Lysdiod som strömbrytare
Lysdiod som strömbrytare
Hej!
Fans en tråd här på forumet för länge sedan där någon använt en vanlig lysdiod som en strömbrytare med hjälp av en pic/avr
Har sökt men inte hittat...
Fans en tråd här på forumet för länge sedan där någon använt en vanlig lysdiod som en strömbrytare med hjälp av en pic/avr
Har sökt men inte hittat...
Jag vill minnas att jag läst något om en konstruktion där lydiodens spänningsfall kunde skilja lite grann, och mätas, beroende på om man höll handen framför eller ej när den var tänd. Kan det vara detta du tänker på? Tyvärr kommer jag inte ihåg när eller var det var jag såg detta, mer än att det var här på EF.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Var det inte något i anknytning till den här sidan?
http://www.zerosign.net/index.php/2006/ ... h-sensing/
http://www.zerosign.net/index.php/2006/ ... h-sensing/
Vet inget om tråden ifåga, men jag kan tänka mig att man kan använda en tvåfärgs lysdiod och använda den kortvågiga som sändare och den långvågiga som mottagare och registrera reflexen från en modulerad signal.
En lysdiod fungerar även som fotodiod, visserligen usel sådan, men den är lite känslig för ljus med kortare våglängd än vad den själv sänder ut.
En lysdiod fungerar även som fotodiod, visserligen usel sådan, men den är lite känslig för ljus med kortare våglängd än vad den själv sänder ut.
-
limpan4all
- ghost_rider
Stämmer bra det. Får något år sedan byggde jag (nästan klart) en touchpad baserad på två R/G-matriser (7x5). De gröna lysdioderna scannade fort genom matriserna och de röda mätte var det fanns mest reflektion. Av det får man ut en position (där man har sitt finger). Fiffigt!SvenW skrev:Vet inget om tråden ifåga, men jag kan tänka mig att man kan använda en tvåfärgs lysdiod och använda den kortvågiga som sändare och den långvågiga som mottagare och registrera reflexen från en modulerad signal.