I2C bus??
Wow! Nu har det blivit brainstorming! Ideerna med latchar och annat blir "nästan" samma funktion som en egen processor? Nu får jag nog skaffa ett helt sortimentskåp.... Antar att jag skulle kunna använda lika processorer (28ben..overkill...) och displayer. Då blir det endast två komponentsorter + lite motstånd för LED. Visserligen två olika program att underhålla. Det bör gå att använda samma program i varje dotter, där dottern har några ben kodade för placeringen.
Det blir faktiskt enklare med latchade 7-seg drivare, än uC.
Du skriver till varje display som om det vore ett enkellt minne.
Latchen i drivern gör att data ligger kvar tills du ändrar den.
Titta på 4056, 4511, 4513, 74C912, ICM7212, ICM7218 och MAX7219
Alla finns hos elfa.
Samtliga dessa fixar mer eller mindre vad du vill göra tillsammans med en UC, databuss/Seriell buss beroende på typ.
Du skriver till varje display som om det vore ett enkellt minne.
Latchen i drivern gör att data ligger kvar tills du ändrar den.
Titta på 4056, 4511, 4513, 74C912, ICM7212, ICM7218 och MAX7219
Alla finns hos elfa.
Samtliga dessa fixar mer eller mindre vad du vill göra tillsammans med en UC, databuss/Seriell buss beroende på typ.
-
Eller ihopbyggda färdiga LED moduler med latchar :
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0278639487

Och fortfarande ska du naturligstvis ha *EN* processor...
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0278639487

Och fortfarande ska du naturligstvis ha *EN* processor...
Roligt att ni intresserar er för mitt simpla projekt. Men jag har get mej f-n på att jag vill ha en stående display direkt på kortet, Elfas kostar ca 9:- för en tresiffrors, Alltså ca 36:- för alla siffrorna. Siffrorna skall sitta i fyra enskilda grupper, inte packade. Med totalt 9 siffror som användes. En processor kostar ca $1.5 ca 10 - 15:-SEK (18pin). Latchande LED-drivare var inte gratis såg jag. Kan det bli billigare och enklare? 28 motstånd skall dock plockas i... eller är jag ute och cyklar?
Det är fullständigt onödigt med mer än *EN* processor !!
Vad är problemet med det ???
> eller är jag ute och cyklar?
Ja.
Du oroar dig för några skit-kronor för den ena eller den andra displayen,
men ser inte merkostnaden med att bygga med flera processorer.
Det är ju inte bara det som står på prislapparna för prylarna som kostar !
Att skriva och underhålla programkod är inte billigt.
Eller jobbar du helt gratis ? I så fall spelar ju ingenting någon roll...
Vad är problemet med det ???
> eller är jag ute och cyklar?
Ja.
Du oroar dig för några skit-kronor för den ena eller den andra displayen,
men ser inte merkostnaden med att bygga med flera processorer.
Det är ju inte bara det som står på prislapparna för prylarna som kostar !
Att skriva och underhålla programkod är inte billigt.
Eller jobbar du helt gratis ? I så fall spelar ju ingenting någon roll...
Det är alltid bäst på alla sätt att välja den enklaste lösningen. Kommunikationen mellan proceccorerna kommer troligen att ge Dig mera arbete än själva applikationen. Du verkar ha hakat upp Dig på stora, tunga lösningar. Även valet av PIC18, speciellt till att scanna displayer, tyder också på det. PIC16 kommer att räcka gott till allt.
Drivkretsar kan ordnas på många sätt, glöm för all del inte bort alternativet med diskreta trissor. Vill Du maxad ljusstyrka så välj en icke muxad lösning, det är också trevligare att titta på i en sådan applikation där folk antagligen fladdrar omkring med blicken en del. Alltid stabila siffror och inga "dragspel" som hänger i luften.
Fastna inte för att en viss komponent MÅSTE ingå i konstruktionen, det är inget bra utgångsläge alls, för det är ju funktionen och inte displayen som är det väsentliga i det här fallet.
Du gör som Du vill, givetvis. Men ett flerprocessorsystem för detta ändamål och där allt skall sitta på samma kort är definitivt att göra det onödigt svårt för sig.
Drivkretsar kan ordnas på många sätt, glöm för all del inte bort alternativet med diskreta trissor. Vill Du maxad ljusstyrka så välj en icke muxad lösning, det är också trevligare att titta på i en sådan applikation där folk antagligen fladdrar omkring med blicken en del. Alltid stabila siffror och inga "dragspel" som hänger i luften.
Fastna inte för att en viss komponent MÅSTE ingå i konstruktionen, det är inget bra utgångsläge alls, för det är ju funktionen och inte displayen som är det väsentliga i det här fallet.
Du gör som Du vill, givetvis. Men ett flerprocessorsystem för detta ändamål och där allt skall sitta på samma kort är definitivt att göra det onödigt svårt för sig.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du behöver naturligtvis en sådan här att labba med och prova
dina / forumets ideer,
Denna styrs seriellt...

www.swechtrading.se
Swech
dina / forumets ideer,

Denna styrs seriellt...

www.swechtrading.se
Swech