3D-fräsning (var Mäta strömförbrukning på choppande dri

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
pinussen

Inlägg av pinussen »

Nope det är inte gängat, är inte köpt från optimum.

Kanske iofs är en enklare lösning, fixa ett gängat kuggremshjul istället och dra åt det så mycket det går. Ett problem dock är att gängan är så kort, det går knappt på en mutter efter man satt dit kuggremshjulet.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Ahaa då hänger jag med, så här ser det ut på min
Bild
och det sitter ingen mutter ovanpå kuggremshjulet, får inte plats med någon mutter där.

ursäkta ett lite stort bildutrymme, men jag bjuder på det :D
pinussen

Inlägg av pinussen »

Hur sitter den fast när du kör neråt, gängar den inte upp då? Det är det som jag får problem med, muttrarna lossnar.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det har jag inte haft några problem med, principen är säkert så att den spänner sig när jag kör Z upp (tung belastning) och sedan går det ju lätt neråt utan att lossna kuggremshjulet, man kan ju sätta lite loclite på gängorna också, men det har jag inte behövt.
Gängorna är som på bilden det vill säga att endast en tredjedel är ingängat i kuggremshjulet, skulle ju vilja ha mer fäste, men så är originalet.
Jag kör dessutom med vanlig trapetz just på Z, du pinussen har väl riktig kulskruv på Z :?:
pinussen

Inlägg av pinussen »

Jo, riktigt kulskruv. Får försöka fixa till nån gänga på remhjulet och se hur det funkar, måste bara komma på nån bra lösning, nu är ju hålet för stort. Utfräsning för någon slags mutter kanske... Hmm.. alltid är det massa funderande på lösningar, men det är ju det som är kul :D
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Jag skulle absolut försöka få tag på ett passande spännelement. Jag är lite osäker, men om man inte är ute efter maximailt överförbart moment så tror jag inte att själva svarvningen och därmed ytor på axlar och hål är så otroligt noga. Det går säkerligen utmärkt att göra det själv om man har tillgång till en någorlunda svarv. Men som sagt, de kan vara ganska dyra.
pinussen

Inlägg av pinussen »

Intressant, får försöka leta upp nån ritning. Har för mig det finns i translevkatalogen jag har nån stans... Men funkar det bra på en gängad stång? vill man inte ha en ogängad?
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Missade den biten. Jag tror inte att du vill använda den på en gängad stång. Om du har problem att få dit en kontramutter på ditt remhjul, kan du inte svarva ur det en bit, dock inte igenom, och göra en specialmutter
att skruva på. Du skulle kanske kunna utgå från ett grovt sexkantsmaterial (tibnor har rostfritt draget upp till 60 mm) som du bara kapar av och på något vis gängar invändigt en bit i botten. Men det ser ut att vara ruggigt grov gänga så det kanske blir svårt, om det inte går att fixa i svarven.
pinussen

Inlägg av pinussen »

Senaste försöket igår så svarvade jag ner kuggremshjulet en bit så jag fick på både de tunna originalmuttrarna, den släppte direkt i alla fall :(

Ett spännelement med gängad insida då, borde inte det fungera? Den är ju slitsad ändå så den borde ju gripa ok. Har inte sett att det finns något sådant så det funkar väl troligen inte :( Får kanske testa att göra ett specialspännelement själv :D Har hittat lite ritningar i alla fall som visar principen.

I värsta fall får man väl svarva bort gängorna och köpa ett spännelement. Eller skaffa ett nytt, gängat kuggremshjul och slaska på massa superlocktite.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle nog svarva ner gängorna och sätta på ett spännelement, det känns som att det blir den lösningen som med störst sannolikhet ger en lösning...
pinussen

Inlägg av pinussen »

Mmm.. antar att det är bästa lösningen, får se hur jag gör. Nån som vet vad en sånn går loss på ca? Axeln blir väl ca 15 mm om man svarvar ner den och kuggremshjulet går nog att svarva upp till ca 37 mm.
pinussen

Inlägg av pinussen »

Tror ni en sånn här skulle funka?

http://se.rs-online.com/web/search/sear ... &R=4776975

Inte så farligt dyrt, mest rädd att pajja kulskruven när man svarvar ner den. :?
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Det kommer garanterat att funka, och det var ett helt ok pris. Jag tror detta är bästa vägen att gå. Lycka till!
pinussen

Inlägg av pinussen »

Blää...man måste ha företag för att kunna registrera sig där.. att det altid ska vara så krångligt..
pinussen

Inlägg av pinussen »

En liten uppdatering:

har beställt spännelement samt lite nya sladdar(ölflex fyrledare + skärm) och xlr-kontakter. Får se när jag har tid att fixa i ordning allting, drar på semester i en vecka i morrn och sen är det jobb igen efter pappaledigheten, gissar att jag kommer vara lite trött första tiden :lol:

Förressten, nån som har tips på hur man ordnar kopplingen motorkablar till "riktiga" kabeln, en schysst kopplingsdosa. Nåt som tål vatten skulle ju vara bra, annars får det bli en sockerbit med massa silikon på :D
Skriv svar