Har en GSM-modul, Ericsson GM12 som förhoppningsvis ska kunna användas för terminal på en linuxdator som ska köra en APRS-digipeater. Som ni gissade, långt ut i skogen utan internetanslutning. Läsning i manualen http://folk.ntnu.no/tlan/GM12/IMGM12book.pdf har inte lett mig mycket vidare på frågan hur man genomför ett datasamtal. Har bara hittat vaga referenser till existensen av en sådan funktion
Känner någon till mer om detta?
Edit: Efter mer googlande hittade jag en broschyr på den. Den nämner inget om datasamtal, antar därför att funktionen inte finns.
>>>Inbyggt modem ska väl inte behövas, GSM datatrafik är ju digitalt (13 kbps har jag för mig).
Det är ju inget modem i den vanliga betydelsen där man omvandlar digitalt<->analogt, dock har man använt termen modem... det är väl snarare någon form av DTE.
Brukar mest läsa här men för en gångs skull tänkte jag säga något.
Glöm inte att du måste ha datasamtal aktiverat på ditt SIM du använder. Ett samtal till supporten borde kunna reda ut det och var noga med att du inte menar GPRS eller 3G (vilket alla supportar nu för tiden verkar tro man pratar om).