Satt och kollade lite efter en vettig gps-dongle att använda för geotaggning av bilder. Skall snart åka till Australien och tänkte att det kan vara kul att nörda lite och geotagga bilderna så man vet var man varit någonstans

I vilket fall verkar det svårt att hitta min dröm-gps, eftersom jag har lite tuffa krav. Jag vill att den skall ha följande egenskaper:
1. Eftersom jag kör linux måste den gå att ansluta till gpsd. Dvs den måste stödja NMEA-0183 och USB/bluetooth (eeepc:n jag skall köpa har inte serieport).
2. Den skall ha kortplats för lagring av gps-data, helst SD.
3. Den skall vara strömsnål och/eller ha lång batteritid.
4. Det skall gå att lagra vägpunkter. Behöver inte döpa dom live, Id-nummer räcker.
5. Helst skall den ha bluetooth för att slippa trixa med kablar, men inget absolut krav.
6. Den skall gå att ladda/försörja via bilen (cigg-uttag).
Eftersom det verkar halvsvårt att hitta en modul som fyller mina krav slog mig tanken att det kanske skulle gå att bygga något själv? Det finns ju färdiga moduler på Elfa tex, som man nog kan kombinera med en usb-µC och lite kringkretsar för att fixa biffen. Jag har några sampel-µC som har både SD-interface och usb som borde passa perfekt. Som grädde på moset skulle man då också kunna bygga in finessen att koppla ihop kameran med GPS:en för att få exakt matchning på bilderna. Traditionellt brukar man utgå från exif-tiden på bilden och matcha med gps-positionen, men det kräver att klockan i kameran och gps:en är hyfsat synkade.
Min tanke var att utnyttja signalen från blixtskon för att trigga en waypoint i gps:en. Blixtskor är delvis standardiserade, där den stora centrerade kontakten triggar blixten (om inte tillverkarens proprietära protokoll används). Sen kan man eventuellt göra en funktion liknande phototrackr, där man trycker i ett sd-kort med bilder och låter prylen uppdatera exif-infon själv, men det blir ju inte så praktiskt om gps-datan också ligger på SD-kort... Får klura lite på det där, förmodligen lättare att lösa via datorn, man måste ju ändå lagra bilderna på datorn nån gång...
Teoretiskt kanske man skulle kunna hacka ihop något som lägger till GPS-koordinaterna direkt i bilden i kameran (EOS 40D med rätt tillbehör fixar det), men jag tror det kan bli minst sagt besvärligt
Det finns redan liknande produkter på marknaden, men dom jag har sett är inte så flexibla som jag är ute efter och dom är ofta ganska dyra. Jag vill även kunna använda prylen till geo-mapping, markera intressanta platser o.dyl. utan att behöva tömma den på data regelbundet. Vill även att den skall kunna dubblera som navigator tillsammans med pc och lämplig mjukvara.
PS. Jisses det blev långt, inte meningen att skriva en roman...
edit: rubrik och tillägg.
/Andreas