Läsgaffel..
Läsgaffel..
Hejsan hur kopplar man lättast in en läsgaffel till parallelporten i datorn?
kan man bara ta å koppla in den direkt utan något motstånd eller så?
länk till den jag ska använda
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 021873.htm
kan man bara ta å koppla in den direkt utan något motstånd eller så?
länk till den jag ska använda
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 021873.htm
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Du lär behöva ett strömbegränsningsmotstånd också så inte IR-dioden får mer ström än den vill ha (50 mA enligt datablad)
Edit:

Hittade ingen läsgaffel så det blev som ovan. Slängde bara ihop den snabbt så fel kan förekomma.
Edit 2: Redigerad bild!
Edit:

Hittade ingen läsgaffel så det blev som ovan. Slängde bara ihop den snabbt så fel kan förekomma.
Edit 2: Redigerad bild!
Senast redigerad av MicaelKarlsson 23 juni 2008, 17:18:46, redigerad totalt 1 gång.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Spänningen tar vi verkligen inte på allvar; 5Vska det vara.
LPTporten kör TTL-nivåer och de flesta av ingångarna har intern pullup, så det fungerar oftast att koppla fototransistorn mellan input och jord.
Sen kanske du vill ha en schmittrigger (t.ex: 74HCT14) mellan läsgaffeln och input.
Du får distinkta omslag och möjlighet att koppla en lysdiod via hårdvara så att du kan se vilken logisk nivå PC'n ser.
Det underlättar felsökning markant.
LPTporten kör TTL-nivåer och de flesta av ingångarna har intern pullup, så det fungerar oftast att koppla fototransistorn mellan input och jord.
Sen kanske du vill ha en schmittrigger (t.ex: 74HCT14) mellan läsgaffeln och input.
Du får distinkta omslag och möjlighet att koppla en lysdiod via hårdvara så att du kan se vilken logisk nivå PC'n ser.
Det underlättar felsökning markant.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Michael>>
Jodå, därav min formulering.
Jag tolkar det rödfärgade som att det finns rum för förändring, INTE att vissa data är åt helvete fel.
Visst *du* kanske vet att minken vet vilka spänningar det skall vara, JAG har ingen aning om hans kunskapsnivå dessutom finns det andra (newbies) som läser här.
Minken>>
En schmittrigger har olika omslagsnivåer så utsignalen kan aldrig ligga och fladdra bara för att insignalen ligger mitt på omslagsnivån.
Du slipper dessutom risken att signalen hamnar i det förbjudna området mellan etta och nolla.
Nolla: 0...0,8V
Etta: 2,0...Vcc
Vcc: 4,75...5,25V
Jag vill minnas att det krävs pullup på någon av de bidirektionella ingångarna (basadress +2) men testa med en tryckknapp.
Har för mig att det bara är en ingång som saknar pullup.
Sen är vissa ingångar inverterade.
Prova t.ex. med Online (pin 13); bit 4 på basadress +1.
Jodå, därav min formulering.
Jag tolkar det rödfärgade som att det finns rum för förändring, INTE att vissa data är åt helvete fel.
Visst *du* kanske vet att minken vet vilka spänningar det skall vara, JAG har ingen aning om hans kunskapsnivå dessutom finns det andra (newbies) som läser här.
Minken>>
En schmittrigger har olika omslagsnivåer så utsignalen kan aldrig ligga och fladdra bara för att insignalen ligger mitt på omslagsnivån.
Du slipper dessutom risken att signalen hamnar i det förbjudna området mellan etta och nolla.
Nolla: 0...0,8V
Etta: 2,0...Vcc
Vcc: 4,75...5,25V
Jag vill minnas att det krävs pullup på någon av de bidirektionella ingångarna (basadress +2) men testa med en tryckknapp.
Har för mig att det bara är en ingång som saknar pullup.
Sen är vissa ingångar inverterade.
Prova t.ex. med Online (pin 13); bit 4 på basadress +1.
- prototypen