En fundering, TDE, Test Driven Electronics

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

En fundering, TDE, Test Driven Electronics

Inlägg av feedback »

Jag har en allmän fundering. :)

Jag har inte så många timmar bakom mig med lödkolven. Men funderade på om det finns någon motsvarighet till TDD inom elektronikvärlden.

TDD
TDD går ut på att man bygger ett test som man sedan implementerar. Man kan se det som en tvåsegskontroll. Två uppgifter man ska lösa. Och om båda går igenom är chansen rätt stor att man har löst problemet. Testet verifierar implementeringen och implementeringen verifierar testkoden. Risken att man gör fel i båda fallen är liten och därför visar det tidigt om man gör fel. Okej, det var ett försök till en förklaring av TDD som jag har uppfattat det.

TDE
Men skulle man inte kunna göra samma sak på labb-brädan? Man lyssnar av vissa spänningar från labb nr 2. Man kopplar in dioder som ska lysa om det inte är den förväntade spänningen t.ex. på krets-ben nr 2. Sen när allt är uppe rycker man bara bort labb-bräda nr 2.

Tanken är att labb-bräda nr 2 fungerar som ett själv-test-system, typ som bilar har. För att känna av om en lampa är trasig.

Skulle det här ge en ytterligare säkerhet när man kopplar upp sitt nya projekt? Vad är er första känsla i magen när ni läser det här *nyfiken*
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

min första känsla är att jag inte fattar vad du menar. Går det att förklara på vanlig svenska?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Att testdriven utveckling inte är så halleluja och 100 % säkert som förespråkarna villfå det att låta...

Men visst kan du göra på samma sätt i elektronikvärlden, jag tycker dock det låter lite bökigt...
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Intressant idé!

Den skulle nog vara enklast att genomföra i en simulerad miljö... :)

TDD brukar leda till både bättre kod och bättre lösningar, dvs att man kommer fram till lösningar som man kanske inte annars skulle ha kommit fram till.
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

jesse skrev:min första känsla är att jag inte fattar vad du menar. Går det att förklara på vanlig svenska?
Ja, det var lite sent när jag skrev det där. Ber om ursäkt.

Men jag försöker igen.
Går det att med en strategi bygga saker snabbare. Typ.

1. Om man bygger exakt två lika makapärer. Så avslöjar makapär nr 1 om nr 2 innehåller en felaktig komponent. Det i sin tur sparar 2 timmars felsökning eftersom makapär nr 2 fungerar och bevisar att något är fel med hårdvaran i makapär nr 1.

eller

2. Om man vet att spänningen alltid är 5v på ett ställe så bygger man in ett liten enkel test. Bara för att man inte ska råka ut för att felsöka hela kopplingsdäcket. Tiden det tar för att koppla upp en diod som visar att det inte når fram någon spänning tar 20 sekuner. Men en felsökning skulle ta 2 timmar. Då kan det vara ett strategiskt rätt beslut att lägga 20 sekunder på en diod.
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

digitaliz skrev:man kommer fram till lösningar som man kanske inte annars skulle ha kommit fram till.
Ja, exakt. Det är också en rolig konsekvens av TDD. Man vrider på problemet i huvudet. Tittar på det från ett annat håll, när man tänker "hur ska jag testa det här" och "hur ska jag bygga det här". Det föder ett nytt synsätt vilket kan vara hälsosamt.
:wink:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Menar du test för produktion eller hobbynivå?

Ofta designas massproducerad elektronik för att testas i produktion, exemplvis med ICT-test (nåldyna). Då designar man in testpunkter på så många när på kortet som möjligt, och sedan testar man så många nät man tycker är lämpligt. Detta går mycket fort, trots att man kan mäta upp t.ex. samtliga komponentvärden.

Test under utveckling följer ju en lite annan mall... ofta skriver man ett hårdvarutestprogram som testar intressanta saker på kortet. I analoga kretslösningar åker oscilloskopet fram...

Om man verifierar en protypserie testar man naturligtvis flera kort för att utesluta att ett eventuellt fel på ETT kort beror på någon monteringsmiss, lodbrygga etc.
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

wow, intressant. :drool:

Jag tänkte mig på hobbynivå. Men det här var något mycket häftigare.

Skulle vara kul att besöka någon produktionsline, ingen som har öppethus eller så? :waving:
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Om jag inte har fått det helt galet för mig så kommer faktiskt TDD från just elektronikvärlden! :)

När man skriver program för programmerbar logik brukar man göra "testbänkar" som motsvarar periferikretsar osv. Man kan då simulera alltihop utan att behöva löda ihop ett kretskort...
Skriv svar