Är de här datoroscilloscopen något att ha?

lovet

Är de här datoroscilloscopen något att ha?

Inlägg av lovet »

Hejsan, tänkte höra om dessa datorosciloskopen är något att ha? Tänkte fiffla lite med att bygga förstärkare till stereon och lite sådant och har kollat på artikel 76-206-02 på elfa. Någon som har några erfarenheter att dela med sig utav?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att det står Vellerman på det är för mig ett varningstecken.

Dessutom är det parallellportsanslutning, systemkraven anger Win 95/98/ME och då XP+ inte ger tillgång på samma sätt till LPT-porten skulle jag kolla NOGA om det ens KAN fungera.

En sak man ska ha klart för sig: ska man mäta digitala saker ska oscilloskopet klarar av MINST dubbla högsta önskade mätfrekvens, har du alltså en processor som kör i 20MHz ska skopet minst klara 40Msamples/sekund... per kanal.

Men datoroscilloskop som sådan är inte dåliga men de befinner sig ofta i låga ändan, helt enkelt för att ett display är inte speciellt dyrt, snålar man alltså in på det är det nog inte det enda som är "billigt". Man kan, i "storpack", köpa monokroma skärmar som duger alldeles utmärkt till detta för runt 100:-, alltså får man räkna med att om tillverkaren måste snåla på skärmen för att få priset ner är det snålat på annat också, i första hand AD-omvandlaren som blir DYR vid stigande frekvenser.
lovet

Inlägg av lovet »

Ok, men behöver man ha ett oscilloscop ifall man hade tänkt bygga en stereoförstärkare? Har bara hört någon säga att man behöver det. Duger denna till det isf?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej, man behöver inte ett oscilloskop för att bygga en förstärkare eller fler... men det är ett bra instrument till att hitta evt. fel/självsvängning osv.

Och om "detta" är OK till det? Se svaren i mitt första inlägg... eller ska jag upprepa det viktigaste: kan man ens koppla in det? Det beror ju på vilket OS du använder och JAG (som kanske har lite högre krav) skulle aldrig köpa ett PC-oscilloskop som inte är USB eller FireWire.

Så kolla först OM du ens kan använda det...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag tycker bara det låter omständligt med ett oscilloskop som använder datorns skärm som display och så sättet det kopplas in via skrivarporten.

Jag skulle råda dig till att köpa ett analogt oscilloskop istället!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag hade ett PC-oscilloscope från Parallax innan, det va ju bättre än inget men allt går mycket fortare/enklare nu när man har ett riktigt digitalt oscilloscope!

Kortfattat, jag tycker att det är lika bra att köpa ett ordentligt med en gång..
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tycker det snålas tokmycket med minnet i oscilloskop.
32k är inte mycket att hurra för, vill ha några meg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har aldrig använt ett pc-oscilloskop, men borde man inte kunna visa spektrum med lämplig programvara, vilket borde vara ypperligt vid förstärkarkonstruktion?

Jag hade köpt ett billigt begagnat analogt oscilloskop, borde kunna hittas för 500 kr om du har tur.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

http://po.labs.googlepages.com/usbosciloskop

Hur står den sig här i jämnförelse med andra USB scope's
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

"- sample rate 100 Hz … 200 kHz "
Det säger det mesta om jag inte missat något vitalt. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

mtp på ett hyffsat vanligt ljudkort klarar 96kHz och ett lite mer hightech klarar 192kHz så låter inte 100Hz- 200kHz så imponerande...

Ska man göra förstärkartester borde ju 192kHz räcka ett tag...
Skriv svar