tft skärm som slår på och stänger av sig hela tiden

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mokko

tft skärm som slår på och stänger av sig hela tiden

Inlägg av Mokko »

Hejsan!

Jag har ett problem med min Veiwsonic VX715 tft skärm som jag inte lyckas att få ordning på så att då blev jag tipsad om detta forum och tänkte fråga expertisen här om hjälp.

Kan börja med att bifoga några bilder.
Bild
Bild
Bild

Nu till problemet då.
När jag startar skärmen så hör man den stora transformatorn klicka till precis som ett relä och den gröna lampan på skärmen tänds, sedan går det ungefär en sekund och skärmen blinkar till så att man ser bild på den och i exakt samma skede så hör man att transformatorn slår ifrån och den gröna lampan slocknar, sedan går det några sekunder och transformatorn klickar igen och den gröna lampan tänd igen och efter någon sekund så klickar det igen och skärmen blinkar till så att man ser bild och så håller den på hela tiden.

Jag har sökt runt här på forumet och det är inte ccfl som krånglar för att skärmen ger inte ifrån sig någon bild alls när gröna lampan är släckt eller när den lyser heller för den delen, utan man får bara bild precis när transformatorn slår ifrån.

Har mätt upp lite diverse och kommit fram till att det inte kom någon ström igenom en kondning så att jag bytte ut den, dock med exakt samma problem.
Provade att starta skärmen med den kondningen bortplockad och den enda skillnaden var att ccfl inte tändes när transformatorn slog ifrån, det kommer alltså bild lite sanbbt i vanlig ordning.

Mäter man ström lite här och där så syns det klart och tydligt att diverse komponenter förlorar spänningen när transformatorn slår ifrån, känns som att det saknas spänning någonstans eller att det är för lite för att transformatorn ska orka hålla sig igång hela tiden så att den istället slår ifrån tack vare spänningsfall.

Finns ingen glapp kontakt någonstans på skärmen heller och inga synliga fel heller, har provat att löda om i princip alla lödningar på kretskorten utan resultat med.

Är det någon här som kan ha en idé om vad felet kan vara så skulle jag vara hemskt tacksam!

MVH// Mokko

EDIT: Ändrade bildlänkarna eftersom dom inte fungerade riktigt som det var tänkt.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Kolla efter "svullna" kondingar i nätdelen. Jag bytte 4st på en skärm jag fick. Den ville inte slå till ibland. Det var en som jag tyckte var lite bullig i toppen. Men jag bytte 4st för att vara säker. Nu funkar den kanon.

Ett amatör tips...
Mokko

Inlägg av Mokko »

Ojsan, jag glömde kanske bort att nämna att det itne fills någon kondning som är svullen. Kan inte se något som helst fel med blotta ögat någonstans.

EDIT: Nu vid extremt noggrann koll över kondningarna så ser det faktiskt ut som att en rackare kan vara svullen i toppen, provar att byta ut den om någon minut när lödkolven är varm och återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Se om du även kan ta en bild på det vänstra kortets undersida, ser ut att ha blivit lite varmt vid drivningen till HV trafona.
Mokko

Inlägg av Mokko »

Bytte ut kondensatorn och nu lever skärmen igen, dock med extremt lustiga färger, allt är väldigt blått istället för dom riktigt färgerna.
Ska ta en bild där snart och lägga upp, det ser som du säger ut som att det har gått varmt till där nere.
Mokko

Inlägg av Mokko »

Här kommer det en bild, dock väldigt dålig tack vare att jag bara har mobilen att fota med nu.

Bild

Är det någon som kan ha en aning om varför min bild är blå, allt syns riktigt på den och skärpan verkar onekligen vara som den ska vara men allt ser väldigt blått ut.

EDIT: Det var bara min skärmkabel som glappade lite.
Nu fungerar skärmen perfekt igen, tack så hemskt mycket för hjälpen, detta forum ska användas så fort jag har ett problem med elektronik som jag inte kalrar av att lösa själv!
Fruktansvärt snabbt svar med med tanke på vad klockan är, tack så hemskt mycket åter igen!
Nu ska höljet på skärmen skruvas tillbaka och jag ska njuta av att den fungerar igen =)

MVH// Mokko

EDIT2: Eftersom att det är sån stor glädje inom mig just nu så bjuder jag på en bild som visar hur skärmen såg ut innan jag upptäckte glappet i skärmkabeln och sedan en bild på hur det ser ut efter att jag bytte ut skärmkabeln :)
Bild
Bild

MVH// Mokko
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag hade samma fel på min acer-skärm förut, den stänge av sig själv och startade om. Det visade sig vara en lödning som hade släppt på drosseln på kortet för strömförsörjningen.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Först vill jag bara säga Välkommen till forumet, och efter det är avklarat så säger jag bara en sak till. Riktigt bra jobbat!
Mokko

Inlägg av Mokko »

Tack så mycket på bägge punkterna, riktigt skönt att sitta med tft skärm nu igen efter att ha plågats bakom en crt i nästan ett år :wink:
Skriv svar