Snabb-fråga om gameporten.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26678
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Snabb-fråga om gameporten.

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag behövde en gamepad (typ joystick och lite knappar) till ett testprojekt.
Lödde en kabel med 15DSUB hane och höna som en förlängningsladd (fast på 10cm). Sedan lödde sladdar till potar och knappar.

Kopplade sedan in en joystick i honkontakten. Men den fungerade inte alls. Joysticken fungerade uppåt och åt vänster. Resten ger ingen signal alls. Varken joystick eller mina lösa potar och knappar. Joysticken fungerar däremot om man kopplar in den direkt i datorns gameport-kontakt.

Ska felsöka lite till, men jag ville bara kolla en grejj.
Här står det:

Pin 4 - GND - Ground (for switch 1)
Pin 5 - GND - Ground (for switch 2)
Pin 12 - GND - Ground (for switch 3,4)

Men så har jag inte gjort. Jag har kopplat alla GND (för knapparna) till pin 12. Till potarna har jag använt pin 1 (5V). Har detta någon betydelse? Vad jag minns så är alla GND-pinnar ihopkopplade i datorn. Samma grejj med 5V-pinnarna 1, 8, 9 (och ibland även pin 15).

Detta ska inte kunna ha någon betydelse för att joysticken inte fungerar, men möjligen att det har betydelse för de lösa potarna och knapparna.

Knapparna är kopplade mellan varsin "Button-pinne" (2, 7, 14, 10) och GND (12). Ena poten är kopplad mellan pinne "Joystick2 X" (11) och 5V (pin 1). Den andra poten är kopplad mellan pinne "Joystick2 Y" (13) och 5V (1).


Man blir lite snopen när en sån här enkel grejj inte fungerar.. :)

Jag har mätt mellan 15DSUB-kontakterna och det är kontakt där det ska.
Har däremot inte mätt mellan knappar/potar och någon DSUB-kontakt än.
Ville bara skriva det här inlägget först för att kolla hur det ligger till med GND-pinnarna. :)


Edit: För att förtydliga så är inte "potarna" ovan samma sak som "joysticken". Potarna går till "Joystick2"-pinnarna och joysticken till "Joystick1"-pinnarna.



Edit 2: Nu har jag mätt mellan knappar/potar och DSUB-kontakt. Allt är som det ska även där. När jag pluggar in delen med potar och knappar till gameporten så tycker WinXP att den inte är ansluten. Kopplar jag in joysticken så hittas den. Skumt...
limpan4all
Inlägg: 8491
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Låt oss ta saker i ordning.
Potarna i joysticken är INTE potentiometerkopplade mellan 0V och +5V som man skulle kunna tro utan bara ena änden mot +5V, vipern går mot joystick pinnen så det är en varierande resistans mellan 0 och 100k (kan även vara 470k).
Kopplas i PC mot via ett motstånd mot en kondensator för att ge en monovippe-tid har jag för mig så det är inge A/D ingång i PC utan en tidmätning som görs.
Har du en egen pullup på dina switch-ingångar?

Vissa moderna joysticks är snarare heldigitala med en massa egen elektronik i och använder Gameporten helt annorlunda, du har inte en sån?
bearing
Inlägg: 11687
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Potentiometern är upladdningsresistorn i en fyrdubbel 555:a (558).
http://www.epanorama.net/documents/joys ... stick.html
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26678
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den sidan hade jag inte sett tidigare, men mycket verkar vara kopierat till (eller från) pinouts.ru


"Potarna i joysticken är INTE potentiometerkopplade mellan 0V och
+5V"


Sant, och därför har jag kopplat som jag beskrev i första inlägget. Dvs enbart till +5V. Jag har ingen pullup på mina knappar efter det sitter pullups på moderkortet, direkt innanför DSUB-kontakten.

Joysticken är hel-analog. Ursprungligen kommer den från ett TV-spel av märke Tristar från början av 80-talet. Jag har i princip bara bytt från DIN-kontakt till DSUB.

De lösa potarna är på 100k. Potarna i joysticken är på nånstans runt 200k har jag för mig.


edit:
Nu fick jag det att fungera.
Det var inställningarna för Spelenheter i WinXP som var "fel". Jag provade några färdigkonfigurerade varianter och en av dem fungerar. Vet inte vilken eftersom man av någon idiotisk anledning inte kan ändra eller se sådant efteråt. Vill man ändra någon inställning så får helt enkelt göra en ny Spelenhet och låta den gamla ligga kvar i listan... :?


Limpan4all:
"Vissa moderna joysticks är snarare heldigitala med en massa egen elektronik i och använder Gameporten helt annorlunda"

Om man skulle få för sig att göra en sådan själv.. Finns det någon standard eller dokumentation för hur signalerna ska se ut? (Jag vill gärna slippa att göra egna drivrutiner och liknande, därav frågan.) Jag skulle vilja koppla in 6st potar (3 axlar alltså) och 4 knappar till *en* gameport.
Skriv svar