Jag har läst på lite om open collector och open drain, och det där går nog att begripa, med lite mera ansträngning...prototypen skrev:ALLA utgångar Utom OC och OD drivs höga eller låga av utgångssteget och där behövs inga pullup/down motstånd.
OC och OD behöver pullup av något slag.
Men konkret nu, hur vet man om en IC har utgångar av OC eller OD typ och därmed behöver pullup? Jag har tittat på några datablad utan att se det tydligt uttalat. Ni som är inre medlemmar av elektroniksekten, använder nån hemlig kod för det där va?
Ja, den lilla tillämpningen har jag faktiskt kommit på själv spontant! I brist på en omkopplare som kunde leda antingen till GND eller till VCC, så insåg jag att en vanlig switch i kombination med en pulldown borde fungera.Pull up/down behöver man när man t.ex. sätter dit en trycknapp, knappen ansluter till ena nivån och motståndet till andra nivån när man släpper knappen.
Ja! Motståndsnät, SIL. Ett par såna där skulle kanske vara smidigt å ha.Om du behöver många pull motstånd så finns det i behändiga SIL kåpor (Singel In Line) med 4-9 motstånd med en gemensam anslutning (titta hos ELFA). Det finns även motstånd i DIL kåpa i olika utföranden.