Biltemas kompressorer och verktyg

Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nu orkar jag inte läsa igenom vad alla har skrivit, men vad jag såg så var det mycket skitsnack i tråden. :)

Jag har själv en som är motsvarande den för 969:-, dock köpte jag min på coop för typ 600kr eller något sådant. Den funkar alldeles utmärkt att köra biltemas punktbläster på. Man kan mata på rätt länge innan kompressorn går igång igen.

Angående muttermaskin så finns det två alternativ.

1) Köp en billig mutterdragare och tvingas köpa en dyr kompressor. Kompressorn kommer orka leverera luft men mutterdragaren kommer ändå vara klen

2) Kör den minsta kompressorn med en dyr mutterdragare. Du kommer utan problem kunna byta däck på en bil. Som sagt så kör man ju bara korta intervaller och man får ju av ett hjul snabbt utan problem, sen har ju kompressorn tid att bygga upp tryck tills det ska på igen.

Jag har både en billig och en dyr mutterdragare och jag har kört båda på både min lilla 24l/2hk maskin och stora industrigrejer som kontinuerligt kan leverera hundratals liter i minuten vid 8bars tryck. Kan säga som så att min 500kr mutterdragare orkade inte ens byta däck på bilen även fast det fanns luft/tryck så det räckte, medans den dyra funkar kanonbra på min lilla kompressor jag har hemma.
effo
Inlägg: 49
Blev medlem: 13 april 2008, 11:45:21
Ort: Linköping

Inlägg av effo »

Om en mutterdragara för 500:- är billig så måste jag bara få fråga vad en dyr dito kostar...?
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

En sån här mutterdragare t.ex.
http://www.gelins-kgk.se/permalink.php? ... g=189&pn=0
är både bra och prisvärd. Finns givetvis bättre också.
För 500 spänn får du bara en leksak.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Vill du ha en billig mutterdragare som klarar av ett däckbyte så kolla på elektriska, strunta i luftdrivna. Det är som chille har skrivit: En billig trycklufts mutterdragare orkar ingenting. Köper du en mutterdragare på biltema och kör den med en 24l kompressor så är jag tveksam om du ens får bort dit hjul från bilen... om du får det så hade jag nog inte vågat köra med den bilen.

Ni tyckte innan att det lät konstigt när jag pratar om att 24l är för litet, så jag ska försöka föklara lite närmare:
När du har byggt upp ett tryck på 8bar i en 24l tank och släpper ut detta trcket genom ett rejält verktyg t.ex Ingersoll Rand (en sådanhär, fast äldre) så blir det ett rejäl tryckstöt på första knacket. Men eftersom tanken är så liten så har man genast sänkt trycket med 0,2bar eller kanske mer. Därför är det inte tillräckligt mycke tryck för nästa knack och man är tvungen att fylla på tanken igen för att komma upp i fullt tryck. Problemet är att många kompressorer startar inte innan trycket är nere på runt 6bar, vilket funkar bra för renblåsning eller punktblästring eller liknande, men inte för mutterdragning. Har du däremot 50l tank eller kanske 100l tank så kan du göra av med mer luft innan trycket har sjunkt.

Nu tänker ni säkert att det va ju med en dyr muttermaskin... biltemas muttermaskin förbrukar ju mindre luft. Ja, det är helt sant att den gör... men den orkar ingenting ändå.... så därför är det mer prisvert att köra med en elektrisk muttermaskin istället. Om man änvänder muttermaskin lite oftare så kan det tillockmed vara mer prisvärt att köpa en sladdlös mutterdragare som te.x en dewalt. Jag använder muttermaskiner väldigt mycket i mitt arbete som sågverksreparatör men i minst 60% av alla tillfällen så använder vi en sladdlös mutterdragare eftersom dom har blivit så brutalt bra de senaste åren!......

SÅ.... om du skall köpa en kompressor för att pumpa däck, punktblästra och liknande så köp en 24l kompressor. Hästkrafterna kan man säga betyder hur fort den laddar upp igen... mer hk, desto snabbare laddas tanken. Luftflödet kan du rent av skita i när du köper en så liten kompressor för du kommer aldrig ha nytta av stort luftflöde ändå. Ju större luftflöde, desto fortare dränerar du tanken.....
MEN... om du skall använda tryckluftsverktyg så måste du titta på en större kompressor med större tank!

låter det fortfarande konstigt??
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

En kompressor för 600-700-800 eller whatever klarar blästern lika bra som en för 10 lök det som spelar roll är hur grov slang man har från tanken till blästern eller mutterknackaren. Kör man med tunn spiralslang som följer med "300kr kitten" spelar det ingen roll om man har en Ingersoll Rand mutterdragare som drar 800 Nm för man får ändå ingen fjutt och TRO mig jag har testat :D

Viktiga A & O är grov slang hela vägen till verktyget.

Sen att en 24Liter kommer gå mest hela tiden är en annan femma kör man länge så brinner den garanterat eller så skär den. Problemet yttrar sig i att de blir varma och pumpar därmed sämre och måste därför jobba ännu hårdare osv. Man får alltså ta pauser och se till att den kallnar emellanåt.

Punktbläster och knack drar mycket och det tar nog inte mer än 5-10 sek innan kompressorn startar. Alltså ska man blästra mycket så anbefalles en större. I Biltemakatalogen finns en "översikt" som jag tycker är ganska sann.

Men för att blästra lite smårost eller byta däck så duger den mer än väl.

Edit:Det Bosen skriver stämmer också såklart, men ofta är det första "knacket" som är det viktiga när mutter/skruven är lös så är det lugnt sen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

och det beror ju på vad man behöver ha med

har billig 1/2", funkar bra till bildäck och med ca 20 meter 8mm(invändig) slang
ska man inte lossa på annat så duger det bra

har en atlas copco 3/4" som är bättre, men annvänder den sällan

och två ryska 32mm för dom grova sakern, där behöver man kort 1" slang för att få den att funka
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Letar man lite så hittar man mutterdragare från 100 Nm upp till 1000 Nm rätt snabbt. Prisskillnad från 300kr till 3000kr ungefär.

Brukar låna en elektrisk av en kompis ibland, den ligger väl i mellanprisklass. Den brukar inte klara alla hjulmuttrar när man byter hjul men det går rätt snabbt att dra upp manuellt och sen fortsätta med maskinen. Är det för hobbybruk ett par ggr om året så är det nog ingen större vits att lägga mycket pengar på dyr kompressor eller dyr mutterdragare. Lika vansinnigt är det i samma läge att lägga ett par tusen på en bra sladdlös. Skruvar man däremot mycket i bilen så är en bra tryckluftsdriven med riktig kompressor det man ska ha. En bra sladdlös om man springer runt mycket och skruvar.

Som vanligt så får man tänka sig för på tilllämpningen och läsa data.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17363
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har en 24l/2Hk 4use från swedol. Deras verkliga kvalitetsmärke :)

Har för en massa år sen använt en biltema blästerpistol utan framgång, då kopplad till en halvstor kompressor med stor tank. Men inte tog den bort någon rost för det, andra som använde samma pistol kom fram till att det var mycket vatten i luften som fick blästerpulvret att klibba ihop.

Vi skaffade sen en större modell där man suger blästersanden från en spann istället, effekten var mycket kraftfullare och bättre.

Köpte nyligen en blästerpistol från swedol (liknande den från biltema). Monterade bort påsen för blästersand och hållare/uppfångaren.
På sugröret som tidigare gick ner i påsen monterades en ca 2m lång vanlig vattenslang. Därpå fästes en planka som skulle hålla nere den lösa slangändan i hinken med kalkvatten i.
Och vipps så hade man byggt sig en målningsspruta för slamfärg som rymde mer än någon liter.

Den har några brister, den orkar inte suga upp färgen mer än ca 2m, den gör av med fantastiskt mycket luft och man måste röra i färgen ganska ofta så inte kalkten flyter till botten.

Kompressorstackarn går konstant och trycket i tanken ligger på ca 2 kilo, men det verkar räcka. Funderar dock på att leta rätt på en gammal hydrofortank eller liknande som man kan hälla ner färgen i och sen trycksätta för att trycka upp färgen i sprutan. Fast då krävs ganska mycket modifieringar på sprutmunstycket med eftersom det inte sitter någon ventil på färgen idag...
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

En liten kompressor låter som tio stora och tänk på att angiven luftmängd liter / minut är fri angiven luftmängd. Inte vid 8 kilos tryck. Jag har en modell medelstor (900 kr )till spikpistolen men den låter som ett flygplan när det startar.
En liten muttersnurra och det räcker inte med en 25 liters tank. Sprutmåla och pumpa däck duger den till.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Ooops. :oops:

Jag kollade hemma, och det är 3hk-varianten jag har. Kanske därför det går så bra att använda verktygen. :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kan inte tänka mig att 25l inte ska räcka till några sekunders knack med en vanlig mutterknack.
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

25l räcker till några sekunder, ungefär 2 st bult på ett bildäck. Så har man femhålsfälgar så får man vänta på att kompressorn ska jobba upp tryck två gånger per däck. Tråkigt att vänta och dessutom är kompressorn ganska överhettad om man byter på två bilar.

Då är det bättre att skaffa en billig elektrisk mutterdragare på tex Jula, starkare än en 1/2" luftmutterdragare, har använt den till ganska många däckbyten och det har nästan aldrig varit problem, bara om en verkstad har satt på ett hjul.
Skriv svar