Jag har inte så många timmar bakom mig med lödkolven. Men funderade på om det finns någon motsvarighet till TDD inom elektronikvärlden.
TDD
TDD går ut på att man bygger ett test som man sedan implementerar. Man kan se det som en tvåsegskontroll. Två uppgifter man ska lösa. Och om båda går igenom är chansen rätt stor att man har löst problemet. Testet verifierar implementeringen och implementeringen verifierar testkoden. Risken att man gör fel i båda fallen är liten och därför visar det tidigt om man gör fel. Okej, det var ett försök till en förklaring av TDD som jag har uppfattat det.
TDE
Men skulle man inte kunna göra samma sak på labb-brädan? Man lyssnar av vissa spänningar från labb nr 2. Man kopplar in dioder som ska lysa om det inte är den förväntade spänningen t.ex. på krets-ben nr 2. Sen när allt är uppe rycker man bara bort labb-bräda nr 2.
Tanken är att labb-bräda nr 2 fungerar som ett själv-test-system, typ som bilar har. För att känna av om en lampa är trasig.
Skulle det här ge en ytterligare säkerhet när man kopplar upp sitt nya projekt? Vad är er första känsla i magen när ni läser det här *nyfiken*