Val av microcontroller
Chribbe76: "Har du skaffat motorerna?"
Nej, jag har faktiskt inte köpt nånting ännu, skall köpa ett spänningsaggregat och en programmerare först. Därför frågade jag om vilken microcontroller jag borde använda till projektet....vill ju inte köpa "fel" programmerare.
Edit (tillägg):Kan inte etsa kretskort heller för den delen(har inget etsbad å UV-låda) så det är omöjligt för mig att bygga en! Nåja nånstans måste man ju börja. Har i allefall köpt en lödstation samt en skrivare (för att kunna göra printa ut layout på kretskort mm).
Nej, jag har faktiskt inte köpt nånting ännu, skall köpa ett spänningsaggregat och en programmerare först. Därför frågade jag om vilken microcontroller jag borde använda till projektet....vill ju inte köpa "fel" programmerare.
Edit (tillägg):Kan inte etsa kretskort heller för den delen(har inget etsbad å UV-låda) så det är omöjligt för mig att bygga en! Nåja nånstans måste man ju börja. Har i allefall köpt en lödstation samt en skrivare (för att kunna göra printa ut layout på kretskort mm).
Du behöver vatten, etspulver (finns hos t ex Bhiab, Elfa eller Kjell) och t ex en glasskål (som tål värme). Så var etsbadet fixat. För belysningen fungerar vanliga lysrör. Det är hur enkelt som helst, så länge man inte krånglar till det.evert2 skrev:Edit (tillägg):Kan inte etsa kretskort heller för den delen(har inget etsbad å UV-låda) så det är omöjligt för mig att bygga en! Nåja nånstans måste man ju börja. Har i allefall köpt en lödstation samt en skrivare (för att kunna göra printa ut layout på kretskort mm).
Här finns några kretsar som räknar quadrature.
http://we.home.agilent.com/USeng/nav/-5 ... .0/pc.html
Decoder-varianterna är bara räknare
Controller-varianterna verkar även ha pwm och kanske ännu mer godsaker
Tyvärr behöver dom en klockpuls på 14Mhz(max)
Du kan även hitta Code-Wheels och Incremental-Encoders där i krokarna.
http://we.home.agilent.com/USeng/nav/-5 ... .0/pc.html
Decoder-varianterna är bara räknare
Controller-varianterna verkar även ha pwm och kanske ännu mer godsaker
Tyvärr behöver dom en klockpuls på 14Mhz(max)
Du kan även hitta Code-Wheels och Incremental-Encoders där i krokarna.
Vilka j#@*a priser nästan 22 dollar för en ENKEL variant (kvadraturenkoder m. räknare)
Å den avancerade varianten (som i stort sköter hela regleringen av en motor) kostar över 50 dollar.
......nja det får bli nån annan lösning, typ det hedis å MicaelKarlsson föreslog....ja menar det blir ju billigare att köra med 2-4 microcontroller istället!
Å den avancerade varianten (som i stort sköter hela regleringen av en motor) kostar över 50 dollar.