Detektera närvaro av vätska genom plast

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
digitaliz

Detektera närvaro av vätska genom plast

Inlägg av digitaliz »

Hej hopp!

Vi har en Nespresso "Le Cube" espressomaskin på kontoret. Den har en vattentank som måste hållas fylld. En larmfunktion för "låg vätskenivå" är så klart ett måste! :P

Hur mäter man på enklaste sätt närvaro av vätska genom plasttankens vägg?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ultraljud :)

Eller kanske den teknik som ger mest utmaningar, en 1Mhz givare klarar fint av 2-3cm glasfibertank :)

Mer seriöst tror jag på någon kapacitiv givare.

Vanligast använder man nog någon typ av flotörgivare, men då är man ju I tanken.

Eller kanske en lastcell som väger tanken,
En lågbudget variant skulle vara en fjäder och en microbrytare under som aktiveras när tanken väger för lite.
discomike

Inlägg av discomike »

Har den ingen inbyggd? tja är väl gjord för 1 kopp så :P hehe. Har en Bosch pod-bryggare (tar de flesta pods, som Senseo mm.), den har en liten magnet ingjuten i plast, som går i ett spår i tanken, och en hall-givare på utsidan.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Är tanken gjord av plastglas?

Isf kan man göra en optisk lösning där man låter ljuset stråla in mot tanken i en viss vinkel. Beroende på om det är vatten eller luft på andra sidan glaset kommer brytningsindex att ändras där och gränsvinkeln för transmission/reflektion kommer att ändras. Man kan således placera en mottagare bredvid sändaren och läsa av om ljuset reflekteras mot tanken eller inte. En ganska enkel och billig lösning som inte kräver några ingrepp i tanken.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Japp, den är gjord av plastglas, dock har jag för mig att det var frostat så det kanske ställer till det... ska undersöka det... annars ska jag försöka mig på en kapacitiv sensor (vill inte ha nåt i tanken eller göra några ingrepp på den)... :)
starblue

Inlägg av starblue »

discomike skrev:Har en Bosch pod-bryggare, den har en liten magnet ingjuten i plast, som går i ett spår i tanken, ...
Samma princip för Senseo.

Jürgen
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En helt vanlig kapacitiv givare funkar, finns hos ELFA, med lite olika utgångar
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

steppen7 skrev:Är tanken gjord av plastglas?

Isf kan man göra en optisk lösning där man låter ljuset stråla in mot tanken i en viss vinkel. Beroende på om det är vatten eller luft på andra sidan glaset kommer brytningsindex att ändras där och gränsvinkeln för transmission/reflektion kommer att ändras. Man kan således placera en mottagare bredvid sändaren och läsa av om ljuset reflekteras mot tanken eller inte. En ganska enkel och billig lösning som inte kräver några ingrepp i tanken.
Precis som regnsensorer för bilar...
Skriv svar