Lysdiod som strömbrytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
marcla

Lysdiod som strömbrytare

Inlägg av marcla »

Hej!
Fans en tråd här på forumet för länge sedan där någon använt en vanlig lysdiod som en strömbrytare med hjälp av en pic/avr

Har sökt men inte hittat...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag vill minnas att jag läst något om en konstruktion där lydiodens spänningsfall kunde skilja lite grann, och mätas, beroende på om man höll handen framför eller ej när den var tänd. Kan det vara detta du tänker på? Tyvärr kommer jag inte ihåg när eller var det var jag såg detta, mer än att det var här på EF.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Var det inte det försöket som utmynnade i att man insåg att det inte var lysdioden utan labbplattans kapacitans som gjorde att det fungerade som strömbrytare?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Kommer faktiskt inte ihåg det, men det låter ju inte som ett helt otänkbart scenario.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Meduza: Jo det stämmer. Tyvärr. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla spänningen på en lysdiod, en oinkopplad sådan och utsätt den för ljus :wink:
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Var det inte något i anknytning till den här sidan?
http://www.zerosign.net/index.php/2006/ ... h-sensing/
SvenW

Inlägg av SvenW »

Vet inget om tråden ifåga, men jag kan tänka mig att man kan använda en tvåfärgs lysdiod och använda den kortvågiga som sändare och den långvågiga som mottagare och registrera reflexen från en modulerad signal.
En lysdiod fungerar även som fotodiod, visserligen usel sådan, men den är lite känslig för ljus med kortare våglängd än vad den själv sänder ut.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Koppla lysdioden till en ingång på ett analog oscilloskop och läs av spänningen när strålen passerar.
Rätt kul faktiskt.

Men utan en OP-amp som förstärker är det i praktiken oanvändbart.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

har gjort detta med ett arduino o två leds, en som kände av ljuset, o en som indiator. funkade kalas.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

SvenW skrev:Vet inget om tråden ifåga, men jag kan tänka mig att man kan använda en tvåfärgs lysdiod och använda den kortvågiga som sändare och den långvågiga som mottagare och registrera reflexen från en modulerad signal.
En lysdiod fungerar även som fotodiod, visserligen usel sådan, men den är lite känslig för ljus med kortare våglängd än vad den själv sänder ut.
Stämmer bra det. Får något år sedan byggde jag (nästan klart) en touchpad baserad på två R/G-matriser (7x5). De gröna lysdioderna scannade fort genom matriserna och de röda mätte var det fanns mest reflektion. Av det får man ut en position (där man har sitt finger). Fiffigt!
Skriv svar