styra högspänning från ljudkortet från pc.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ErikJ

Inlägg av ErikJ »

Jo, en LM311 har ju open-kollektor-utgång, så det går nog bra. Sätt bara en pull-up till +5V på utgången.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Oj, bilden blev fel. Självklart är de kopplade "tvärtom" så jag får -xKV och + xKV

Med den gamla relä styrningen fick jag ca 20KV(2cm gnista) och nu får jag bara 10KV(1cm gnista). Jag har provat lite olika duty cykels och olika frekvenser men ingen spänningsökning.

Och sedan undrar jag en sak till. Jag testade att koppla en diod över spolarna för att ta bort kick-back eller vad det nu heter men då fick jag ingen gnista alls, varför?
Användarvisningsbild
ErikJ

Inlägg av ErikJ »

Det är "kick-backen" som kommer ut upptransformerad på sekundärsidan, och således skapar gnistan.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Okej, då vet jag det.
Men vad säger trissan om det? Eller försvinner kickbacken på primärsidan?
Användarvisningsbild
ErikJ

Inlägg av ErikJ »

Det har jag också funderat på. Sen läste jag på wikipedia att tändspolen är en "autotransformer", alltså EN spole med en avtappning på kanske 1/4000 av hela. Nu vet inte jag exakt vad som finns i tändspolen, men om det ligger en resistor parallellt med spolen så får i alla fall spänningen över spolen ett känt värde just när man bryter strömmen.

Strömmen ökar tills dess att alla serie-resistanser begränsar den. Sedan bryts strömmen och då blir spänningen över spolen U(L) = RI. (Samtidigt blir Uut = 4000 U(L) i det här fallet.) Då blir Vce på trissan = V-matning + U(L), och då kan man räkna ut om den klarar sig eller inte (om man vet R). Huruvida det här stämmer vet jag inte, men det är en teori i alla fall.

EDIT: en extra nolla
Skriv svar