otillräkligt trimpott
otillräkligt trimpott
ett dilemma,
har en trimpott på 47K ohm, den är tänkt att sitta mellan 5v och en analog "input". "inputen" vill ha 0-5V
Jag har listat ut att 5V givetvis åstakoms vid 0ohm och 0volt åstakoms vid ca 680K ohm.
Som ni ser räcker inte trimpotten till. kan man göra någon snygg koppling text en späningsdelare eller vad vet jag för att fixa till det ?
har en trimpott på 47K ohm, den är tänkt att sitta mellan 5v och en analog "input". "inputen" vill ha 0-5V
Jag har listat ut att 5V givetvis åstakoms vid 0ohm och 0volt åstakoms vid ca 680K ohm.
Som ni ser räcker inte trimpotten till. kan man göra någon snygg koppling text en späningsdelare eller vad vet jag för att fixa till det ?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Om du håller poten så benen är mot dig, så koppla vänstra benet till 0V, högra benet till +5V, och mittenbenet till din ingång. På så vis kan du använda ALLA värden från 1k och uppåt, till en viss gräns. Du har nu byggt dig en variabel spänningsdelare. Så fungerar även en volympotentiometer.
[edit] Lite sent. Så går det när man ska skriva så mycket...
[edit] Lite sent. Så går det när man ska skriva så mycket...
Senast redigerad av MadModder 15 augusti 2008, 14:45:14, redigerad totalt 1 gång.