El-tandborstar...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
john_heden100

El-tandborstar...

Inlägg av john_heden100 »

Hej!

Jag har monterat upp två eltandborstar i badrummet, och tar ström från eluttaget i lysrörsarmaturen ovanför handfatet.
Problemet: När jag provade tandborstarna ute i köket blinkade lysdioderna med starkt sken någon gång/sekund. I badrummet blinkar de betydligt svagare och med högre frekvens. Jag har mätt upp spänningen till 126 volt.
Laddas tandborstarna ändå, men det tar bara dubbelt så lång tid? Om inte, var tror ni transfomatorn sitter som sänker spänningen från 220 till 126 volt? Ska jag koppla in mig strax före transfomatorn om den sitter i lysrörsarmaturen (alltså en permanent inkoppling)?
Hur tycker ni jag ska göra?

För övrigt tycker jag det är konstigt att eltandborstar inte är gjorda för 110 volt, som rakapparater...

Tacksam för er hjälp!

Hälsningar från en ny medlem!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det blir enklast att koppla in sig precis innan transformatorn. spänningen bör inte räcka med tanke på att laddaren är avsedd för dubbelt så mycket spänning.
john_heden100

Problemet löst!

Transformatorn satt i lysrörsarmaturen, så jag gjorde en permanentinkoppling före. Det enda "problemet" nu är att belysningen i badrummet måste vara tänd för att tandborstarna ska laddas, suck...
laban12

Inlägg av laban12 »

Hmm... du vet att det finns en anledning till att det bara är 110v i uttaget va?
Och att det du gjort klassas som en fast installation?
Och att försäkringen inte gäller om det skulle slå eld, eller någon skulle skada sig?

PERSONLIGEN bryr jag mig inte men jag minns att det blev ett jävla liv om säkerhet och laglighet när någon ville jacka in sig i en lyktstolpe.

Jag skulle till och med kunna sträcka mig så långt att jag tror att jag gör noggrannare och säkrare jobb själv hemma vad gäller elfnulet än vad många elektriker skulle göra. Svågern är elektriker och jag är förvånad att han klarar av att ta på sig brallorna utan hjälp.
Tänk en sån tomte hemma en fredageftermiddag som gör ett hafsjobb för att komma hem till fotbollen!? Guuuuud.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Beroende på vilken typ av späningsomvandling det är i laddaren så kan det fungera fint med 126V. Det kan vara en enkel typ som en vanlig transformator men då fungerar det nog inte då utspänningen blir för låg från denna men om det är switchande elektronik så kan det fungera om det står att den kan hantera en ingångsspänning under 230V, brukar då kunna gå ända ner till 110V.

En undran:

I badrummet här så monterade en elektriker in ett lysrör med ett inbyggt jordat uttag för rätt många år sedan och uttaget var förstås kopplat till en inbyggd jordfelsbrytare. Det jag undrar över är vad reglerna säger om 230V i badrum? Fått för mig att det bara var 110V som gällde men det var kanske förr.
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Inlägg av RD »

Vägguttag för 230V i badrum måste föregås av jordfelsbrytare för personskydd och givetvis vara jordat.
Rakuttag på 110V som var vanliga förr behöver inte föregås av jordfelsbrytare.
john_heden100

laban12: I all nyfikenhet, vad har ditt exempel med en lyktstolpe med detta att göra? Att man inte får göra detta om man inte anser sig ha de nödvändiga kunskaperna som krävs tror jag att de flesta vet. Det är också självklart att man inte kan koppla in sig på en lyktstolpe (dels säkerhetsmässigt, men också för att man stjäl energi).

Du får också gärna utveckla på vilket sätt du menar att du utför säkrare arbeten än behöriga elektriker, vilket jag antar att du inte är. Det kanske bara är din svåger som är ovanligt slarvig...

Jag vet också vad det innebär om mitt arbete skulle leda till skada för person eller egendom, och av just det skälet såg JAG till att inte slarva... :wink:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

john: Även om du anser att du har nödvändiga kunskaper får du inte göra det om du saknar formell behörig, att installera en maskin fast är behörighetskrävande...

JAg kan förstå laban12 oro för vissa elektriker, vissa slarvar lite väl mycket ibland...
laban12

Inlägg av laban12 »

Tråden om lyktstolpen var en annan, för att göra en lång historia kort frågade någon om det var görbart och blev fullkomligt överröst med inlägg om 1) hur farligt det var och 2) hur olagligt det var.

Du får inte koppla in någonting som en fast installation, oberoende om du har nödvändiga kunskaper eller ej. Det är alltid olagligt. Du får endast byta VISSA komponenter om du har nödvändig kunskap därom. Det du har gjort faller inte under detta och är således olagligt.

Vad jag menar med att jag utför säkrare arbeten är att jag inte skulle tveka att göra precis det du har gjort. Jag ger mig naturligtvis bara in på sådant jag vet hur det går till. Vilket jag är övertygad om att du gör också.
Beträffande behörighet så har jag genom min utbildning läst både svagströms och starkströmsbehörighet i teori, sen krävs ju typ två år praktik innan man blir behörig... och jag har inte tid, råd eller lust att jobba som eltattarlärling.

Jag tror att om du kopplar hemma så är du mycket noggrann, dels för att du gör det till dig själv och dels för att du vet att det är farligt.
En elnisse kan vara behörig men ändå ha en dålig dag, vara less på sitt jobb, skita i vad som händer om han slarvar, etc etc etc.
Naturligtvis finns det proffsiga och duktiga elektriker, men om du kikar på snittpersonen på de utbildningarna så är det ju inte de vassaste knivarna i lådan - om du förstår vad jag menar.

Det händer nog att alla gör bort sig på jobbet, så vad händer om elektrikern som kopplar i ditt badrum gör bort sig - hur farligt kan DET bli?
Det är så jag menar. (lite kort... ;) )
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

.........Tråden om lyktstolpen var en annan...

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=25895

/ Tompa
john_heden100

laban12: När jag läste mitt inlägg igen insåg jag att jag lät lite otrevlig, ursäkta :cry: ! Det jag sökte var tekniska råd, inte en massa varningstrianglar :D Men tack för omtanken...
Skriv svar