3D-fräsning (var Mäta strömförbrukning på choppande dri
Det har jag inte haft några problem med, principen är säkert så att den spänner sig när jag kör Z upp (tung belastning) och sedan går det ju lätt neråt utan att lossna kuggremshjulet, man kan ju sätta lite loclite på gängorna också, men det har jag inte behövt.
Gängorna är som på bilden det vill säga att endast en tredjedel är ingängat i kuggremshjulet, skulle ju vilja ha mer fäste, men så är originalet.
Jag kör dessutom med vanlig trapetz just på Z, du pinussen har väl riktig kulskruv på Z
Gängorna är som på bilden det vill säga att endast en tredjedel är ingängat i kuggremshjulet, skulle ju vilja ha mer fäste, men så är originalet.
Jag kör dessutom med vanlig trapetz just på Z, du pinussen har väl riktig kulskruv på Z

-
Jag skulle absolut försöka få tag på ett passande spännelement. Jag är lite osäker, men om man inte är ute efter maximailt överförbart moment så tror jag inte att själva svarvningen och därmed ytor på axlar och hål är så otroligt noga. Det går säkerligen utmärkt att göra det själv om man har tillgång till en någorlunda svarv. Men som sagt, de kan vara ganska dyra.
-
Missade den biten. Jag tror inte att du vill använda den på en gängad stång. Om du har problem att få dit en kontramutter på ditt remhjul, kan du inte svarva ur det en bit, dock inte igenom, och göra en specialmutter
att skruva på. Du skulle kanske kunna utgå från ett grovt sexkantsmaterial (tibnor har rostfritt draget upp till 60 mm) som du bara kapar av och på något vis gängar invändigt en bit i botten. Men det ser ut att vara ruggigt grov gänga så det kanske blir svårt, om det inte går att fixa i svarven.
att skruva på. Du skulle kanske kunna utgå från ett grovt sexkantsmaterial (tibnor har rostfritt draget upp till 60 mm) som du bara kapar av och på något vis gängar invändigt en bit i botten. Men det ser ut att vara ruggigt grov gänga så det kanske blir svårt, om det inte går att fixa i svarven.
Senaste försöket igår så svarvade jag ner kuggremshjulet en bit så jag fick på både de tunna originalmuttrarna, den släppte direkt i alla fall 
Ett spännelement med gängad insida då, borde inte det fungera? Den är ju slitsad ändå så den borde ju gripa ok. Har inte sett att det finns något sådant så det funkar väl troligen inte
Får kanske testa att göra ett specialspännelement själv
Har hittat lite ritningar i alla fall som visar principen.
I värsta fall får man väl svarva bort gängorna och köpa ett spännelement. Eller skaffa ett nytt, gängat kuggremshjul och slaska på massa superlocktite.

Ett spännelement med gängad insida då, borde inte det fungera? Den är ju slitsad ändå så den borde ju gripa ok. Har inte sett att det finns något sådant så det funkar väl troligen inte

I värsta fall får man väl svarva bort gängorna och köpa ett spännelement. Eller skaffa ett nytt, gängat kuggremshjul och slaska på massa superlocktite.
Tror ni en sånn här skulle funka?
http://se.rs-online.com/web/search/sear ... &R=4776975
Inte så farligt dyrt, mest rädd att pajja kulskruven när man svarvar ner den.
http://se.rs-online.com/web/search/sear ... &R=4776975
Inte så farligt dyrt, mest rädd att pajja kulskruven när man svarvar ner den.

-
En liten uppdatering:
har beställt spännelement samt lite nya sladdar(ölflex fyrledare + skärm) och xlr-kontakter. Får se när jag har tid att fixa i ordning allting, drar på semester i en vecka i morrn och sen är det jobb igen efter pappaledigheten, gissar att jag kommer vara lite trött första tiden
Förressten, nån som har tips på hur man ordnar kopplingen motorkablar till "riktiga" kabeln, en schysst kopplingsdosa. Nåt som tål vatten skulle ju vara bra, annars får det bli en sockerbit med massa silikon på
har beställt spännelement samt lite nya sladdar(ölflex fyrledare + skärm) och xlr-kontakter. Får se när jag har tid att fixa i ordning allting, drar på semester i en vecka i morrn och sen är det jobb igen efter pappaledigheten, gissar att jag kommer vara lite trött första tiden

Förressten, nån som har tips på hur man ordnar kopplingen motorkablar till "riktiga" kabeln, en schysst kopplingsdosa. Nåt som tål vatten skulle ju vara bra, annars får det bli en sockerbit med massa silikon på