Välja Mikroprocessor för utveckling av kontroll av hissar

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
TheCalle

Inlägg av TheCalle »

He he, du behöver inte oroa dig, men tack för omtanken ändå. Jag hade inte kollat i databladen efter DIP men jag var ganska säker på vad det va, det var snarare skillanden mellan TQFP och QFN som jag inte kände till och jag ser ju nu att det står i databladen ganska tydligt. Får skämmas att jag inte kollade mer noggrant... :oops:
Och du har rätt i att ett par kronor hit eller dit inte spelar någon roll för mikroprocesson när det handlar om så små volymer.

Reläer kommer defenitivt att användas, det har jag varit inställd på från första början, det är troligen det enklaste också. Och jag håller med om att det åtminstånde i teorin är omöjligt att verifiera ett program 100% men detta kommer att vara ett förhållandevis simpelt program med få funktioner och kommer givetvis att testas ordentligt. Det är inget autonomt system utan det kommer att styras av en operatör hela tiden.

Jag ska ta en funderare igen på att använda en PLC, har någon en länk till en bra sida/forum för just PLC?

Tack för åsikterna!

Och bara av nyfikenhet, menar du att i tunnelbanan att en av datorerna kan visa fel sålänge de två andra visar samma eller att alla tre måste visa samma?
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Och bara av nyfikenhet, menar du att i tunnelbanan att en av datorerna kan visa fel sålänge de två andra visar samma eller att alla tre måste visa samma?
Om jag minns rätt (det var knappt 10 år sedan jag läste om konceptet) så är det så ja. Två räcker för säkerhet men med tre får man högre driftssäkerhet. Exakt hur det är utformat i detalj vet jag inte.

I andra kritiska system kör man ibland två program på samma dator och båda skall då komma till samma slutsats.

Personligen föredrar jag att lita på säkerhetsreläer än på datorer.
Sunken

Inlägg av Sunken »

Redundansproblemet ... två räcker för att säga att det är fel, men leder till driftstopp, med tre vet man vilken det är fel på och kan lungt köra vidare
TheCalle

Inlägg av TheCalle »

intressant.

Jag har googlat runt lite på PLC och såvitt jag kan se så verkar det vara ganska få som stödjer C programmering och att man bör programmera i Ladder-format. Jag har iof testat på att programmera i ladder och det var väl trevligt på sitt sätt men jag har svårt att se att det skulle bli snyggt och övergripligt i mitt fall. (jag menar då inte endast att det blir svårt att göra själva programmet snyggt utan att jag kanske inte klarar av att göra det snyggt :))

Och när det blir fel så kommer det troligen bli svårare för mig att hitta felet i ladder än i C...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är nog sant att få (inga?) PLC'er programmeras i C,
det är nog helt enkelt ganska olämpligt för just det...

> och att man bör programmera i Ladder-format.

Eller något annet mer PLC anpassat. Se t.ex :

http://www.beijer.se/web/web_aut_se.nsf ... 1000465CC2
http://www.beijer.se/web/web_aut_se.nsf ... 87004B27DD
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

NU tror jag att en del hänger sig på ordet "hiss" då det generellt avses en anordning till att lyfta människor, detta får säkerhetskraven att öka avsevärd.

Om du däremot menar "en grej som ska lyfta något ett par decimeter med låg kraft och skiter det sig är det en kop kaffe som vältar" är det ju ett helt annat säkerhetsläge.

Alltså är det ganska avgörande vilket säkerhetsläge som gäller, ska du ha svar som "fungerar" får du alltså nog förklara lite mer om vad du vill uppnå och vilken kraft det handlar om.
TheCalle

Inlägg av TheCalle »

Jo, hiss kanske blir lite förvirrande. Det är 4-500 kg som de kan lyfta så det är ganska mycket ändå. De lyfter under en halvmeter i höjd och som sagt ganska långsamt (det finns en maxhastighet för både upp och ner och den är låg) dessutom så håller hissarna sin position när strömmen bryts. Det är alltså inte riktigt lika mycket säkerhet som en hiss för människor men samtidigt inte helt oviktigt med säkerhet.

Men det blir väl ändå inte säkrare med en PLC i jämförelse med en mikrokontroller. I alla fall inte programmeringsmässigt.

Jag såg inte så mycket om programmeringn annat än funktionsblocksdiagram vilket iof är lite trevligare än ladder men samtidigt så känns det inte lika bra som C. Jag är ganska inställd på C som ni kanske förstår :) Jag har helt enkelt mest erfarenhet i C och förstår det bäst, Klart att jag kommer att stöta på lite problem oavsett vilket språk jag använder men det känns säkrare med ett som jag har användt mer än ett par gånger i skolan.

Men tack ändå för att ni försöker få in mig på PLC som kanske vore det idiala för projektet men jag tror inte att det passar mig :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ni kanske skulle hyra in någon firma som bättre förstår sig på
problemet som ska lösas.

> Men tack ändå för att ni försöker få in mig på PLC....
> ....men jag tror inte att det passar mig.

Det är lite oklart vilken rellevans det har för projektet. Om det inte är
så att det är ett absolut krav att just *du* programmerar det, vill säga.
Men även i så fall så är det lite oproffisgt att låsa upp sig till ett visst språk
på det där sättet, det låter ju inte som något hobbyprojekt direkt.

> Jag har helt enkelt mest erfarenhet i C...

Vilken miljö/plattform ? Mikrokontrollers ??
Om det *inte* är mikrokontrollers så kan du till stora delar
glömma det du idag vet om C...

> Men det blir väl ändå inte säkrare med en PLC i jämförelse med en
> mikrokontroller. I alla fall inte programmeringsmässigt.

Du kan ju alltid fråga t.ex Mitsubishi vad de anser om det. :-)

Skit samma, det är ditt projekt och du driver det som du vill. Det är
mycket möjligt att du sitter på bättre projektspecifikationer än vad
vi har tillgång till, och därför blir kommenterarna lite som de blir... :-)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

PLC är provad teknik och säkert mera utprovade och troligtvis säkrare än ett system specialtilverkat för stunden.
De flesta moderna PLC kan programeras i strukturerad text, som i själva verket är en C-struktur anpassade till PLC. Detta togs upp i en standard för att folk som var vana att programera datorsystem, lättare skulle kunna programera PLC.
TheCalle

Inlägg av TheCalle »

Jag har programmerat C till både mikrokontrollers och "vanliga" program till en PC. Jag har iof aldrig användt någon Atmega,

> Men det blir väl ändå inte säkrare med en PLC i jämförelse med en
> mikrokontroller. I alla fall inte programmeringsmässigt.

Detta var mer menat som en fråga, glömde frågetecknet. Jag menade att det är ju lika lätt att göra programmeringsmissar oavsett vilken mikrokontroller, PLC man använder. Speicellt om man inte är bekväm med programmeringsspråket. Eller?

Om jag skulle välja en PLC, vilken modell rekomenderar ni? vilka är de främsta begränsningarna med en PLC (i jämföresle med en µC)? Jag tänkte på om det skulle bli några ändringar i projektet och någon funktion skulle läggas till.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Om jag skulle välja en PLC, vilken modell rekomenderar ni?

Personligen ingen speciell.
Det var bara en generell kommentar om att projektet lät
som ett fall för en enkel (PLC). Med det som vi visste då.
Som, som sagt, åtminstånde jag vet alldeles för lite om
det hela för att kunna *rekomendera* något alls.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

En annan *stor* fråga borde väl dessutom vara vad det får kosta, med en PLC finns det mesta färdigt med relästyrningar och ingångar vilket gör att man efter att ha kollat upp vad som krävs och valt PLC efter behov är det bara till att börja med programmeringen.

Skall man förutom programmeringen också rita schema, cadda layouten till ett kretskort och testa ut allt innan man verkligen kan börja med programmeringen blir det garanterat mycket dyrare för eventuell beställare.

Men om det är ett hobbyprojekt så räknar man nog inte tiden på samma vis :) utan då är ju ofta vägen till målet det roliga.

EDIT: Felstavningar
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

>Men det blir väl ändå inte säkrare med en PLC i jämförelse med en
>mikrokontroller. I alla fall inte programmeringsmässigt.

Tycker att det är en konstig fråga! Om programmen är perfekta men hårdvaran ballar ur så att ena pelaren åker upp och en annan ner. Så kan du inte komma och säga att programmet var i alla fall just.

Det krävs kanske mer än du tror att få till en tillförlitlig hårdvara. Du måste bygga systemen så att de inte störs av störningar utifrån samtidigt som de inte skickar ut störningar dessutom i övrigt bygga upp dom på ett tillförlitligt sätt.

En annan fråga är hur mätningen av höjden går till för du måste anpassa signalerna till vilket system du än väljer. Vilket kanske är den viktigaste parametern för val av system.

Edit: Välj ett PLC som har bra support "over there".
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

megaman skrev: I stockholms tunnelbana är hela signalsystemet på bana 2 och 3 helt uppbyggt av elektromekanik. På bana 1 är detta ersatt med tre datorer som övervakar varandra och om inte två av dessa är överens med varandra så blir det stopp i trafiken, av säkerhetsskäl.
Det här var intressant. Någon som känner till fler exempel när extrem säkerhet krävs. Och vilka röstningsstrategier man kan använda sig av? eller andra lösningar. För extrem säkerhet.

(Man kanske ska läsa hela tråden innan man ivrigt postar ett inlägg)
hh

Inlägg av hh »

Kärnkraftverk är väl en så klassisk applikation som det kan bli.
Skriv svar