Lödde en kabel med 15DSUB hane och höna som en förlängningsladd (fast på 10cm). Sedan lödde sladdar till potar och knappar.
Kopplade sedan in en joystick i honkontakten. Men den fungerade inte alls. Joysticken fungerade uppåt och åt vänster. Resten ger ingen signal alls. Varken joystick eller mina lösa potar och knappar. Joysticken fungerar däremot om man kopplar in den direkt i datorns gameport-kontakt.
Ska felsöka lite till, men jag ville bara kolla en grejj.
Här står det:
Pin 4 - GND - Ground (for switch 1)
Pin 5 - GND - Ground (for switch 2)
Pin 12 - GND - Ground (for switch 3,4)
Men så har jag inte gjort. Jag har kopplat alla GND (för knapparna) till pin 12. Till potarna har jag använt pin 1 (5V). Har detta någon betydelse? Vad jag minns så är alla GND-pinnar ihopkopplade i datorn. Samma grejj med 5V-pinnarna 1, 8, 9 (och ibland även pin 15).
Detta ska inte kunna ha någon betydelse för att joysticken inte fungerar, men möjligen att det har betydelse för de lösa potarna och knapparna.
Knapparna är kopplade mellan varsin "Button-pinne" (2, 7, 14, 10) och GND (12). Ena poten är kopplad mellan pinne "Joystick2 X" (11) och 5V (pin 1). Den andra poten är kopplad mellan pinne "Joystick2 Y" (13) och 5V (1).
Man blir lite snopen när en sån här enkel grejj inte fungerar..
Jag har mätt mellan 15DSUB-kontakterna och det är kontakt där det ska.
Har däremot inte mätt mellan knappar/potar och någon DSUB-kontakt än.
Ville bara skriva det här inlägget först för att kolla hur det ligger till med GND-pinnarna.
Edit: För att förtydliga så är inte "potarna" ovan samma sak som "joysticken". Potarna går till "Joystick2"-pinnarna och joysticken till "Joystick1"-pinnarna.
Edit 2: Nu har jag mätt mellan knappar/potar och DSUB-kontakt. Allt är som det ska även där. När jag pluggar in delen med potar och knappar till gameporten så tycker WinXP att den inte är ansluten. Kopplar jag in joysticken så hittas den. Skumt...