Hej, jag byggde just ett sanke-spel med en pic16f88 och en 5*6led matris.
Jag vill ju ha det hela batteridrivet men picen tycker inte om 6V från tex 4*1,5V AA batterier.
Och en spänningsreg från 6-5V 600mA kan jag inte se på elfa.
Men skulle jag bara kunna ta en 5.1V zenierdiod och ett motstånd?
Jag vill ju inte ha 6 batterier för att kunna använda en vanlig lm7805 och då bara elda upp 2 batterier.
Bara en vanlig diod eller 2 kanske?
I korthet:
Hur kan jag få 5V från 6V billigt och enkelt?
5V 0,6A från batteri
-
victor_passe
-
victor_passe
Jag kör med intern klocka men alla motstånden är för 5V.
Och jag vill inte löda bort alla de motstånden.
Och om 2 dioder för 1:- funkar undviker jag gärna att lägga 80:- så en komponent som är större och fler kring komponenter.
Jag kan ju nöja mig med 5.25V.
Och 600mA är max om alla leds är på vilket de inte är så 0.75V*0.2A=0.15W Vilket inte är så mycket.
Och jag vill inte löda bort alla de motstånden.
Och om 2 dioder för 1:- funkar undviker jag gärna att lägga 80:- så en komponent som är större och fler kring komponenter.
Jag kan ju nöja mig med 5.25V.
Och 600mA är max om alla leds är på vilket de inte är så 0.75V*0.2A=0.15W Vilket inte är så mycket.
Dioder kan funka om du har något så när stabil spänningskälla - men nu kör du just mot torr/akalinebatterier och 6 volt kommer vara en mycket kortvarig upplevelse - man räknar med 'slutstatus' 0.9 Volt per cell eller 3.6 Volt tillsammans för torr/akalinebatterier och det mesta av urladdningstiden spenderas runt 1.3 Volt/cell.
Då är det nog bättre att bygga systemet mot uppladdningsbara NiMh-batterier som med 0.6 ampere urladdning förmodligen har större drifttid än motsvarande akalinebatterier.
Förutom att få grejorna att överleva de nyladdade NiMh-batteriernas ca 1.5-1.6 Volt dom första 3 minuterna så håller sig spänningen ganska hyffsat vid 1.3 -1.2 volt i 90% av tiden.
Har annars för mig maxim har både 1 och 2-cellers boost-omvandare som kan generera stabil 5 volt ut, det är värre att hitta buck/boost-omvadlare som kan hantera inspänning som är högre och sakta glider en bit under den tänkta utspänningen (från 6.5 Volt till 3.6 Volt inspänning till stabil 5 Volt utspänning) om man inte baserar det på någon switchad transformatoromvandlare.
Då är det nog bättre att bygga systemet mot uppladdningsbara NiMh-batterier som med 0.6 ampere urladdning förmodligen har större drifttid än motsvarande akalinebatterier.
Förutom att få grejorna att överleva de nyladdade NiMh-batteriernas ca 1.5-1.6 Volt dom första 3 minuterna så håller sig spänningen ganska hyffsat vid 1.3 -1.2 volt i 90% av tiden.
Har annars för mig maxim har både 1 och 2-cellers boost-omvandare som kan generera stabil 5 volt ut, det är värre att hitta buck/boost-omvadlare som kan hantera inspänning som är högre och sakta glider en bit under den tänkta utspänningen (från 6.5 Volt till 3.6 Volt inspänning till stabil 5 Volt utspänning) om man inte baserar det på någon switchad transformatoromvandlare.
-
victor_passe