I2C bus??
I2C bus??
Jag har fått en förfrågan om att uppdatera ett 15 år gammalt projekt av en tidstyrning för skjutbanor. Komponenterna går inte att köpa längre. Där finns 4 grupper av 2-3 siffror samt en processor för kontrollen. Idag skannas dessa 9 siffror i ett svep, vilket ger svagt sken. Och det nya systemet måste vara kompatibelt med alla äldre system, vilket låser möjligheter till stora förändringar.
Min fråga: Jag vill ha en 40 pin main processor som skall snacka envägs riktning med 4 mindre prcessorer som enbart handhar sin siffergrupp. Vad är enklaste vägen till målet? Jag tänker mig PIC18F-serien. I2C?? Serie? eller...
Min fråga: Jag vill ha en 40 pin main processor som skall snacka envägs riktning med 4 mindre prcessorer som enbart handhar sin siffergrupp. Vad är enklaste vägen till målet? Jag tänker mig PIC18F-serien. I2C?? Serie? eller...
Jag tror det blir bättre att ha flera processorer, färre trådar mellan noderna.
På LED-noderna kör 3xULN2003 och 3x74HC595 och en liten PIC18F
sedan sätter du 3 jumpers på varje kort för kunna välja address.
Sedan ska koden på dessa PIC:ar vara "stupid simple", lägg all logik i "huvudpic:en"
sätt ochså MAX202 på varje kort så får du +-12V istället för 0-5v, gör det lite mindre störkänsligt.
Ett annat sätt är att köra Ethernetkablar och bara 74HC595 i en kedja. Eventuellt köra signalerna över två max202 (eller annan max krets med 3 mottagare och en sändare.
På LED-noderna kör 3xULN2003 och 3x74HC595 och en liten PIC18F
sedan sätter du 3 jumpers på varje kort för kunna välja address.
Sedan ska koden på dessa PIC:ar vara "stupid simple", lägg all logik i "huvudpic:en"
sätt ochså MAX202 på varje kort så får du +-12V istället för 0-5v, gör det lite mindre störkänsligt.
Ett annat sätt är att köra Ethernetkablar och bara 74HC595 i en kedja. Eventuellt köra signalerna över två max202 (eller annan max krets med 3 mottagare och en sändare.
Hej Micke_s
Det är nog simplare än vad du anar... allt kommer att sitta på samma kretskort, alla fem processorerna, Och jag har tänkt som du nämner, att all logik sker i moderprocessorn. Döttrarna skall enbart köra sin displaygrupp. Har hittat en display med tre siffror som redan är färdigkopplad för skanning (Elfa 75-508-82). Även om komponenterna kostar lite mera så vill jag hålla nere montagetiden. Det skall finnas 9 tryckknappar - ingångar, och tre utgångar till MOS transistorer, Thats all. Först är det en serie på 5 stycken apparater. Sen brukar det bli mellan 5-10 stycken /år.
Det är nog simplare än vad du anar... allt kommer att sitta på samma kretskort, alla fem processorerna, Och jag har tänkt som du nämner, att all logik sker i moderprocessorn. Döttrarna skall enbart köra sin displaygrupp. Har hittat en display med tre siffror som redan är färdigkopplad för skanning (Elfa 75-508-82). Även om komponenterna kostar lite mera så vill jag hålla nere montagetiden. Det skall finnas 9 tryckknappar - ingångar, och tre utgångar till MOS transistorer, Thats all. Först är det en serie på 5 stycken apparater. Sen brukar det bli mellan 5-10 stycken /år.
Det är styrningen till tavlorna..visa/bort med ställbara tider. Visst räcker en processor, men då blir det svag belysning på siffrorna, 1/9 av tiden visas varje siffra, det har varit ett problem. Projektet är inte kostnadskänsligt så att det faller på några hundralappar i komponentkostnad. Bättre att hålla nere montagetiden.
Verkar vara en *väldig* overkill att ha *5* processorer för
att styra 4 av de där displayerna ! Det fixar en processor med
en arm bakbunden...
Kodningsmässigt (för displayerna) blir det samma jobb i alla fall.
Hela lösningen blir mycket enklare när hela kommunikationen
(mellan processorerna) helt faller bort...
> Visst räcker en processor, men då blir det svag belysning på siffrorna,
Det blir ingen skillnad alls !
Alla 4 modulerna kan multiplexas samtidigt. 7x4 = 28 pinnar för
segmentdrivningen och 3 pinnar för val av siffra.
Eventuellt kan du fixa några shiftregister för segmentdrivningen
istället för 4 extra processorer, det blir i alla fall mycket enklare...
> Bättre att hålla nere montagetiden.
Gör en enklare konstruktion i så fall (med en processor).
att styra 4 av de där displayerna ! Det fixar en processor med
en arm bakbunden...
Kodningsmässigt (för displayerna) blir det samma jobb i alla fall.
Hela lösningen blir mycket enklare när hela kommunikationen
(mellan processorerna) helt faller bort...
> Visst räcker en processor, men då blir det svag belysning på siffrorna,
Det blir ingen skillnad alls !
Alla 4 modulerna kan multiplexas samtidigt. 7x4 = 28 pinnar för
segmentdrivningen och 3 pinnar för val av siffra.
Eventuellt kan du fixa några shiftregister för segmentdrivningen
istället för 4 extra processorer, det blir i alla fall mycket enklare...
> Bättre att hålla nere montagetiden.
Gör en enklare konstruktion i så fall (med en processor).
Det borde inte behöva bli sämre ljus bara för att du har färre processorer. Isåfall är det dags att se över konstruktionen. Min gissning är att det svagare ljuset beror på multiplexning av fler siffror. Se till att du kan driva fler segment ifrån din enda processor så löser du det problemet. Ett sätt att få många utgångar med få kontrollben, är att använda shiftregister. Allegro har fina shiftregister med inbyggd driver liknande ULN200x. Dessa är väldigt praktiska när man behöver många utgångar.
Visserligen kanske en mikrokontroller inte kostar mer än en sådan krets, men du får driver med på köpet. Plus mindre administration så fort du skall göra en uppdatering.
Edit: Alldeles för sen...
Visserligen kanske en mikrokontroller inte kostar mer än en sådan krets, men du får driver med på köpet. Plus mindre administration så fort du skall göra en uppdatering.
Edit: Alldeles för sen...