Vill du ha en billig mutterdragare som klarar av ett däckbyte så kolla på elektriska, strunta i luftdrivna. Det är som chille har skrivit: En billig trycklufts mutterdragare orkar ingenting. Köper du en mutterdragare på biltema och kör den med en 24l kompressor så är jag tveksam om du ens får bort dit hjul från bilen... om du får det så hade jag nog inte vågat köra med den bilen.
Ni tyckte innan att det lät konstigt när jag pratar om att 24l är för litet, så jag ska försöka föklara lite närmare:
När du har byggt upp ett tryck på 8bar i en 24l tank och släpper ut detta trcket genom ett rejält verktyg t.ex Ingersoll Rand
(en sådanhär, fast äldre) så blir det ett rejäl tryckstöt på första knacket. Men eftersom tanken är så liten så har man genast sänkt trycket med 0,2bar eller kanske mer. Därför är det inte tillräckligt mycke tryck för nästa knack och man är tvungen att fylla på tanken igen för att komma upp i fullt tryck. Problemet är att många kompressorer startar inte innan trycket är nere på runt 6bar, vilket funkar bra för renblåsning eller punktblästring eller liknande, men inte för mutterdragning. Har du däremot 50l tank eller kanske 100l tank så kan du göra av med mer luft innan trycket har sjunkt.
Nu tänker ni säkert att det va ju med en dyr muttermaskin... biltemas muttermaskin förbrukar ju mindre luft. Ja, det är helt sant att den gör... men den orkar ingenting ändå.... så därför är det mer prisvert att köra med en elektrisk muttermaskin istället. Om man änvänder muttermaskin lite oftare så kan det tillockmed vara mer prisvärt att köpa en sladdlös mutterdragare som te.x
en dewalt. Jag använder muttermaskiner väldigt mycket i mitt arbete som sågverksreparatör men i minst 60% av alla tillfällen så använder vi en sladdlös mutterdragare eftersom dom har blivit så brutalt bra de senaste åren!......
SÅ.... om du skall köpa en kompressor för att pumpa däck, punktblästra och liknande så köp en 24l kompressor. Hästkrafterna kan man säga betyder hur fort den laddar upp igen... mer hk, desto snabbare laddas tanken. Luftflödet kan du rent av skita i när du köper en så liten kompressor för du kommer aldrig ha nytta av stort luftflöde ändå. Ju större luftflöde, desto fortare dränerar du tanken.....
MEN... om du skall använda tryckluftsverktyg så måste du titta på en större kompressor med större tank!
låter det fortfarande konstigt??