över...

Eller så är man överseriös och stödjer den RFCOMM som finns i Bluetooth standarden. Då skulle det nog i princip gå att använda en helt vanlig bluetooth enhet i datorn! Detta har jag inte planerat att stödja i första taget :)

Kan se framför mig hur bilen rullar in i garaget och upp på skärmen ploppar det ett medelande om att CDE 688 nu har kopplat upp sig :)
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Så kul att du kommer någon vart.
Som jag nämnde i en annan tråd har jag fått för mig att bygga en Bluetooth-TNC. Bra att veta att det är möjligt att få dem att fungera då ;).
Har lite andra saker också planerat.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

AndLi> DU kan ju inte köra med en avställd bil :) (eller hittade du nara på ngt reg-nr? :))

Nästan så man skulle snickra ihop en RS232 länk om ni får modulerna att fungera bra.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Dum fråga kanske, men vad fasiken är en TNC?

Nån här som känner till NetStumbler? Tänkte jag skulle bygga mig en BlueStumbler istället, tyvärr kan man säkert inte massakrera radion tillräckligt mycket för att få den att sniffa på fasta frekvenser... :) För bluetooth har ju vissa säkerhets detaljer 802.11 saknar..
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Terminal Node Controller. Det är ett modem för packetradio.
Dvs datatrafik över (amatör)radio.
Ingen dum fråga alls.

Jag har nyttjat (och nyttjar) NetStumbler flitigt. Det är väldigt tillfredsställande att knalla runt och snubbla :).
Har inte haft tid att snubbla igenom Katrineholm än. I will some day ;).
Skriv svar