En pulldownresistor för varje ben på IC:n?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DragonsDen

Inlägg av DragonsDen »

Jag märkte just tydligt vilken betydelse det har med pulldown. Utan pulldown till pulsingången på en binärräknare, så börjar den räkna upp med ca 15 hertz när jag håller i en enledad sladd till ingången. Det räcker att handen är nära sladden för att den ska börja räkna. Med 5k pulldown så går ju inte det längre.
prototypen skrev:ALLA utgångar Utom OC och OD drivs höga eller låga av utgångssteget och där behövs inga pullup/down motstånd.
OC och OD behöver pullup av något slag.
Jag har läst på lite om open collector och open drain, och det där går nog att begripa, med lite mera ansträngning...

Men konkret nu, hur vet man om en IC har utgångar av OC eller OD typ och därmed behöver pullup? Jag har tittat på några datablad utan att se det tydligt uttalat. Ni som är inre medlemmar av elektroniksekten, använder nån hemlig kod för det där va?
:wink:
Pull up/down behöver man när man t.ex. sätter dit en trycknapp, knappen ansluter till ena nivån och motståndet till andra nivån när man släpper knappen.
Ja, den lilla tillämpningen har jag faktiskt kommit på själv spontant! I brist på en omkopplare som kunde leda antingen till GND eller till VCC, så insåg jag att en vanlig switch i kombination med en pulldown borde fungera.
Om du behöver många pull motstånd så finns det i behändiga SIL kåpor (Singel In Line) med 4-9 motstånd med en gemensam anslutning (titta hos ELFA). Det finns även motstånd i DIL kåpa i olika utföranden.
Ja! Motståndsnät, SIL. Ett par såna där skulle kanske vara smidigt å ha.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

"Jag har läst på lite om open collector och open drain, och det där går nog att begripa, med lite mera ansträngning...

Men konkret nu, hur vet man om en IC har utgångar av OC eller OD typ och därmed behöver pullup? Jag har tittat på några datablad utan att se det tydligt uttalat. Ni som är inre medlemmar av elektroniksekten, använder nån hemlig kod för det där va?"

OC och OD är så pass ovanligt att det SYNS i databladet, titta på 74LS01 och 74HC03, 74XX05, 74XX06, 74XX07, 74XX09, 74XX12, 74XX15 m.fl.

Angående datablad så gör nog fabrikanterna sitt bästa för att det ska vara lätt att förstå, ju fler som kan läsa databladet ju fler kan använda deras kretsar (=$)

Protte
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> hur vet man om en IC har utgångar av OC eller OD typ...

Det står **ALLTID** i databladet !!

> I brist på en omkopplare som kunde leda antingen till GND eller till VCC,

Och även om du hade hittat en, så hade det fungerat väldigt dåligt.
Och även med en switch med pull up (eller down) mostånd kommer du
att få kontaktstudsar. Om det är problem eller inte beror på vad det
ska användas till...
DragonsDen

Inlägg av DragonsDen »

Typiskt att en omkopplare hade varit en dålig ide! Jag verkar tankemässigt ha en idealiserad syn på hur sånt här fungerar i praktiken. Elektronik är inte Lego precis.
prototypen skrev:Angående datablad så gör nog fabrikanterna sitt bästa för att det ska vara lätt att förstå, ju fler som kan läsa databladet ju fler kan använda deras kretsar (=$)
Jo, det är väl det de gör. Och standardiseringen och exaktheten i beskrivningen gör det till lite av gallimatias för en nybörjare.

Men varför sätter de aldrig utgångarna i nummerordning med sina funktioner eller åtminstone bennumren på sina kretsar? 74HC4060 är t.ex. dum i huvet på fler än ett sätt i det avseendet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Därför att de flesta logikkretsarna ursprungligen konstruerades för mycket länge sen.
Om du handtejpar upp något i skala 1:100 och har ont om yta vill du inte börja ändra.
Det kan också vara så att kretsen är "specialbeställd" av någon som just behöver funktionen hos 4060 och denna pinning passade exakt på ett enkelsidigt mönsterkort...
Nästan alla logikkretsar efter grundgrindarna är ursprungligen "custombyggen".
Även många moderna kretsar från OP till CPU är custom så till vida att någon stor rackare säger "om ni gör en sån här krets så köper vi tio miljoner per år", efter en initial period på 6-12 månader så släpps den sen på marknaden.

Men nu kommer det mera "spekulationskretsar" som tas fram för att någon säljare "tror" att marknaden behöver just en sån.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Pinnumreringen kan orsaka en hel del fula ord men den som lagt en layout förstår att det kan vara svårt att få in och utgångarna i nummerordning även inne i chippet.

Med dagens MOS är det inte så svårt att filtrera bort kontaktstudsen, mellan brytaren/pull motståndet och ingången sätter man ett RC filter på 100-330 kohm och en 0,1uF kondensator, har för mig fixat alla brytare hittills.

Protte
Skriv svar