Att linda, eller inte linda..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
knugen

Att linda, eller inte linda..

Inlägg av knugen »

Efter timmar av läsning för att kunna få någon rätsida på mina "projekt" så snubblade jag in på diyaudio. Det verkar hur skoj som helst att tillverka ett eget fungerande slutsteg med bara ett par kretsar.
MEN som med alla saker så finns det ju en baksida. Just i detta fallet är det trafosar. För en vanlig dödlig(arbetande svennson)så äventyras matransonen för månaden redan efter en ganska trivial trafo.
I och med detta började jag naturligvis leta efter information om hur man kan linda sin egen, men det verkar vara riktigt svårt. Oftast när ämnet kommer upp så säger någon att det är omöjligt. Jag hoppas och antar att dessa människor har provat det själv och insett att det ÄR omöjligt för en hemmapulare.
Min tanke är snarare att har man lindat en trafo så kommer man att handla nästa, hur mycket den än kostar!
Så frågorna är: Går det? Går det att köpa mtrl i små kvantiteter? Finns det vägledning?(diy websida alá gör din egen trafo)

Ett litet tilläg:
I mina yngre år, när jag inte visste vad jag skulle bli, så gjorde jag praktik på ett "elektronik" företag. Dom gör radarutrustning och använder sig av ganska höga spänningar. Under den tiden så fick jag vara med och linda trafosar. Dom hade en liten maskin med ett räkneverk så det var bara att fästa och gasa. Så jag vet att det går :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Att linda är oftast inte så svårt men att veta hur många varv och vilken area på tråden det är problemet. Man får titta i datablad över mättnadskurvor, hystereser och strömderivator och ta hänsyn till skinn effekter och strökapacitanser.

Jag förstår dig.

Protte
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Jag tror att lättaste sättet att få sin trafo är att fråga runt. Jag har ett gäng trafosar i källaren för stegbyggen. Jag antar att fler har det. De är beggade och antagligen billigare. Dock så är det ju inte så stor skillnad på en ny och gammal, men endå. Samma sak med många komponenter. Folk hittar stora lager efter fallna företag och säljer av en del här. Håll ögonen öppna så kommer det nog en lämplig trafo gåendes förbi.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Instämmer med föregående talare.Visst går det,men det är ju oerhört mycket enklare att få tag på begagnat.Varje dag skrotas ju(tyvärr) mängder av fungerande apparater i det här landet,så det är nog många som besöker tippen och lyckas riva åt sig ett och annat utan att riskera spöslitning eller något liknande hemskt straff för att man vill bevara lite.
Loppisar och auktioner är en annan möjlighet.En begagnad trafo är ju aldrig sliten,utan oftast fullt användbar.
Själv har jag ett litet lager av trafos.Vad letar du efter?
farskost

Inlägg av farskost »

En idé kan vara att kolla på blocket efter trasiga förstärkare för en hundring, vanligtvis är transformatorn hel. men kolla up modellen på internet först innan du köper den så att du vet vad det är för transformator som sitter i. : )
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är som sagt svårt att linda själv - ett av de stora problemen är att hålla självresonansfrekvensen hög nog och många proffs-rör trafos har en del fantasifulla lösningar för att mininera kapacitansen och därmed få upp självresonansfrekvensen till en bra nivå, sen att hitta rätt kärnmaterial, få rätt flödstäthet och så vidare är en hel vetenskap, men visst tusan GÅR det göra, sök runt på nätet och du hittar sidor från duktiga människor som lagt en mycket stor del av sin fritid på att lära sig den ädla konsten att linda bra audio transformatorer.

http://www.edgaraudio.se/tubes/trafo.htm

Har trafos till skapliga priser, lundhags (eller något liknande) var/är(?) en svensk firma som hade många fina trafos tidigare - hittar dem inte nu, antigen söker jag för dåligt eller så finns de inte längre.

Det finns några ryska och baltiska företag som gör bra audiotrafos som numera finns att hitta på nätet.

Begagnade trafos är ofta perfekt - speciellt som man kan få dessa billigt ifrån trasiga förstärkare. DC-filterdrosslar är mycket enklare att linda själv, men å andra sidan så billiga så att de svårligen lönar sig att linda dessa själv.

Nättrafo tycker jag inte att man skall linda själv, dels för att de är skpligt billiga att köpa(nåja...) och dels att de är en säkerhetsdetalj - oki, rörförsärkare gör man ändå alltid jordade om man inte har dödslängtan, men ändå - knöligt att linda själv och enklare att köpa speciellt som man vill ha både anod och glöd ifrån samma trafo.
knugen

Inlägg av knugen »

Det låter bra!

Som sagt lindningsprocessen är väl bara en påfrestning av tålamodet men tekniken bakom är den som spökar. Jag har läst lite böcker om det och måste säga att matten bakom är aningen svår för mig i dagsläget. :)
Efter lite sömn så har jag kommit på att det blir nog dyrare att komma över inlärningströskeln än att köpa. Så tillvida man inte behöver 50k st av samma sort. Men det var inte tanken.
Tack för svaren dock!

Edit: Rolf jag letar inte efter något måste jag säga. Jag sitter mest och spånar.
Skriv svar