Nätaggretag till PC har depeniserat
Nätaggretag till PC har depeniserat
Hej, var hos min goda vän och till lika lokale data ockrare... Jag fick med mig 2 nätaggregat som skulle kasseras...
Det ena var det bara att det inte var atx kontakter på, det andra är inte vad det har varit...
När man startar det (byglar grön och svart) så hoppar fläkten igång och den lägger ganska bra spänning på alla 4 källor... Dock när man belastar den tjuter det till kort och den dör...
Belastade med en hårddisk funkar, agget stannade
Belastade 5v med 21w12v lampa, agget stannade
Belastade 12v med samma lampa, agget stannade
Tar man ur byglingen och petar i den igen startar agget direkt igen...
Någon som har en direkt ide eller måste man mäta sig fram?
Det ena var det bara att det inte var atx kontakter på, det andra är inte vad det har varit...
När man startar det (byglar grön och svart) så hoppar fläkten igång och den lägger ganska bra spänning på alla 4 källor... Dock när man belastar den tjuter det till kort och den dör...
Belastade med en hårddisk funkar, agget stannade
Belastade 5v med 21w12v lampa, agget stannade
Belastade 12v med samma lampa, agget stannade
Tar man ur byglingen och petar i den igen startar agget direkt igen...
Någon som har en direkt ide eller måste man mäta sig fram?
- Electricguy
här står lite om vad man kan/ska belasta för att det ska funka:
http://www.wikihow.com/Convert-a-Comput ... wer-Supply
http://www.wikihow.com/Convert-a-Comput ... wer-Supply
Det kan hända att alla tre positiva huvudmatningar måste belastas för att det ska funka. Utan belastning kan det bli överspänning på oanvända utgångar vilket gör att överspänningsskydd stänger av aggregatet.
Eller så kan det vara nåt trasigt - med tanke på att det nästan fungerar troligtvis elektrolyter.
Eller så kan det vara nåt trasigt - med tanke på att det nästan fungerar troligtvis elektrolyter.
Vi fortsätter lite i samma ämne...
Har ett som fungerar och har tänkt driva en bilstereo med det... För er som inte vet så måste den ha konstantström (30 på för oss som kan bosch nr) och är mkt tveksam till att den nöjer sig med 5v vilket brukar ligga konstant även med aggregatet avslaget. 10V vet jag räcker utan problem...
Går det att bara dubbla den 5v linan med en transformator?
Det andra aggregatet är för övrigt livlöst nu så det får slaktas, fanns 2 stora fina kondingar som gör sig som delningsfilter
Har ett som fungerar och har tänkt driva en bilstereo med det... För er som inte vet så måste den ha konstantström (30 på för oss som kan bosch nr) och är mkt tveksam till att den nöjer sig med 5v vilket brukar ligga konstant även med aggregatet avslaget. 10V vet jag räcker utan problem...
Går det att bara dubbla den 5v linan med en transformator?
Det andra aggregatet är för övrigt livlöst nu så det får slaktas, fanns 2 stora fina kondingar som gör sig som delningsfilter