Optimum BF20L till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Inlägg av H.O »

Jag blir lite konfunderad här för vi hoppar mellan servo-motorer och drivsteg för steg-motorer...

Hur som helst, #25078 är ju för steg-motorer men verkar helt sakna mikrostegning enligt tabellen så om det stämmer skulle jag undvika den modellen - annars var ju priset OK då man slipper separat nätdel - om den verkligen klarar 250VAC.

Den nya, DCS810-80V, verkar ju intressant. Har inte lusläst databladet men kan kanske vara en bra matchning till tidigare nämnda 200W, 70V motor om priset är rätt.

/Henrik.
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

Ledsen för hoppandet men vet inte riktigt åt vilket håll jag ska gå Steg/servo

Har en pdf på 25078

här ett utdrag
Features of this driver
�� High quality, low price
�� Low heating for motor & driver
�� Supply voltage AC80-250V
�� TTL compatible inputs
�� Automatic idle-current reduction
�� Output current up to 7.8A peak (RMS 5.57A)
�� Input frequency up to 400KHz
�� Opto-isolated inputs
�� Microstep resolution pulse per rotation selectable vary from 400, 500, 600, 800, 1000,
1200, 1600, 2000, 2400, 3200, 4000, 5000, 6000, 6400, 8000 and 10000
�� Suitable for any 2-phase stepping motor with 4,6,8 leads
�� DIP switch current setting
�� CW/CCW mode available

/stefan
H.O

Inlägg av H.O »

OK, så den har mikrostegning i alla fall. Frågan är hur den hanterar ingångspänningen....Det står inget om vilken spänning den lämnar UT till motorn? Om det står helt i relation till ingångspänningen så är det tveksamt att du kan köra den direkt på 240VAC då spänningen till motorn troligen blir för hög för allt utom dom allra största motorerna.

Tål att funderas på.....
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

Kan skicka pdf om du vill studera mer ingående eftersom jag är novis

Har även pris på en stegmotor du kan väl kolla data om du vill

34H280-45-4A pris 40$

/stefan
H.O

Inlägg av H.O »

Visst, jag kan kolla på den. Maila på henrik-olsson[at]ipbo[punkt]se

Bra pris på motorn också! Kan nog vara en lämplig storlek/styrka till en BF20.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

G-540 som PeterH skriver om är nog precis lagom (50V & 3,5A) till en BF20.
Just nu är det väldigt bra priser också.

(Jag har fem såna små drivare, och dom funkar helt ypperligt.)
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Jag är med HO på detta. Nu är jag ingen expert men borde det inte vara så att om du matar drivaren med 220V så kommer också drivaren skicka 220V till motorn?

Annars hade det varit super med en drivare som har inbyggdt nätagg. Men är det inte lite osannolikt i den storleken?
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

db810-80 volts drivaren kostar också 93$

Kan nån förklara vad dom olika resistans och mh gör för motorns prestanda
Inom vilket område ska man ligga

/stefan
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vad är mh?
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

Fas induktansen på motorn vad jag kan förstå

/stefan
H.O

Inlägg av H.O »

Generellt kan man säga att ju högre induktansen är desto högre håll-moment får du vid en viss ström MEN samtidigt sjunker använbart varvtal vid en viss spänning - om du förstår vad jag menar.

Motorn ger dig moment i förhållande till hur hög ström som flyter genom den. En stegmotor roterar genom att strömmen genom lindingarna växlas i ett bestämt mönster, ju fortare man "jobbar sig igenom" mönstret desto fortare snurrar motorn.

Induktansen gör det "trögt" för strömmen att ändra värde och riktning, ju högre induktansen är desto "trögare" är det. Enda sätten att uppnå snabbare förändring av strömmen (högre varvtal) är att höja "trycket" dvs spänningen eller sänka induktansen. Sänker man induktansen så måste man köra högre ström genom lindingen för att få samma moment så det är en balansgång.

Jag tycker att du arbetar i fel ordning, börja med att ta reda på vad du behöver för motor i form av vridmoment och hastighet, (2Nm vid 1000rpm eller 3Nm vid 3000rpm eller vad....). Leta sedan efter en motor som ger dig den prestandan du behöver och välj till sist ett drivsteg som kan driva den valda motorn.

/Henrik.
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

Fick en pdf från mark med data

Motorerna verkar vara på

2nm 3 amp 2.46v 0.82ohm 3.8 mH

Varvtal vet ej

Mitt problem är att veta vad en liknande motor med ungefär samma data men säg 6mH
Vad innebär det i prestanda + - aspekter

Har även tittat på g540 rekomendationerna är då 2.5-3 mH

/stefan

Sorry men det snurrar en massa data runt i huvet så ni får ursäkta om jag flyter omkring
pinussen

Inlägg av pinussen »

Jag kör med 3,1 Nm stegisar nedväxlat 1:2 och det verkar finnas tillräkligt med kraft. Det är iofs med kulskruv men det borde räcka för trapetsskruv också.
H.O

Inlägg av H.O »

Om du har två motorer, bägge med 2Nm hållmoment men med olika induktans så betyder det att den med HÖGRE induktans kräver MINDRE ström = klenare och kanske billigare drivsteg. Men det betyder också att den, vid en given matningspänning inte går att köra lika fort som den motorn med LÄGRE induktans.

Vridmomentet hos en stegmotor avtar med ökande varvtal, vid stillastående har du ditt listade hållmoment. För att uppnå 2Nm på 'din' motor så måste det flyta 3A genom lindningen men när varvtalet ökar och strömmen genom lindningen måste byta håll oftare (vilket den måste, annars snurrar inte motorn) så gör induktansen att strömmen inte hinner stiga till 3A innan den skall byta riktning igen - du når inte upp till 3A och motorn ger inte längre 2Nm. Ju fortare den snurrar desto lägre blir medelströmmen och därmed vridmomentet och till slut 'stallar' motorn.

Om man med samma motor och drivsteg ökar matningspänningen så finns det mer "tryck" bakom som kan öka "takten" på förändringen av strömmen, dvs strömmen hinner kanske stiga till 3A och motorn kan därmed bibehålla moment längre upp i på varvtalskurvan. I princip är det 2X spänning=2X varvtal men det medför också ökade förluster i motorn, alltså värme.

Titta på det här databladet till exempel. På första sidan ser du en moment/varvtals kurva vid olika matningspänningar. Som du ser ger samma motor samma hållmoment oavsett om drivspänningen är 24 eller 75V men så fort varvtalet ökar så sjunker momentet. Ju lägre induktanse är desto rakare är den kurvan och desto fortare kan motorn snurra utan att tappa för mycket moment, men den kräver sdå också högre ström = dyrare och större drivsteg.
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

Mycket givande läsning tack

Jag har lite prylar liggande på hyllan för den som är klurig tänkte kanske finansiera lite av mina inköp

I/o kort med +- 10 volt ut till servo
Pulsgivar ingång för 3 axlar
ett antal i/o

Tysk dokumentation finns här längst ner siemens isa board http://www.yty.net/cnc/
Han har även gjort grunden så det ska funka med emc-linux
Det tråkiga är att det är ett isa kort

Har även 3 st nya ac servon med motor små 50W 3000rpm
Är dock momentstyrda altså inte speed

Hojta om intresse eller något att byta med som passar mig till bf20 konvertering

/stefan
Skriv svar