Geotagger för digitalkamera med extra allt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Geotagger för digitalkamera med extra allt

Inlägg av Barry_Lyndon »

Hej!

Satt och kollade lite efter en vettig gps-dongle att använda för geotaggning av bilder. Skall snart åka till Australien och tänkte att det kan vara kul att nörda lite och geotagga bilderna så man vet var man varit någonstans :)

I vilket fall verkar det svårt att hitta min dröm-gps, eftersom jag har lite tuffa krav. Jag vill att den skall ha följande egenskaper:

1. Eftersom jag kör linux måste den gå att ansluta till gpsd. Dvs den måste stödja NMEA-0183 och USB/bluetooth (eeepc:n jag skall köpa har inte serieport).
2. Den skall ha kortplats för lagring av gps-data, helst SD.
3. Den skall vara strömsnål och/eller ha lång batteritid.
4. Det skall gå att lagra vägpunkter. Behöver inte döpa dom live, Id-nummer räcker.
5. Helst skall den ha bluetooth för att slippa trixa med kablar, men inget absolut krav.
6. Den skall gå att ladda/försörja via bilen (cigg-uttag).

Eftersom det verkar halvsvårt att hitta en modul som fyller mina krav slog mig tanken att det kanske skulle gå att bygga något själv? Det finns ju färdiga moduler på Elfa tex, som man nog kan kombinera med en usb-µC och lite kringkretsar för att fixa biffen. Jag har några sampel-µC som har både SD-interface och usb som borde passa perfekt. Som grädde på moset skulle man då också kunna bygga in finessen att koppla ihop kameran med GPS:en för att få exakt matchning på bilderna. Traditionellt brukar man utgå från exif-tiden på bilden och matcha med gps-positionen, men det kräver att klockan i kameran och gps:en är hyfsat synkade.

Min tanke var att utnyttja signalen från blixtskon för att trigga en waypoint i gps:en. Blixtskor är delvis standardiserade, där den stora centrerade kontakten triggar blixten (om inte tillverkarens proprietära protokoll används). Sen kan man eventuellt göra en funktion liknande phototrackr, där man trycker i ett sd-kort med bilder och låter prylen uppdatera exif-infon själv, men det blir ju inte så praktiskt om gps-datan också ligger på SD-kort... Får klura lite på det där, förmodligen lättare att lösa via datorn, man måste ju ändå lagra bilderna på datorn nån gång...

Teoretiskt kanske man skulle kunna hacka ihop något som lägger till GPS-koordinaterna direkt i bilden i kameran (EOS 40D med rätt tillbehör fixar det), men jag tror det kan bli minst sagt besvärligt

Det finns redan liknande produkter på marknaden, men dom jag har sett är inte så flexibla som jag är ute efter och dom är ofta ganska dyra. Jag vill även kunna använda prylen till geo-mapping, markera intressanta platser o.dyl. utan att behöva tömma den på data regelbundet. Vill även att den skall kunna dubblera som navigator tillsammans med pc och lämplig mjukvara.

PS. Jisses det blev långt, inte meningen att skriva en roman...
edit: rubrik och tillägg.

/Andreas
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kolla denna sida om det kan vara något, kanske lite dyrt....
http://campaign-archive...=2862ce3b9d
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Tack för länken, ser väldigt intressant ut. Verkar som om geotaggningen är beroende av att man är i närheten av en wifi-hotspot dock, det är lite glest med såna där jag tänkte fota (i bushen i Australien).

Men $80 för en trådlös överföring mellan kameran och datorn är ju inte fy skam :). Låter nästan oförskämt billigt. Ett sånt får det nog bli om jag kan få tag på det i Sverige eller Australien.

edit: kapitalisering

/Andreas
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En GPS med en liten uC som känner av via blåtand när du fotar och lagrar positionen i ett eget SD-kort?
Alternativt anslut densamma direkt till kameran. Ev genom att dekonstruera kamerans propietära protokoll.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tycker att det låter mycket intressant att köra med en hemmabyggd GPS-reciver med en µC som kör på blixttriggningen för att lagra punkter.

Saknar exakt det till min D70, kör just nu med en Holux M241, men buggigare programvara på pc-sidan har jag sällan varit med om, så jag har aldrig riktigt kommit igång med geotaggingen...

Får man bara ut det i något standardformat så finns det massa program som gör själva taggningen smidigt på datorsidan.

Kanske en sådan här:
http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=8825

Med lämplig antenn, µC och strömförsörjning då...
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Blueint: Förstog inte riktigt frågan... Bluetooth var mest tänkt för anslutning till pc, inte till kameran. Min tanke var nåt i stil med geotagger men med inbyggd gps och usb- och SD-interface så att den kan användas som antingen en "gps-puck" kopplad direkt till dator och navigationsmjukvara, eller som en fristående gps-logger, för t.ex. geo-mapping.

Meduza: Satt just och kollade sparkfun, kom dit via länk i en annan tråd, verkar intressant. Dom hade många roliga små sensor-IC's.

Funderar på hur man får med riktning i loggningen också (har för mig det finns stöd i exif för det). Behövs det inte nån form av kompass då?

edit: La till länk

/Andreas
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Hittade en bra lista på gps-er på openstreetmap, men ingen som riktigt matchar mina krav och verkar gå att få tag på i Sverige. Tänkte att man skulle kunna modda en existerande gps. Blixtsignalen verkar vara en slutande switch, så man eventuellt skulle kunna fulkoppla den till en gps-modul.

/Andreas
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det du behöver är en treaxlig magnetometer:
http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... cts_id=244

Treaxlig för att annars kan du inte få ut riktning när du lutar kameran på högkant...
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Tack, den tredje axeln hade jag nog missat om du inte sagt nåt :)
Jag satt just och funderade på hur gps-mottagningen blir om man vrider och vänder på kameran, antar att den skärmar vid dåliga förhållanden. Extern antenn är nog inte fel, så att den har "fri sikt" så mycket som möjligt. Antennhatt kanske? :foliehatt:

/Andreas
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Hur funkar automatiken i kameran om man säger att man använder blixt fast det inte blixtrar?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om man bara kör med mittkontakt och sko (inga datakontakter) så kan kameran inte avgöra om det sitter en blixt där och förutsätter att man gör nödvändliga inställningar manuellt (helt utan automatik), så det borde inte vara något problem (gäller åtminstone nikons systemdigitaler)
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Canons kameror har en liten switch i skon, som trycks in när man monterar en blixt i den. Borde gå att göra en urgröpning i skokontakten för den, så att kamerans blixt fortfarande aktiveras som vanligt. Man får se upp med frigång för blixten så inget pajar bara, den poppar upp ganska snabbt (har testat på en 400d).

/Andreas
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

På nikons kameror händer inte det vad jag vet, där poppar inbyggda blixten upp även om man har en gammal blixt utan datakontakter i skon (provade just på min D70 med en gammal blixt från 80-talet)

Men som du säger får man se upp med frigången för popup-blixten.
Skriv svar